2014-05-09

Er människosyn stinker

Artisten Cleo, som lät Revolutionära fronten få framföra sitt "Free Joel"-budskap inom ramen för Umeås kulturhuvudstadsår, kommenterar det inträffade med följande ord:
"Jag personligen står starkt bakom budskapet som framfördes på scen. Jag ser just nu ett samhälle där rasism och fascism normaliseras av både politiker och media."
Cleo är inte ensam. Företrädare för DN, Sveriges Radio, Södertörns högskola, tidsskriften ETC, det svenska musiklivet, Vänsterpartiet och Aftonbladet är alla inne på samma linje. De legitimerar våldet, de försvarar våldet, de såväl relativiserar som normaliserar våldet, de ursäktar våldet och de skönmålar våldet.

Gemensamt för alla dessa är att de har satt sig på väldigt höga hästar och ser sig som moraliska föredömen. Men de är inga moraliska föredömen, de är våldsromantiker och antidemokrater, de är sekterister vilkas världsbild med stormsteg fjärmar sig från verkligheten. De är väldigt snabba med att konfrontera andra, att försöka ställa andra mot väggen för sina åsikters skull, men de saknar den rätten.

Vi som tar avstånd från allt politiskt våld är helt enkelt bättre människor än vad de är. De berömmer sig för sin människosyn, men vår människosyn är vida överlägsen deras. De människor som legitimerar och försvarar politiskt våld är inte goda, de är fundamentalister och det är de som behöver förklara sig, inte vi. Det faktum att denna fundamentalism är så utbredd i det svenska etablissemanget är djupt obehagligt.
DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SvD1, SvD2, SvD3, Sk1, Sk2, NSk, LT1, LT2, LT3

18 kommentarer:

  1. Den bakåtblickande vänsterpolitiken närmar sig med stormsteg 30-talet och jag börjar förstå hur kommunismen, nazismen och alla andra ismer som förminskat människor till en enda massa .. "folket" .. har kunnat uppstå.

    Som någon skrev i en kommentar .. för fem år sedan hade jag aldrig kunnat föreställt mig Sverige så här?

    SvaraRadera
  2. Ja. Och det riktigt sjuka i sammanhanget är att vänsterextremisterna själva vill måla ut bilden av att 30-talet är på väg tillbaka med stormsteg. De finner tanken djupt lockande, misstänker jag, revolutionsromantiken, den svartvita världsbilden, kampen mot ondskan och den heroiska motståndskampen.

    SvaraRadera
  3. Precis den bilden ser jag också framför mig .. men det som är mest skrämmande är naiviteten.

    Den revolutionsromantiska kulturvänstern tror att det är de som med ORDET och PENNAN styr folket och revolutionärerna in på den "rätta" vägen som leder till det Goda Riket.

    Men om .. eller när .. gnistan tänds så har de ingen som helst kontroll över sin draksådd.

    Jag hoppas innerligt att Svenskarnas Parti, och allt vad de heter, stannar hemma under Almedalsveckan. För är det någon plats där fullständig panik med oöverskådliga följder kan uppstå så är det på Visbys fullständigt igenproppade gator den veckan.

    SvaraRadera
  4. Aldrig varit där, men jag tar ditt ord för det. Men tyvärr är jag rätt övertygad om att det kommer bli bra mycket värre före det blir bättre.

    SvaraRadera
  5. Jag antar att du någon gång har varit i Gamla Stan? Ungefär så rymligt är det på vägen ner till själva Almedalen som inte är större än en liten park med en högst medelmåttig scen. Att ha något som helst polisarbete värt namnet är inte att tänka på bland alla "viktiga" personer som vandrar omkring mitt i sin egen armé.

    Själv fick jag närkontakt med bla Ylva Johansson, Ibrahim Baylan och Veronica Palm som till och med lyckades fösa upp mig mot en medeltidsvägg. Tyvärr så lyckades jag inte få samma fysiska upplevelse med Anders Borg trots att jag verkligen var tillgänglig vid det seminarium som han deltog i.

    Visby är TRÅÅÅNGT redan innan politikerveckan. Sedan finns alla mediaföreteelser representerade med stora bussar, scener och storbildsskärmar. De flesta privata aktörerna inom välfärden har stånd, de ideella organisationerna och branschorganisationerna likasa. Alla feministiska, religiösa eller djurskyddintresserade har minst ett tält och så går det omkring massor av människor med skyltar, utklädda till bananer, släpande på enorma madrasser(?!) eller cyklande cyklande .. när de delar ut lappar.

    Lägg sedan till alla provisoriska uteserveringar som ytterligare begränsar rörelsefriheten så kanske du får en bild av vad som kan hända om nazister och revolutionärerna får för sig att börja "argumentera".

    Ser du bilden?

    SvaraRadera
  6. Jopp, jag ser och jag förstår vad du menar. Så... Funderar du trots allt detta åka dit i år igen?

    SvaraRadera
  7. Gud bevare mig .. NEJ!! Jag ska vara hemma och oroa mig för Granntanten.

    För jag tror på fullt allvar att det finns en allvarlig risk att åka dit i år.

    ... så glömde jag att skriva att varje kommun, varje landsting och varje kommunal partiavdelning av samtliga partier är representerade. De enda som inte är representerade är väljarna .. alla dessa människor talar enbart till och om varandra.

    SvaraRadera
  8. Givetvis inte. Den gruppen är ju mest ett irritationsmoment. De klarar inte ens av att rösta rätt.

    Nä, även bortsett från de risker du beskrev så kan jag egentligen inte påstå att jag känner mig särskilt lockad heller. Liksom, bli upptryckt mot en vägg av VERONICA PALM?! Tack, men nej tack.

    SvaraRadera
  9. Här vill jag för övrigt passa på att lätta upp stämningen med en rolig bild!

    SvaraRadera
  10. hahaha ... det roligaste var att spontant såg det som bilden INTE förställde! :-D

    Likheten var slående .. men ändå inte. :-D

    SvaraRadera
  11. Den där bilden gjorde min kväll. Och för första gången i mitt liv har jag även upplevt en liten gnutta sympati för Mona Sahlin. ;)

    SvaraRadera
  12. Jäklar i min lilla låda vad bra skrivet!!

    SvaraRadera
  13. Lysande Fnord,finns inte så mycket mer att tillägga.

    SvaraRadera
  14. Mona (med flera):
    Tack för den positiva kritiken! Jag skrev det här inlägget i ett tillstånd av stark irritation. Att det finns så många tongivande opinionsbildare som lyckas med konststycket att både tvångsmata oss med moralkakor och vara välvilligt inställda till politiskt våld gjorde mig spyfärdig.

    Sen, märk väl, är inlägg som detta avsnitt av Uppdrag granskning och Thentes text om näthat häromveckan sällsynta. De förekommer, men de vanliga plakatbudskapen är många, många gånger fler. Men trots detta anser kulturvänstern uppenbarligen att de inte borde få finnas. Att dominera "debatten" totalt är inte gott nog för dem, rapporteringen skall likriktas helt och inga avvikande röster bör får finnas.

    Det finns ord för sådant, ord som vanligtvis brukar användas för att beskriva totalitära stater och fundamentalistiska rörelser. Vad som pågår är djupt ovärdigt en demokratisk stat.

    SvaraRadera
  15. Så otroligt bra skrivet! En ren njutning att läsa dina texter.

    Peter

    SvaraRadera
  16. Glöm inte att kommunistiskt våld och kuppförsökt i 30-talets Tysklands var en av de främsta anledningarna till att så många till slut röstade för Nazisterna. Vänsterns stöd för extremister och våldsromantik och borgerlighetens acceptans av densamma kommer att bidra till att fler människor ser SD som ett vettigt alternativ.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.