2014-10-15

Islamism, antisemitism och flygplatskaos

I gårdagens Bar och Politik (ungefär 19 minuter in i programmet) medverkade Mehmet Kaplan. Med lätt överlägsna skratt och leenden avfärdade han kategoriskt anklagelserna om att han skulle vara islamist, utan att särskilt många kritiska motfrågor ställdes.

Ironiskt nog berättade Kaplan i samma intervju hjärtligt om sitt engagemang för Ship to Gaza. Inte heller detta föranledde några motfrågor, vilket var minst sagt märkligt då Expressen – alltså samma tidning som arrangerar Bar och Politik – i en ledare för ett par år sedan skrev följande:
    Men den internationella rörelse svenskarna ingå i rymmer tyvärr betydligt dunklare drivkrafter. Organisationen Free Gaza Movement var med och sjösatte det första skeppet 2008 och har därefter varit ett nav i den maritima aktivismen.
    Föreningen meddelade häromdagen på Twitter att "sionister drev koncentrationslägren och hjälpte att mörda miljoner oskyldiga judar". Meddelandet innehöll en länk till en video där den framlidne amerikanska judehataren Eustace Mullins utvecklade konspirationsteorin om att Förintelsen var ett judiskt verk.
    Det var ingen förvirrad praktikant som skickade tweeten. Det var, visade det sig, Greta Berlin, grundare av Free Gaza och talesperson för flottan som seglade 2010. Hon har samarbetat och framträtt med de svenska aktivisterna.
I Dagens Samhälle publicerades idag en väldigt läsvärd debattartikel av Aje Carlbom från Malmö högskola, i vilken denne drar ned byxorna på islamisten Mehmet Kaplan. Det tål att upprepas, den i särklass allvarligaste skandalen runt regeringen och Miljöpartiet är att en islamist som öppet samarbetar med antisemitiska organisationer har utnämnts till minister.

Att samma personer som helhjärtat ställer sig bakom Kaplan såväl talar sig varma för värdegrundsdemokrati som anklagar andra för att hålla sig med dålig människosyn, är direkt groteskt. Att den mediala kritiken mot Miljöpartiet är mild, de upprepade klavertrampen till trots, visar med beklämmande tydlighet att journalistkåren inte förmår att granska partiet.

Värt att notera i dagens nyhetsflora är också att den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad har låtit meddela att den, i strid med vad Stefan Löfven lovade i valrörelsen, tänker låta stänga Bromma flygplats. Socialdemokraterna i Stockholm och regeringen sitter såklart på två olika mandat, varför Löfven inte kan hållas direkt ansvarig för detta.

I praktiken råder dock allt annat än vattentäta skott mellan de två organisationerna, Göran Persson körde till exempel över dåvarande finansborgarrådet Annika Billström i frågan om trängselskatt efter valet 2002. Att Löfven därtill gav ett för honom ovanligt klart och tydligt besked i valrörelsen att Bromma inte skulle stängas, gör såklart frågan än mer besvärande för regeringens del.

"Vi vet ännu inte vad som händer med Bromma flygplats" kommenterade Löfven tidigare idag situationen, varpå han med sedvanlig Löfvensk obegriplighet kläckte ur sig följande:
"Vi har sagt sedan tidigare att de som vill ha en annan användning av citynära flygplatser för dem tillsätter vi en förhandlingsperson. Det är viktigt att se att infrastrukturen, transporter fungerar för Stockholms-regionen och för hela Sverige. Då har den förhandlingspersonen ett drygt arbete framför sig."
Värt att notera är också att det, rent juridiskt, är ytterst tveksamt om majoriteten i stadshuset över huvud taget kan stänga Bromma flygplats. Oavsett vilket – och särskilt då man väger in Löfvens egen oförmåga att ge klara besked i frågan – lär den självutnämnda samarbetsregeringen i och med detta ha lyckats med konststycket att bränna ännu ett antal broar inför den stundande budgetomröstningen i riksdagen.

Lästips: Dick Erixon, Ilan Sadé
DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, DN9, SvD1, SvD2, BT1, Sk1, Sk2, NSk1, NSk2, LT1, LT2