Jag satt i ett SAS-plan på väg från Aten-Elefthérios
Venizélos flygplats till Københavns Lufthavn i Kastrup. Planet började rulla
och jag, tillsammans med övriga passagerare kunde se flygplatsens
betongstartbana rulla snabbare och snabbare under flyget på planets nerfällda
monitorer.
Efter mindre än en minut lyfte planet och nu visade
bildskärmarna en grekisk bebyggelse, eftersom planets kamera var riktat neråt
och rakt fram.
Jag satt vid fönstret, på planets högra sida i
flygruttens riktning och tittade ut. Under oss sträckte sig ett blå hav så
långt som ögat kunde se.
Jag tittade tillbaka på monitorn ovanpå mig och på den
fanns det inget hav över huvud taget, bara torrt land.
Vilken bild av verkligheten borde jag lita på?
Vårt trevliga hotellrum hade två balkonger. Ett mot
Parthenon på Akropolis och ett mot Syntagma. Båda vyerna var fängslande oavsett
om vi avnjöt det sittandes på balkongen eller liggandes på sängen.
Vid ett kort tillfälle regnade det ganska så intensivt
över ”staden”, men den stadsdelen som kröntes av Parthenon, badade i en
intensiv sol.
Vilken bild av verkligheten borde jag lita på?
Båda naturligtvis.
Saker och ting händer parallellt även i omedelbar närhet
av våra kroppar och därför är det inte ovanligt att två personer som finns i
ett och samma geografiska område, lätt kan avge ganska så olika vittnesmål om
det samma.
Den 21 augusti 1968 befann jag mig i Bratislava och
därifrån liftade jag genom hela det dåvarande Tjeckoslovakien till Prag och
sedan tillbaka till Bratislava. Någon vecka senare luffade jag via Österrike
och Västtyskland och Danmark till Sverige och ansökte om politisk asyl.
Här såg jag på svensk svart-vit tv och i svenska
tidningar, reportage om den förödelse som Warszawapaktens militära väktare av
den diktatoriska socialism, åstadkom i Tjeckoslovakien. Det var ingen vacker
syn och inte undra på, att på den tiden fick varje ”tjeckoslovak” stanna som
flykting i Sverige eller var som helst annanstans i den fria delen av världen.
Men jag har ju varit där, jag har liftat hit och dit i
Tjeckoslovakien under den tiden, jag har träffat en massa långhåriga och
sportiga och lönnfeta människor och druckit öl med dem och rökt cigaretter och
jag har inte sett
det som svensk och annan fri tv förevisade på den
tiden.
Jag förvarar inom mig två olika bilder av Warszawapaktens
ockupationshändelser 1968, som om dessa var avbildade på en 3D-film, men
betraktades utan 3D glasögon. Jag skulle benämna dessa olika men ändå lika
sanna verkligheter med den hemmasnickrade termen, politisk parallax.
Mitt yrke och mitt intresse men även slumpen lät mig
flera gånger uppleva denna politiska parallax, som rent konkret går ut på att
medier och journalister rapporterar om händelser som inte alla invånare i
landet i fråga upplever med egna liv.
I april 1974 var jag i Portugal. Jag var med om den så
kallade Nejlikerevolutionen, som störtade den superkonservativa, förhatliga
Estado Novo-regeringen, som kväste portugisernas friheter sedan 1933.
Hur minns jag denna revolution? Som en stor fest med
mycket liberal syn på sex och rök.
År 1997 var jag i Thailand för tredje gången. Första
gången besökte jag detta gästvänliga land år 1979 och några mina erfarenheter
från den resan finns att läsa i Lonely Planets ”South East Asia on a
Shoestring”, 1980- och 1985-års edition. År 1997 var långtifrån det bästa året
för Thailand. Börsen föll mycket mer än de alltid överbetalda och inte så
sällan ganska så onödiga ekonomiska analytiker gissade sig till och thailändsk
Baht förlorade sitt värde med samma ostoppbara fall som Pia Sundhages
damfotbollsprestationer under VM 2015.
Men det hände även mycket positivt. Politiska, ständigt
babblande och kommenterande förståsigpåare förutspådde militärkuppövertagande,
men den kuppen uteblev, tack och lov. Hurra för felgissande politiska
analytiker.
Och dessutom, det Thailändska parlamentet började fungera
på ett mera demokratiskt och mindre korrumperat vis.
Viss låter allt detta som ett puttrande svenskt långkok?
Faktum är dock, att man kunde vara i Thailand och Bangkok utan att märka något
av detta, förutom
att allt var så oerhört billigt om man hade en stark
valuta på fickan.
Och så skulle jag kunna fortsätta med några exempel till,
men poängen är redan gjord, så jag återvänder till dagens Aten, så som jag
upplevde den i slutet av juni månad 2015 och början av juli.
Atenare är underbara människor. Det var de år 1970, när
jag besökte dem då, och det är de idag. Fast mycket rikare, mycket modernare,
mycket mer avslappnade. Det finns flera restauranger än det finns utgrävda
stenar i Aten och det betyder flera än bra många. Och dessa är fulla med folk,
greker. Men även turister, men de ställen frekventerade jag inte. Och alla
dessa greker konsumerade mat i alla dess färger och konsistenser och drack öl
och vin och sprit och läsk och kaffe, och beställde efterrätter och rökte och
umgicks med varandra, skojandes och hållandes varandras händer och betalade för
sig och gick vidare till nästa ställe, ända fram till klockan fyra, fem på
morgnarna.
På hotellets tv såg jag att Grekland håller på att svälta
och törsta ihjäl eftersom det inte finns pengar att köpa in varor.
Var inte jag i Grekland? Såg jag inte ett överflöd i
kött- och matbutiker och grönsakstorg, som jag aldrig var med om i Sverige,
oavsett den för perioden rådande regeringen?
Grekerna verkar gilla mat och att vara i en lokal
köttbutik och se alla dessa köttprodukter utställda i vackra och lockande
arrangemang, var en större estetisk upplevelse än att vandra genom Arkeologiska
museets proppfulla salar.
Apropå museum: ”Det är skrivet: ’Människan skall leva
icke allenast av bröd…’”. Följaktligen skulle jag uppsöka Teatermuseet. Det
ligger på Acadamias nummer 50. På Akadimias 59 finns Atens fina opera- och
baletthus.
I kassan på detta flotta kulturställe, frågade jag om
vägen till Teatermuseet.
Det finns inget teatermuseum i Aten blev det självsäkra
svaret.
På Akademias 50, alltså utanför själva Teatermuseet,
frågade jag två tjänstgörande poliser om vägen till Teatermuseet. Det finns
inget Teatermuseum i Aten, svarade båda, samtidigt som de var vänliga att ge
mig riktning till gastronomins museum på andra sidan stan.
Är ni helt säkra på det, undrade jag.
Absolut!, var svaret.
Varför återger jag denna bagatellartade historia?
Eftersom den avspeglar, inbillar jag mig, den absoluta
säkerhet som formar varje (?) grek. En grek tvekar inte, en grek vet, och är
övertygad om riktigheten av sitt ”kunnande” och därför även handlande. Det kan
sitta tre, fyra, matglada greker vid ett bord och var och en ger dig hans eller
hennes eget svar på ditt fråga, utan att tveka, och med hundraprocentig
övertygelse om svarets absoluta riktighet. Även om dessa svar inte ens liknar
varandra.
Även om dessa direkt motsäger varandra. Ingen vill
nämligen bli uppfattad som ”en mes”, som inte har en hundraprocentig klar bild
av världen…
Det blir dött lopp mellan ja-sägare och nej-sägare,
förutspådde politiska analytiker, som återigen använde sig av fel sorts
kaffesump. Den rätta kaffesumpen skulle nämligen visa att 2 av 3 greker skulle
rösta på ett NEJ.
Om en timme skall vårt SAS-plan lyfta mot Köpenhamn, om
det inte kommer leka följa John efter SJ, vilket det gjorde. Att jag inte
missade det anslutande tåget mot Jönköping, kan jag tacka det pålitliga SJ för
som även den här gången var försenat.
Jag klagade inte, tvärtom var jag tacksam.
Innan vi checkade in, gick vi genom en strikt
säkerhetsritual. Alla var tvungna att underordna sig den, oavsett religion och
sexuell läggning.
Framför mig stod ett äldre svenskt par. Deras väskor
innehöll en bautastor schampoflaska och en någon mindre flaska med
eau-de-toilette. Båda ungefär till hälften tomma. Det vet jag, eftersom en
tjänstgörande tulltjänstekvinna upptäckte dessa och hon sade, på bra engelska,
att dessa två flaskor blir tvungna att stanna på Greklands territoriala mark.
Men pensionärsparet slog till med ett återvinningsbart
motargument och pekade på ett anslag som avbildade ungefär tio sorters flaskor
som man inte kunde ta med sig till planet, och de menade att deras flaskor inte
fanns med på bilderna. Dessutom, hävdade de, deras buteljer innehöll varken
tandkräm eller någon vätska, utan schampo och väldoft.
Tulltjänstekvinnan vände sig till en
tulltjänstekvinnokollega för att rådgöra med henne. Resultatet blev att paret
fick ta med sig sina till hälften fyllda vätskebehållare.
Resten av resan behövde jag inte använda mig av Loperamid
Mylan, så tight blev jag mellan skinkorna.
Jag tänkte nämligen på unga tjejer, jag tänkte på gravida
kvinnor, jag tänkte på burkaklädda individer som alla dessa, gång på gång
lyckades att lura säkerhetsvakter och ta med sig sprängämnen till kyrkor och
torg och restauranger och bussar och tågstationer och sjukhus och utlösa dem
där för att förgöra, förstöra, skrämma och mörda barn och kvinnor, systrar och
döttrar, bröder och grannar och män och sig själva.
Men det var jag, det. En annan hade säkerligen sin egen
tolkning av
händelsen: vad skönt att förnuftet vann över reglerna,
och att det äldre paret fick ta med sig sitt schampo och sitt billiga
stinkvatten till hemlandet Sverige.
Och det är de andra som hade rätt. Den här gången.
PS
Innan jag reste till Grekland läste jag Publilius Syrus,
som var produktiv mellan åren 46 – 29 före Kristus. Läser man honom, märker
man, att på sätt och viss tiden står stilla även om Publilius Syrus knappast
använde sig av samma superdyra ThinkPad som jag. Här kommer några av hans
tankar i min översättning.
”Varor och tjänster har det pris, som köparna är villiga
att betala.”
”Den fattige saknar mycket, den snåle har ont om allt.”
”Vänskap som tar slut, har aldrig börjat.”
”Påföljder har ofta långa väntetider, men drabbar
obarmhärtigt.”
© vladimir oravsky
Atenare läser nyheter (© Vladimir Oravsky)
En av tennisklubbarna i centrala Aten (© Vladimir Oravsky)
Evzoner vaktar de viktigaste platserna (© Vladimir Oravsky)
Gatubild från dagens Aten (© Vladimir Oravsky)
Journalister på ständigt jakt efter viktigaste nyhetet (© Vladimir Oravsky)
Journalisterna på jakt (© Vladimir Oravsky)
Morgondagens historiska freskmålning (© Vladimir Oravsky)