2014-07-04

En vecka med Miljöpartiet


I veckan tycks alla spärrar släppt för Miljöpartiet.

Det började då partiets gruppledare i Riksdagen, Mehmet Kaplan, på ett seminarium jämförde svenska jihadister som strider i Syrien med svenska friviliiga i finska vinterkriget. Värt att notera är att Rashid Musa, ordförande för Sveriges Unga Muslimer (SUM) också var där och instämde i Kaplans slutsatser. Detta är intressant eftersom Kaplan är en av Musas företrädare på posten som SUM-ordförande. En annan tidigare ordförande, Mustafa Al sayid Issa, har å sin sida bland annat anklagat Nalin Pekgul för att vara islamofob.

Åsa Romson fann inte någon anledning att kommentera Kaplans uttalande då hon några dagar senare talade i Almedalen. Istället valde hon att angripa vita heterosexuella män på ett sätt som var extremt osmakligt och som inte bara andades fundamentalism, utan också renodlat hat.

När det dagen efter var Fredrik Reinfeldts tur att tala stördes evenemanget av att en barbröstad kvinna försökte ta sig fram till scenen. Efteråt framkom det att kvinnans var en viss Jenny Wenhammar, som är fjärdenamn på Miljöpartiets riksdagslista för distriktet Skåne västra.

Utöver detta kom det fram att Kurdo Baksi – numera även han miljöpartist – härom året liknade en moderat riksdagsledamot med invandrarbakgrund med polismördaren Jackie Arklöv.

Eftersom Miljöpartiet är medias älsklingar är det endast "bröstchocken" som genererat några större rubriker i media. I övrigt har kritiken i princip helt begränsat sig till inlägg på borgerliga ledarsidor.

Det är med en allt större klump i magen som jag följer den svenska valrörelsen. Inte bara för att Vänsterpartiet numera framstår som ett av de mer seriösa partierna på den rödgröna sidan, utan även för att två nära släktingar meddelat att de ämnar rösta på Feministiskt initiativ och deras totalt orealistiska politik. Det är inte roligt längre.

Lästips: Fredrik Antonsson, Per Hagwall






DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, Sk, Dag1, Dag2 Re1, Re2, Ex1, Ex2, Ab1

11 kommentarer:

  1. Jag önskar att miljöpartiet kunde ägna sig åt miljöfrågor. Dom pratar om allt möjligt annat och blir bara mer och mer extrema. Miljöfrågorna är viktiga och det är synd att de slarvas bort.

    SvaraRadera
  2. Din stackare. Jag förstår dig precis eftersom vid EU-valet fick jag veta att en mycket nära släkting funderat på att rösta på F! men i sista minuten bestämde sig för MP :(
    Det kommer en repris på det i höst och gissa om jag tiger i debatten. Jag säger jaså och ler menlöst.

    SvaraRadera
  3. Jag tror dom den här veckan har grävt sin egen grav i sin hysteri att få över Fiväljare och helt glömt den stora massan.Det här hatet mot vita män kommer att slå tillbaka.

    SvaraRadera
  4. Mona: Förr eller senare, garanterat. Min gissning är att det inte sker förrän långt efter valet dock.

    SvaraRadera
  5. Malin: Jag gjorde faktiskt klart att jag inte tyckte detta var okej, att det handlar om precis samma form av masshysteri som rådde under 70-talet och att Sverige kommer få betala dyrt för detta.

    SvaraRadera
  6. En av de minst toleranta, mest hatande och särskilt mot vita män är ju denna prick. Usch och dubbelusch!

    http://avpixlat.info/2014/07/04/tidningsreporter-kastades-ut-fran-event-av-lo-forbundets-talesperson/
    En sån djävla tur man gick ur kommunal för 8 år sen!!

    SvaraRadera
  7. @Maja. Jag gick ur kommunal för länge sen när de en gång vägrade förstå vad jag ville ha hjälp med. Jag minns inte ens mitt problem längre, men jag minns att kommunal vädrade konflikt och ville använda mig till att göra sak av att jag inte var fast heltidsanställd. Det spelade ingen roll att jag sa att jag aldrig velat bli det heller för de tyckte att att det var skandal att jag inte hade blivit det ändå. Mitt dilemma var de helt ointresserade av däremot. Det handlade ju bara om mig och inte om dem som fack och deras makt.

    SvaraRadera
  8. Peter Nicklasson5 juli 2014 20:20

    Bilderna med Fridolin & Romson hållandes en tom skylt är roliga och geniala :)
    Har du mallen så sprid den gärna btw.

    Mina bidrag:

    " MP söker Carte Blanche av skattebetalarna "
    " Ni röstar, vi slösar "
    " Det här är våra vitbok "

    SvaraRadera
  9. Den blanka förlagan jag utgick från kan du ladda ned här: http://www.filedropper.com/mpskylten

    Lade upp några andra på Twitter då det begav sig, kan ses här, här, här, här och här

    SvaraRadera
  10. Det är ju en sak att de kommer med sina vrickade utspel och galna idéer, men fruktansvärt hur människor går på detta och tror att det är en rimlig och bra politik de bedriver! Hade folk begripit hur urbota dumt det är så hade de fått stå där med sina skyltar och tycka så mycket de vill. De plockar ju tyvärr ändå röster. En bekant till mig sa nyligen att hon tänkte rösta på MP för hon "gillar ju djur och natur och så". Ja vad ska man säga...

    SvaraRadera
  11. Fi Mp A S V ERIGE!

    Underbart!!!!!

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycke. Kommentarer löper stor risk att gå direkt ned i papperskorgen om de är sossiga, progressiva, grötmyndiga, ignoranta, deprimerande förutsägbara, överdrivet långa eller trollande. Blogginnehavaren är fullständigt ointresserad av debatt med personer som förfäktar förkastliga ståndpunkter. Kommentarer i vilka direkta felaktigheter framförs kommer i regel inte publiceras, såvida inte blogginnehavaren råkar ha lust att lägga tid på att skriva ett dräpande svar.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.