2014-07-01

En intressant Twitterdiskussion

Bästa moderater, socialdemokrater och övriga:

Timbros VD är tydlig med hur han vill lösa utanförskapet. Han har också – om jag tolkar honom rätt – precis underkänt era förslag till lösningar.

Den 14 september är det val och, let's face it, ni är skyldiga väljarkåren ett svar. Vill ni gå på Uvells linje eller föredrar ni en annan? Är ni överhuvudtaget uppgiften mogna? Det finns egentligen inga felaktiga svar, men vad som däremot finns är en avsaknad av svar, vilket är allt ni förmått leverera hittills.

Utanförskapet och integrationspolitiken är ödesfrågor för Sverige, och för varje gång ni undviker att svara ökar Jimmie Åkessons legitimitet. Är det verkligen så ni vill ha det?


DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, DN9, DN10, DN11, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, SvD8, SvD9, SvD10, SvD11, SvD12, Sk1, Sk2, Sk3, Sk4, NSk1, NSk2, NSk3, NSk4, LT1, LT2, LT3, LT4, Dag1, Dag2, Dag3, Dag4, Re1, Re2, Re3

13 kommentarer:

  1. Tyvärr vadå?? Någon måste ju för helvete göra något åt vansinnet...

    SvaraRadera
  2. Då blir även detta intressant läsning:

    http://www.dagenssamhalle.se/kronika/det-haer-vill-makthavarna-inte-prata-om-9662

    Vi har Europas (EUs) näst högsta asylinvandring och samtidigt Europas sämsta integrationspolitik!

    Man behöver inte ha doktorshatt för att fatta att det leder till katastrof! För alla!

    Idag hjälper vi människor att komma in i Sverige för vi är så jävla öppna och goda, när de sen fått PUT så slår vi undan benen på dem och lägger skulden på kommunerna och "rasisterna"!

    https://www.youtube.com/watch?v=Kz3jwM3sco8

    SvaraRadera
  3. Har jag fattat det rätt,Timbro tycker dagens asylinvandring är bra,det ger dem möjligheter att agitera för lägre löner.Alltså skall svenska löntagare sänka sina löner i solidaritet med invandrare asylanter,ett problem som är skapat av en extremistisk stor invandring.Vem nysvensken eller pursvensken gillar det förslaget?

    SvaraRadera
  4. Anonym:
    Ungefär så, ja. Det är såklart en lösning man inte behöver gilla, men det är likväl en lösning.

    De svenska politikerna har emellertid ingen lösning alls. De förnekar snarare att det överhuvudtaget finns ett problem.

    Jag tycker det är alla politiska partiers skyldighet att redovisa för väljarna hur de vill lösa integrationsfrågan inför valet. De svenska väljarna behöver veta vad de egentligen tar ställning för.

    Röstar man t ex för Timbros lösning bör man ha detta klart för sig. Röstar man för något annat bör man ha klart för sig vad alternativen är.

    De enda som har föreslagit lösningar är i nuläget SD och Timbro. Övriga part(i)er har ingen rätt att kritisera dessa två lösningsförslag så länge de inte har framfört några alternativa lösningsförslag.

    SvaraRadera
  5. Jag är för Timbros lösning, hatar att jobben försvinner utomlands.

    Men, det stora problemet är att vi i Sverige älskar vår frihet samtidigt som vi inte helt vill slippa tanken på den goda staten.

    Det är därför integrationen inte lyckas så bra i vårt land, vi betalar ju så mycket skatt så den biten borde någon god byråkrat stå för, eller?

    :-)

    /Henrico

    SvaraRadera
  6. Snälla ni! Jag säger som jag svarade Bitterpitten när han undrade över mångkulturen som ingen egentligen kan definiera ..

    Utan mångkulturen .. och invandringen .. så hade vi inte haft en ständigt ökande arbetslös befolkning som ger oss ökade klassklyftor, sämre tillgång till vårdplatser och en allt större bostadsbrist att uppröras över, debattera, skriva artiklar om, gå till val på osv osv. Hela det mediala och politiska landskapet skulle utarmas och Almedalen skulle sjunka och dra med sig hela Gotland.

    .. och DÅ skulle Putin bli så förbannad att vi fick all anledning att ångra att vi inte gått med i Nato.

    Så du ser .. mångkulturer håller oss flytande på fler sätt än som ett tillskott till Kulturen, som i och för sig behöver alla tillskott den kan få. ;-)

    Herregud .. FÖRSTÅR NI INTE hur många betydelsefulla människor som bygger hela sina liv på att diskutera de här frågorna??? Vill ni verkligen ha på era samveten att de hamnar i samhällets ödsligaste utanförskap .. som de meningslösa?

    SvaraRadera
  7. Tycker Sd har rätt medicin,stryp asylinvandringen med 90%,utvisa de som fuskat sig in i Sverige med falsk identitet,de icke medborgare som begår brott,utvisning!Anhöriginvandrare skall kunna försörja sig själv samt ha bostad.Tillfälliga uppehållstillstånd gives enligt vad som stipuleras enligt Genevkonventionen från 1952!Reinfelt hade ett rätt när han hävdade att arbetslösheten bland etniska svenskar i åldern 24 till 65 inte är hög,tror han nämnde 5,5% resten är importerat utanförskap!

    SvaraRadera
  8. Allianspartierna propagerar inte för en mer flexibel arbetsmarknad för det vore (förmodligen) politiskt självmord att göra det.

    Jag är för en mer flexibel arbetsmarknad, oavsett invandringsnivå. Men jag tror att det finns gränser för hur "flexibel" arbetsmarknaden kan vara och hur många jobb som man kan skapa genom att göra den flexibel. Jag tror heller inte att en mer flexibel arbetsmarknaden kommer att göra någon större skillnader för våra integrationsproblem. Det är invandringsvolymerna som är problemet och de åtgärdar man inte med några smärre justerar av regelverket för arbetsmarknaden.

    Idag röstar väl runt 80% av asyl- och anhöriginvandrarna på s, v eller mp. Det är rimligt att anta att en majoritet av dem kommer att rösta röd/grönt även i fortsättningen. Jag fattar inte hur Timbro (och andra liberaler) tror att man ska kunna förena ett (ny)liberalt systemskifte med en invandringspolitik som förser vänsterpartierna med långt fler väljare än de borgerliga partierna.

    SvaraRadera
  9. OT
    Fnord "blink-blink"
    Du som är så duktig vid pressarna! Kan inte du hjälpa "Toklandet" med en bild på gudrun?

    http://toklandet.wordpress.com/2014/07/03/the-typical-feminist/#comment-28719

    # Jag bränner hela lönen

    SvaraRadera
  10. "Intressant Twitterdiskussion" - är inte det en motsägelse ;-)

    SvaraRadera
  11. Knappt varit hemma sen jag skrev detta. Är rädd att jag inte riktigt orkar jobba mig igenom med att svara på bakloggen med kommentarer här. :/

    SvaraRadera
  12. Kära Fnord, om jag tillfälligt får kalla dig så. Du svarar alltid så föredömligt på alla kommentarer och det gillar jag verkligen, men jag tror inte att många av oss som läser här vill begära det orimliga av dig. Ta du det lugnt och för en gångs skull kan du väl låta det vara. Det räcker med att du kommenterat så pass att vi förstår att kommentarerna är lästa.

    Trevlig sommar på dig för övrigt!

    SvaraRadera
  13. Malin: Du får gärna kalla mig det, trots allt tycks alla göra det numera. Sen kan man tycka det är lite ironiskt med tanke på var ordet kommer ifrån, men jag bjuder gärna på det. :) Tackar för din kommentar och önskar dig en trevlig sommar själv!

    I övrigt:
    Personligen tycker jag Sverige - oavsett invandring - är i stort behov av Timbros lösning till en viss gräns. Vi behöver fler incitament till arbete, och ja, jag tycker Sverige behöver större nettolönespridning.

    Jag tycker dock Timbros lösning är rätt obehaglig i den omfattning jag misstänker Timbro själva vill införa den. Den är dock ärlig, och more to the point, den funkar.

    Vänstern står emellertid totalt utan lösningar, och detsamma gäller de borgerliga partierna eftersom de inte på allvar vågat utmana de regler vänstern satt upp för den svenska arbetsmarknaden.

    Detta hindrar dem emellertid inte för att försvara den rekordstora invandringen med näbbar och klor, trots att de i praktiken inte har ett enda verktyg för att bemöta de stora utmaningar denna för med sig.

    Detta innebär enligt mig att det svenska valet på många sätt handlar om ett väldigt viktigt vägval, men att samma vägval knappt nämns med ett ord i valrörelsen.

    Jag respekterar alla som är ärliga med vad problemet består i och hur de avser att bemöta det. Jag känner emellertid inte ett enda uns av respekt för den som förnekar problemet.

    Timbro har presenterat en lösning. SD har presenterat en annan. Detta är enligt mig intellektuellt hederligt av dem, oavsett om man gillar eller ogillar deras lösningar som sådana.

    När det däremot kommer till de partier som går till val utan att presentera något förslag till lösning har jag väldigt svårt att komma till någon annan slutsats att de avsiktligt vilseleder väljarna. Och detta tycker åtminstone jag är ett väldigt stort problem i årets val.

    Btw, Anonym 15.32:
    Jag brukade tycka precis som du. Men efter Twitterdiskussioner som den med Uvell har jag ändrat mig.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.