2013-12-14

Fy fan!


Väldigt många svenskar har ondgjort sig över FRA. Väldigt många svenskar har därtill ondgjort sig över vad Dagens Förnumstigheter med en dåres envishet hävdat är polisens rasregister.

Well. Personligen tycker jag också FRA är lite kusligt. Jag är därtill fullständigt övertygad om att det finns många taskiga åsikter inom poliskåren och jag tycker det är rätt olustigt hur alla stora brottsutredningar leder till att stora mängder namn på fullständigt oskyldiga hamnar i polisens utredningsmaterial.

Vad jag finner riktigt jävla stötande en dag som denna är dock hur samma personer som från höga hästar fördömer två statliga myndigheter – FRA och Polisen – jublar när AFA och Expressen gör samma sak. Än mer stötande är att de fortsätter att jubla när AFA och Expressen använder sin insamlade information för att hänga ut privatpersoner, någonting som Polisen och FRA däremot inte gjort.

Därtill kommer såklart att denna vår tids lynchmobb inte är så noga med sanningen. På bloggen Cornucopia kan man läsa hur oskyldiga har hängts ut. På bloggen Den sjätte mannen berättas om hur Johan Westerholms blogg kallas för en "hatblogg". Nima Dervish skriver om hur Aftonbladet – och för den delen även Dagens Industri – karaktärsmördar en riksdagsman över bland annat uttalanden som vilken idiot som helst – hysteriska journalister möjligtvis undantagna – förstår är sarkastiska.

Andra bloggar berättar ännu obehagligare historier. Den av Robert Aschberg uppbackade Researchgruppen har enligt en papparättsblogg lagt ned stor möda på att registrera pappor som demonstrerar för rätten till sina barn. Jag är obekant med denna blogg och kan inte gå i god för den, men om det stämmer att Researchgruppens misshandelsdömde Martin Fredriksson stod och filmade deras demonstration är detta illa nog.

"Fy fan för Expressen" skriver Merit Wager idag och jag kan bara hålla med. Fy fan för Expressen, Aftonbladet och den svenska journalistkåren. Fy fan för en statsminister som inte tar avstånd. Fy fan för en högerregering som överlåter till sektvänstern att sätta dagordningen för värdedebatten. Fy fan för Svenskt näringsliv som kallar sina lönedumpningslobbyister för "antirasister".

Fy fan för självheligt vänsterslödder som upprörs över FRA och Polisen, men som applåderar AFA:s privata åsiktsregistrering. Fy fan för för alla tyckare, alla Twittermobbar och alla självheliga rövhål som tagit oss hit.

Fy fan för ett etablissemang som å ena sidan kontinuerligt fördömer, mörklägger och skönmålar – men som å den andra inte ens kan tolerera att en enda sketen motbild mot betalning publiceras i Dagens Förnumstigheter.

Oroas du över näthat? Well: jag meddelar härmed – på nätet – att jag innerligt hatar Expressen, Aftonbladet, AFA och deras uppbackare. Jag gör det därtill anonymt, för jag kommer mycket väl ihåg hur det gick för Pär Ström.

Fler lästips: Anybody's Place, Den hälsosamme ekonomisten, Skånskan


Hör Niklas Svensson berätta om de nära banden mellan AFA och Expressen



SvD

8 kommentarer:

  1. Åsiktsförtryck är vad det handlar om,inget snack om saken.Svårast att smälta är vår statsministers hållning.Jag för min del hade förtoende för honom en gång men av det finns absolut inget kvar.Inte ens Borg kan rädda honom nu.I övrigt stänger jag av allt på tv vad gäller debatter och Achbergs kommande program är helt uteslutet. Inte ens i rapport och Aktuellt går det att komma undan vinklingarna.Och då byter vi kanal. Det får bli Jul med Ernst(fast snart kommer väl nån förnumstig pekpinne från honom också )Ja gud bevare kungen och fosterlandet vart är vi på väg.heysins

    SvaraRadera
  2. Reinfeldt ja, kan inte med ord beskriva hur besviken jag är på honom. TV-nyheter har jag lagt ned. Blir bara arg.

    SvaraRadera
  3. Peter Nicklasson14 december 2013 20:15

    Delar din åsikt till 100%.

    Det enda alla överträdelser på vår gemensamma åsiktsfrihet, yttrandefrihet, osv egentligen skapar är ytterligare polarisering.
    Den som läser Expressens drev och till äventyrs var neutral eller inte insatt ännu drivs mot punkten att bestämma sig. "Är du inte med oss, är du emot oss" heter det sedan.
    Om avsikten att nå allt mer radikaliserade personer är t ex Expressens grova övertramp kontraproduktivt. Vem lyssnar på någon som själv inte vill lyssna tillbaka?

    SvaraRadera
  4. Sen vill jag återigen påminna att de där hyenorna till pissrännejournalister inte drar sig för att skandalisera mord eller snoka i sörjande föräldrars brevlådor för att sälja lösnummer av sina jävla pisstidningar. Och jag minns hur deras jävla kvastskaft till självheliga chefredaktörer satt i TV och förnekade att de hade gjort något fel efteråt. De är liksom inte riktigt rätt personer att sätta sig till doms över andra.

    Vill också påminna om Paulina Neudings klockrena kolumn om Det Fina Hatet.

    SvaraRadera
  5. Ungefär samtidigt som FRA och Ryan Air hudflängs i media, hyllas Expressen för sitt hackerscoop. Men Expressens "avslöjande" kan få katastrofala följder för källskyddet i Sverige. Expressen har genom att avslöja källor hos en mediakollega ansett sig ha gjort ett scoop. Men samtidigt har man legitimerat efterforskning av källor till media. Nu är det naturligtvis "bara" våra myndigheter som enligt våra lagar inte får efterforska källor, men om vissa media aktivt kommer att söka efter andra medias källor då kommer snart källskyddet att vara ett minne blott. Då blir det kanske plötsligt legitimt för myndigheters tidningar att avslöja källor som hackats fram hos andra media, eftersom Expressens agerande kan ses som ett exempel på hur man får gå till väga, och då har vi kanske inte kvar något källskydd värt namnet längre. Hur skulle det se ut om exempelvis FRA hackade några svenska tidningar för att sedan låta sin "myndighetstidning" eller någon tidning de samarbetar med, med skydd av källskyddet, publicera källor och andra intressanta delar av det som hackats fram?
    Jag anser att Expressens handlande är kriminellt och i många avseenden jämförbart med det som News of the World ägnade sig åt. Om vi inte kan lagföra Expressen, för dataintrånget, för användandet av hackade uppgifter eller för avslöjandet av andra medias källor, bör våra lagar skrivas om så att detta blir förbjudet framöver. Jag hoppas att Datainspektionen granskar det som skett.
    Jag ser inte det inträffade som en enskild händelse utan som en etablerad metod att bedriva journalistik och jag är osäker på om svenska media vinner något på att ha en sådan kollega. Om våra media och den svenska journalistkåren anser att källskyddet är värt att skydda då måste svenska media unisont fördöma Expressens handlande.
    Avslutningsvis vill jag säga att om Bonnierpressen vill behålla någon trovärdighet bör de avveckla Expressen precis som Murdoch lade ner News of the World.

    SvaraRadera
  6. Ja, fy fan vad jag håller med dig!

    SvaraRadera
  7. Även ovan nämnd papparättsbloggare är helt överens med artikelförfattaren. Fy fan vad bra skrivet.

    Själv skriver jag ungefär samma saker fast under mitt rätta namn. Det har bland annat förlänat mig 1500 sidor Flashbacktråd där både jag själv, min familj och mina vänner hängs ut av en vidrig feminist mobb, fyra sidor i Maria Svelands senaste snyftpekoral "Hatet" samt givetvis i både Aftonbladet och Expressen. I Aftonbladets pappersbilaga i form av en debattartikel undertecknad av en journalist som inte existerar för övrigt. Så det där att skriva anonyma hatinlägg klarar aftondrakarna alldeles utmärkt själva.

    Det priset får man vara beredd att betala om man väljer att öppet protestera mot den sk "allmänna meningen" i Sverige idag.

    Jag betalar det gladeligen. Det går inte att hålla käften när galenskap och extremism håller vårt land i ett järngrepp. Något måste man göra. Inte minst för barnens skull.

    Någon ljusning är dock svår att se.

    SvaraRadera
  8. All heder åt dig Daddy för att du är modig.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.