2014-07-22

TV-avgift, nej tack

Jag försvarade länge TV-avgiften. Jag ogillade förvisso formerna för denna avgift, det är principiellt fel att behöva betala för innehav av en TV alldeles oavsett om den används för att titta på SVT eller ej, men i praktiken fungerade systemet. SVT-tittarna (och till dessa hörde i praktiken alla som betalade TV-avgift) fick reklamfri och högkvalitativ TV.

På senare tid har jag emellertid omvärderat denna ståndpunkt. SVT och SR är idag regelrätta indoktrineringskanaler för identitetspolitik och postmodernistiska diskurser. Reportagen är onyanserade och vinklade, vänsterextremister som Athena Farrokhzad och Kakan Hermansson får mängder med sändningstid, Janne Josefssons kollegor protesterar då han granskar vänsterextremismen, Aktuellts rapportering om MH17 liknar något taget från Putins propagandamegafon RT och SVT förmår inte längre ens att producera en balanserad valvaka.

Förklaringen till att det ser ut på det här viset är enkel, av public service-medarbetarna sympatiserar en överväldigande majoritet med det rödgröna blocket. En majoritet så överväldigande att enbart Miljöpartiet får över hälften av public service-medarbetarnas röster. Att detta så tydligt avspeglas i public services produktioner visar med all (o)önskvärd tydlighet att man inte tar objektivitetskravet på allvar.

Jag har idag avanmält mitt TV-innehav. Det är enkelt, kan göras online och tar bara någon minut. Om man inte röstar rödgrönt finns det inte heller någon anledning att betala över två tusen kronor om året för att stödja rödgrön politik.
DN, Re1, IDG1, IDG1, SvD1, SvD2, SvD3, Bar, SMP