2012-01-19

Bankerna spottar sina kunder i ansiktet

"Tre av de fyra storbankerna drar drastiskt ned på antalet kontor där man kan ta ut och sätta in pengar över disk. På omkring 330 av landets 1 200 kontor kommer kontanthanteringen att ha försvunnit vid halvårsskiftet", skriver DN.

Det är fullt förståeligt att bankerna vill minimera kontanthanteringen eftersom denna är förenad med stora kostnader och risker. Den är också i grund och botten onödig i en tid då bankkorten är så spridda som de är. Om bankerna tog ut en avgift för alla former av kontanthantering så skulle jag inte ha något att invända, det finns trots allt alternativ.

Vad bankerna gör är dock det diametralt motsatta. När deras kunder övergår till kort istället för kontanter passar de på att kalla detta för en "tjänst", och börjar därefter ta betalt för denna. Samtidigt passar de på att även ta betalt av handlarna som erbjuder sina kunder kortbetalning, bankerna gör ju trots allt även dessa en "tjänst".

När de därefter kan rationalisera bort bankkontor efter bankkontor kan förstås kunderna heller inte längre gå till banken ens för att utföra de bankärenden som inte innefattar någon kontanthantering, men bankerna har såklart en lösning på detta med! Genom att öppna en Internetbank kan bankerna inte bara spara pengar genom att överlåta det arbete de själva tidigare utförde på dig, de kan också passa på att ta betalt av dig en gång till! Med en rejäl dos magi har nämligen även denna för bankerna väldigt lönsamma försämring av servicen blivit till en "tjänst" som de "erbjuder" sina kunder.

Utöver detta kommer såklart de dåliga eller obefintliga räntor banken erbjuder dig, de dåliga fonder som deras "rådgivare" (det vill säga "försäljare") så varmt rekommenderar dig att investera i och de "förvaltningsavgifter" de passar på att ta ut även när dina fonders värde störtdyker. Och då har jag ändå inte ens berört hur deras oansvariga affärer med statspapper och andra högrisktillgångar har bidragit till att äventyra en hel kontinents framtid.

Det är idag i stort sett omöjligt att inte bli blåst av sin bank, men det finns i alla fall några saker man som bankkund kan göra för att minimera sina förluster. Är räntesatsen på ditt lönekonto noll procent så öppna ett konto med förmånligare villkor. Sådana finns, men din bank har troligtvis inte funnit det viktigt att "rådgiva" dig om detta. Och om du har fonder, sälj dem och sätt in pengarna på ett räntebärande konto istället. Låt dem därefter vara kvar där åtminstone så länge eurokrisen fortfarande pågår.

SvD, DN, DN, DN

1 kommentar:

Mike sa...

Smarta banker.

Dom satsar nog så mycket som möjligt på att försöka förlora så mycket kunder som möjligt få folk och lämna landet och få sin personal kidnappade.

Kan jag tolka det som något annat.