Regeringen har höjt skatten på snus - igen. Swedish Match parerar genom att minska innehållet i snusdosorna med 10 procent:
"Efter skattehöjningen kostar en dosa snus ungefär lika mycket som ett paket cigaretter. För att vi inte ska övervältra hela snusskatten på våra konsumenter har vi valt att minska vikten på innehållet i våra produkter", säger Patrik Hildingsson på Swedish Match.
Inte vältra över hela skatten på våra konsumenter. Det låter ju bra, eller hur? Detta hindrar emellertid inte Swedish Match från att samtidigt ändå höja(!) priset på snus. Enligt Hildingsson beror det bland annat på att företaget mött en "ökad konkurrens". Intressant, eller hur? Annars så föreskriver ju konventionell marknadsteori att en ökad konkurrens skall sänka priset! I fallet med Swedish Match gäller tydligen helt andra marknadskrafter än de som gäller alla övriga produkter. Eller?
Sanningen är såklart att principen om tillgång och efterfrågan gäller även för Swedish Match. Vad som egentligen har hänt är att företaget kallt räknar med att kunna höja vinsten och få det som att se ut som det är regeringens fel att priset gått upp.
Som tur är finns det ett enkelt sätt att gå runt detta - bojkotta Swedish Match och gå över till Granit! De säljer redan - i min åsikt - en bättre produkt, och detta till ett lägre pris.