2012-01-05

Säg aldrig ja till en telefonförsäljare!

Telefonförsäljarbranschen är i blåsväder efter att en säljare blivit ertappad på bar gärning med att ljuga för en 67-åring. Företaget i fråga har blivit polisanmält och händelsen lär säkert leda till en debatt om moralen i branschen, men inga polisanmälningar eller etikdebatter i världen lär hjälpa - problemet kommer alltid finnas kvar så länge branschen finns kvar och säljarna dessutom jobbar på provision.

Branschen försvarar sig alltid med att hänvisa alltid till Nix-Telefon, där man kan registrera sig för att spärra telefonförsäljning. Registret är dock av flera anledningar ett skämt. För det första så måste man aktivt registrera sig för att slippa få oönskade samtal. Det motsatta borde såklart vara fallet eftersom ytterst få personer vill ha denna sorts samtal. Nåväl, detta skulle man kanske kunna leva med om det vore det enda problemet, men det är det inte. Spärren är tidsbegränsad och måste med jämna mellanrum förnyas, något som branschen försöker utmåla som en service gentemot medlemmarna så att de inte löper risken att missa något av alla de fantastiska erbjudanden de kan få.

Vidare gäller inte spärren mobiltelefoner och, värst av all, den gäller överhuvudtaget inte för de företag man redan är kund hos. Det sistnämnda undantaget utnyttjas naturligvis maximalt av företagen, det rings ständigt om nya "erbjudanden" (det handlar aldrig om "försäljning"). Tackar man nej så försöker de bara igen några dagar senare, ofta gång på gång på gång ändå tills man får ett utbrott samtidigt som man har turen att tala med någon anständig försäljare, som då kan plocka bort ens namn från den aktuella listan.

Att hoppas på ett system där man för att slippa bli uppringd inte behövde göra någonting alls, och för att få del av alla "fantastiska erbjudanden" istället aktivt behövde registrera sig är förstås naivt. Att spärren däremot dels är tidsbegränsad, dels inte gäller de företag i vilka man är kund, är däremot ett rent hån. En simpel lagstiftning skulle kunna råda bot på detta, och att så inte har skett är ett tecken på den feghet och flathet som allt sedan fenomenet uppstod har präglat båda de politiska blockens företrädare i frågan.

Under tiden får vi konsumenter göra vad vi kan för att värja oss. Att lägga in tysta ringsignaler på telefonförsäljarnas nummer är en start. Viktigast av allt är dock att aldrig under några omständigheter tacka ja till något erbjudande, hur bra det än kan verka! Skulle alla bara hålla sig till den principen så skulle branschen dö ut på några dagar.

5 kommentarer:

Camilo sa...

Ser inte problemet. Är ju bara att tacka nej. Dessutom har vi som konsumenter alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen.

Klart ett företag där du är kund måste få ringa upp dig. Du har ju redan visat intresse i dess produkter genom att bli kund där från första början, då är det väl också logiskt att det antar att du kan vara intresserad av flera av deras andra produkter? Ser som sagt inte problemet.

Eva sa...

Om man är företagare kan man inte nixa sin telefon, man har inte heller någon ångerrätt. Det är massor av småföretagare som blivit lurade, hotade att betala något de inte beställt. Camilo, jag gissar att du arbetar eller har arbetat som telefonförsäljare. Det brukar vara de enda som försvarar detta avskum som kallas telefonförsäljare.

Anonym sa...

Instämmer, Eva. Camilo måste vara eller ha varit telefonförsäljare. Det hände mig att jag tecknade ett avtal med telefonförsäljare som säljer säkerhetstjänster. Fantastiskt erbjudande hävdade försäljaren. Deras tjänster omfattar bl.a. ifall man tappar ens plånbok så kan man spärra alla borttappade kort via ett telefonsamtal. Men, det som inte sades var hur jobbig det i egentligen var att aktivera tjänsten. Senare så blev jag uppringd av samma företag flera gånger, där de försökte sälja mig tilläggstjänster som jag aldrig såg någon användning av. Det var jävligt skönt när jag slutligen skrev åt dem och sade upp alla mina avtal.

Anonym sa...

Bra blogginlägg! Ja, den enda jag har träffat på som försvarat telefonförsäljare hade tidigare arbetat som det... Jag har själv bestämt mig för att säga upp den fasta telefonen och överväger att skaffa hemligt nummer till mobilen eftersom det är så många försäljare som ringer trots nix. Är så vansinnigt trött på eländet.

Anonym sa...

Jag arbetade extra som telesäljare för inte så länge sedan. Och det är inte ens ett nej som gäller... I många fall, om du är tveksam och säger kanske. Så räcker det för att kunna få in ett "sälj". dvs, att du godtagit fastän du inte gjort det, och därav får du hem det i brevlådan. Det är en rutten bransch som livnär sig på unga som vill skaffa sig lite inkomst vid sidan av studier, samt att skaffa sig erfarenhet. Jobb som endast drivs utav lön där lönen endast är det du säljer, är bland det värsta som existerar. Det borde göras något åt detta. Att alla som jobbar ska få lön, ej endast prestationslön där om du inte säljer en dag så får du inget. Det är att utnyttja totalt de anställda (oftast ungdomar). Med pressen att sälja, så måste säljaren hitta sätt att få in sina staplar/pinnar/poäng på något vis. Det skapar precis denna typ av sälj. Jag säger inte att bonus ska tas bort för sälj, utan endast dessa löner som helt är bundet till prestationen dvs säljer du inget - får du inget.

Fakta om invandringen
  • 111 000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012. [Källa]
  • Av de 111 000 uppehållstillstånden som delades ut 2012 var endast 50 st tidsbegränsade (TUT).
    Den högsta andelen av uppehållstillstånden som varit tidsbegränsade under ett år är cirka 1 procent (635 av 62 463 år 2005). [Källa]
  • Av alla världens i-länder har Sverige, sett till folkmängden, den största invandringen. [Källa]
  • 60 procent av socialbidragen går till invandrare. [Källa 1, 2]
  • 43 procent av de långtidsarbetslösa i Sverige är utrikesfödda. [Källa]
  • Nettokostnaden för invandringen uppskattas till mellan 40 och 90 miljarder kr årligen (8 600 - 19 400 kr per arbetande svensk och år). [Källa 1, 2, 3, 4]
    Jämför med maximalt jobbskatteavdrag, cirka 21 000 kr per person och år. [Källa]
  • Var fjärde invandrare från Nordafrika har tagits av polisen för brott. [Källa 1, 2]
  • Gärningsmännen vid samtliga överfallsvåldtäkter i Oslo under en femårsperiod visade visade sig vara invandrare. [Källa]
  • 90 procent av de asylsökande har inga eller icke godkända
    id-handlingar. [Källa 1, 2]
  • År 2012 stod Sverige för över 9 % av i-ländernas totala asylmottagande.
    Mätt i asylsökande per invånare var detta mer än något annat i-land förutom Malta. [Källa 1, 2]
  • Mer än hälften av somalierna och afghanerna är analfabeter. [Källa]
  • På Rosengårdsskolan går 72 procent av eleverna ut utan gymnasiebehörighet. [Källa]
  • Klyftorna i Sverige ökar mest i västvärlden. [Källa 1, 2]
  • Diagram över utdelade uppehållstillstånd mellan 1980 (12 669 st) och 2012 (111 090 st). [Källa]
  • 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12