2012-01-05

Säg aldrig ja till en telefonförsäljare!

Telefonförsäljarbranschen är i blåsväder efter att en säljare blivit ertappad på bar gärning med att ljuga för en 67-åring. Företaget i fråga har blivit polisanmält och händelsen lär säkert leda till en debatt om moralen i branschen, men inga polisanmälningar eller etikdebatter i världen lär hjälpa - problemet kommer alltid finnas kvar så länge branschen finns kvar och säljarna dessutom jobbar på provision.

Branschen försvarar sig alltid med att hänvisa alltid till Nix-Telefon, där man kan registrera sig för att spärra telefonförsäljning. Registret är dock av flera anledningar ett skämt. För det första så måste man aktivt registrera sig för att slippa få oönskade samtal. Det motsatta borde såklart vara fallet eftersom ytterst få personer vill ha denna sorts samtal. Nåväl, detta skulle man kanske kunna leva med om det vore det enda problemet, men det är det inte. Spärren är tidsbegränsad och måste med jämna mellanrum förnyas, något som branschen försöker utmåla som en service gentemot medlemmarna så att de inte löper risken att missa något av alla de fantastiska erbjudanden de kan få.

Vidare gäller inte spärren mobiltelefoner och, värst av all, den gäller överhuvudtaget inte för de företag man redan är kund hos. Det sistnämnda undantaget utnyttjas naturligvis maximalt av företagen, det rings ständigt om nya "erbjudanden" (det handlar aldrig om "försäljning"). Tackar man nej så försöker de bara igen några dagar senare, ofta gång på gång på gång ändå tills man får ett utbrott samtidigt som man har turen att tala med någon anständig försäljare, som då kan plocka bort ens namn från den aktuella listan.

Att hoppas på ett system där man för att slippa bli uppringd inte behövde göra någonting alls, och för att få del av alla "fantastiska erbjudanden" istället aktivt behövde registrera sig är förstås naivt. Att spärren däremot dels är tidsbegränsad, dels inte gäller de företag i vilka man är kund, är däremot ett rent hån. En simpel lagstiftning skulle kunna råda bot på detta, och att så inte har skett är ett tecken på den feghet och flathet som allt sedan fenomenet uppstod har präglat båda de politiska blockens företrädare i frågan.

Under tiden får vi konsumenter göra vad vi kan för att värja oss. Att lägga in tysta ringsignaler på telefonförsäljarnas nummer är en start. Viktigast av allt är dock att aldrig under några omständigheter tacka ja till något erbjudande, hur bra det än kan verka! Skulle alla bara hålla sig till den principen så skulle branschen dö ut på några dagar.