2013-11-25

Fiffla med statistik

På SR kan man idag läsa Erik Ullenhags reaktion på SCB:s uppgift om att merparten av de jobb som skapats sedan 2006 gått till utrikes födda:

– Vi har sett en väldigt positiv utveckling på det viset, vad gäller invandrare på svensk arbetsmarknad. Vi har aldrig haft så många som är födda i ett annat land som faktiskt går till jobbet, säger ministern.

I samma artikel avfärdar dock Arbetsförmedligen tämligen bryskt Ullenhags resonemang. Enligt Arbetsförmedligen är siffrorna en konsekvens av att arbetslösheten bland svenskfödda är låg och att befolkningsökningen sker främst genom invandring.

Arbetslösheten bland invandrare mätt i procent har däremot inte minskat, vilket Ullenhags uttalande ger sken av. När Ullenhag säger att "vi har aldrig haft så många som är födda i ett annat land som faktiskt går till jobbet" betyder detta således i själva verket "vi har aldrig haft så många som är födda i ett annat land".

I bjärt kontrast till Ullenhags verklighetsbeskrivning står följande uppgifter:

Lästips: Den hälsosamme ekonomisten, Merit Wager och Tino Sanandaji




Abuseanmält inlägg

SvD1, SvD2, SvD3, SR

12 kommentarer:

  1. Åh den där Ullenhag är nog den bedrövligaste politiker Sverige någonsin haft.Att tro att vi inte föstår den så självklara ekvationen är att grovt underskatta folk. Avskyvärt översitteri.

    SvaraRadera
  2. Jag skall inte ge mig på att i ord försöka beskriva vad jag känner inför honom, det vore förmodligen åtalbart. Men ja. :)

    SvaraRadera
  3. Jag är så dödligt trött på hela den här farsen och jag vill inte ens försöka förstå varför man släpper den här "statistiska nyheten"??

    Tror de att det är en spik i kistan för SD?? Ett valvinnande budskap??

    I så fall finns det inget hopp om att våra politiker ska komma i kontakt med väljarnas verklighetsuppfattning.

    Och det rödgröna "regeringsalternativet"??? Suck! Det är bara 10 månader kvar till valet och de har inte en susning om vad det är de vill .. mer än att VINNA MAKTEN.

    Jag ser över livbåtarna och räddningsvästarna .. de lär behövars.

    SvaraRadera
  4. Förstår precis vad du menar med de rödgröna. Jag är så trött på stora delar av regeringen att jag känner att jag skulle jubla om den avgick . Det vill säga, ända tills jag kommer ihåg att med de rödgröna skulle bara en uppsättning politiker totalt utan markkontakt ersättas med en annan.

    Vad som gör mig mest trött av allt just nu i politik- och nyhetssvängen är annars DN.

    Dag efter dag efter dag efter dag är det könsneutrala leksakskataloger, totalt okända privatpersoners brev till Sverigedemokrater samt påstådda rasregister som är toppnyheter. Enorma krigsrubriker om icke-nyheter eller sånt som inte haft något nyhetsvärde på flera månader - och jag vill bara spy över alltihop.

    På mig blir effekten att jag bara blir mer och mer anti, att jag tror mindre och mindre på vad som sägs och att jag slutar lyssna. Jag menar, jag tycker könsroller är högst relevant att diskutera egentligen, inklusive hur vi resonerar kring leksaker.

    Men när så många totala jubelidioter får massivt medieutrymme att basunera ut sina tokteorier, sitt förakt och sina pekpinnar, då tappar jag allt lust att vara resonabel. Och undermedvetet börjar jag förmodligen då också sluta lyssna till de som faktiskt har nåt bra att säga, för att istället låta mina åsikter krypa allt längre åt det totalt motsatta hållet istället.

    SvaraRadera
  5. Peter Nicklasson25 november 2013 20:15

    Befolkningsökning 2006-2013 = ca 500.000 (= invandrare, då det dött och fötts ungefär lika många svenskar).

    "Arbetslinjen" har enligt regeringen gett ca 200.000 nya jobb, samtidigt har antalet förtidspensionerade blivit nästan 200.000 färre också.
    Det har till idag varit den officiella sanningen från regeringen.

    Fast idag revideras sanningshalten.
    SCB har räknat ut att vi begåvats med 220.000 nya jobb - fast 70% (154.000) har gått till de 500.000 nyanlända.
    Då saknar (500.000-154.000=) 346.000 nyanlända fortfarande arbete....
    Om (220.000*30%=) 66.000 svenskar fått nya arbeten på 7 års "arbetslinje" är kanske inte den politiken speciellt framgångsrik....

    Under tiden har arbetslösheten stigit med ca 2-3% sedan 2006, dvs ungefär 150.000-160.000 arbetslösa.
    Som av en händelse samma antal svenska arbetslösa som de nyanlända som fått arbete.....

    Någon som klarar av att dra slutsatser av detta?

    SvaraRadera
  6. BINGO!! Där lyckades du få alla brickorna på plats. ;-)

    Jag känner mig så avig att jag nästan avsäger mig min rösträtt och i stället lägger taggtråd runt tomten samtidigt som jag proklamerar självständighet i mitt eget lilla rike.

    SvaraRadera
  7. Känner så igen mig i din tanke Any,tror jag ska minera gränsen också.

    SvaraRadera
  8. Peter Nicklasson:
    Att arbetslinjen som sådan varit lyckad betvivlar jag egentligen inte, även om jag inte har några fina källor på detta påstående på rak arm.

    Problemet är att arbetslinjen inte räcker, när det kommer till nuvarande invandring. När relativt många av invandrarna dessutom är analfabeter blir läget hopplöst.

    Jag gillar regeringens ekonomiska politik. Jag gillar också jobbpolitiken, och jag är fullständigt övertygad om att arbetslösheten hade varit ett betydligt större problem om vi hade haft en rödgrön ekonomisk politik (men samma invandring) sedan 2006.

    Jag står defintivt till höger om mitten. Jag tror inte för ett ögonblick på de rödgrönas förmåga att skapa jobb (åtminstone inte i privat sektor, vilket är det enda som räknas i sammanhanget) och jag tycker det är närmast en pervers hållning att anse att man skall höja världens redan högsta skatter.

    Jag tycker djupt illa om nånannanismen och det stör mig hur alla ropar på rättigheter utan skyldigheter. Men jag försvarar också mer än gärna välfärden när det kommer till centrala värden som vård, skola och omsorg.

    Det stora problemet med dagens situation är att båda blocken tycks försöka att både äta kakan och ha den kvar. Jag är djupt oroad för att resultatet av det blir ett samhälle där man kan titta i stjärnorna efter vård, skola och omsorg. Om man inte kan slanta upp själv, det vill säga.

    Ja, det här var nog svamligt och osammanhängande, men det är det bästa jag hade att komma med ikväll. :)

    SvaraRadera
  9. Peter Nicklasson25 november 2013 21:20

    @Fnord:
    Med andra ord föredrar du de lobotomerades framför de dysfunktionellas styre? :/
    Och "arbetslinjen" som idé/arbetsmoralisk tanke behövdes definitivt, fast personligen tror jag en annan bakomliggande tanke existerar. Nämligen att politikerna (oavsett färg) piskas av Bilderberg m fl grupperingar att upprätthålla konsumtionen till varje pris. Enklast är då att gynna de med arbete och skapa en underklass som får betala. Det gynnar såväl höger som vänsterpartier. Högern får tillgång till billigare arbetskraft när konkurrensen om arbetstillfällena skärps (kommer även till medelklassen inom kort), och vänstern älskar fattigdom och motsättningar som föds ut denna utslagning. Vänstern behöver en konfliktyta, det är ur det hat denna föder som vänstern hämtar sin näring.
    Den politiska eliten hatar SD, men inte för deras politik eller värderingar utan för att de snor väljarprocent som dessa tidigare kunnat omsätta till feta arvoden, traktamenten, pensioner osv. Nu får man dela med sig i nollsummespelet till SD också.
    Plakatpolitiken sker på behörigt avstånd.

    Jag håller med dig trots allt, men vi vet båda två att vi blir rövknullade vad vi än väljer - eller hur?

    SvaraRadera
  10. Det låter som att våra respektive politiska filosofier kanske skiljer sig lite åt, men som att vi landar i ungefär samma slutsatser. :)

    Jag tror att inkomstspridning är ett måste för att få nån vettig dynamik i ekonomin. Men samtidigt är det ganska välbelagt att stora klassklyftor skapar våld, ohälsa, stress osv (som även drabbar de rika, btw) så det handlar i vanlig ordning om en avvägning man måste göra.

    Sen har ju globaliseringen och automatiseringen ställt det hela på sin spets. Det är svårare att få trygga och givande jobb idag än för några årtionden sedan, helt klart. Men mot det vill jag invända att:

    1) Man skall inte glorifiera den tiden heller, få skulle förmodligen byta nutidens allmänna levnadsvillkor mot dåtidens, om de faktiskt hade chansen att välja.

    2) Det där beror trots allt till största delen på orsaker (teknikutveckling samt politisk och ekonomisk utveckling utomlands) som ligger bortom de svenska politikernas kontroll.

    Sen har vi såklart det här med evig tillväxt. Lite ironiskt att du nämner det, eftersom det var sånt jag brukade skriva om på den här bloggen från början. I väldigt kritiska ordalag, skall tilläggas. Det är ohållbart, såklart, men tyvärr är det där ingen karusell Sverige kan hoppa av ensidigt. Därtill kommer att hela vår skuldekonomi måste ersättas med något annat före det kan ske, och det där blir minst sagt intrikat i dagens världsekonomiska läge. :>

    De lobotomerade och de dysfunktionella var ordet. Pest eller kolera är onekligen vad de två stora politiska alternativen står för. Jag känner definitivt ingen som helst glöd för något av dem. Och ja, jag delar definitivt din slutsats i sista meningen. :p

    SvaraRadera
  11. Grymt med såna här gästboksdiskussioner, btw. Som tidigare konstaterats är de en underbar säkerthetsventil i dagens så kallade samhällsdebatt. :)

    SvaraRadera
  12. Jag undrar om ni inte är onödigt pessimistiska. Min gissning är att vi nu befinner oss i ett brytnings skede. Där visserligen allt möjligt skulle kunna utvecklas men där det troligaste ändå är någon form av normalisering vad det lider. Socialdemokraterna borde förmodligen snart börja "nyansera" sin bild på alliansens migrationspolitik. Där man ser det som enda eller bästa vägen att mota SD. Men också att det ärligt är den uppfattning man finner lämpligast. Läser man av en potentiell folkrörelse eller massopinion så brukar man vilja lägga sig nära den. Dessutom förlorar troligen S sympatisörer mest på den migrationsliberala inställningen. Smärtgränsen närmar sig. Samtidigt riskerar man att retroaktivt legitimera SD åsikter. Så det gäller att balansera klokt och försiktigt, vilket är långtifrån självklart. Eftersom det redan är för sent att slå ut SD så kommer den politiska vinden att i någon mån förskjutas till SD's förmån. Medie eliten kommer att skrika som stuckna grisar. S strateger måste ha is i magen, vilket är mycket begärt. Traditionellt har S varit duktiga på kultur radikala ställnings taganden oficiellt och mer konservativ praktik. Nu måste man bryta mot detta en aning. Vilket går om man gör det skickligt. Mitten extremistiska rörelser kommer förmodligen att växa mer i europa de närmaste tio åren. Men eftersom utvecklingen trots allt ligger i händerna på de traditionella partierna så kommer de att anpassa sig. Efter en tid av stor turbulens så landar vi troligen i en tid med mer realistisk politik både i praktiken och framförallt i retoriken.

    Att demokratin på allvar skulle slås ut tror jag inte en sekund på. Risken finns ju men är onödigt långsökt. Partier som idag anses odemokratiska får kanske mer uppmärksamhet och möjligen något mer inflytande. Men värre än så blir det knappast. Det enklaste är att eu helt enkelt inför en väldigt stram linje i migrationsfrågor och dessutom låter länderna återfå mer självbestämmande i flera frågor. Samt möjligen se över euro valutan. Men kasta in handduken lär man inte göra. Som vissa verkar tro.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.