2014-09-10

Det nya kalla Sverige

Den 28 augusti gick Skämskudden-galan av stapeln. På denna gala meddelades det att den "hemliga men namnkunniga" juryn hade tilldelat Belinda Olsson antipriset "Skämskudden" för årets mest "pinsamma insats" inom kategorin TV-dokumentär.

Dokumentären i fråga var Belinda Olssons "Fittstim - min kamp". Denna dokumentär var i allra högsta grad feministisk, men den var också nyanserad, visade förståelse för andra perspektiv och kritiserade vissa av radikalfeminismens avarter. Jag är inte på något sätt okritisk till denna dokumentär, men den var varken dålig, ogenomtänkt, onyanserad eller pinsam.

Den enda anledningen till att den tilldelades antipriset "Skämskudden" var att den utmanade åsiktskorridoren och den radikalfeministiska diskurs som idag är vedertagen i den svenska kulturvärlden. Att hämnas för detta genom att tilldela den ett antipris som "Skämskudden" är så småsint, förgrämt och ynkligt att det är direkt pinsamt.

Det finns en uppenbar parallell här till hur Researchgruppen 2013 tilldelades det betydligt mer prestigefulla priset Guldspaden, med motiveringen "För en banbrytande och innovativ research som innebar ett genombrott och gav ny kunskap om det anonyma näthatet".

De "banbrytande och innovativa" metoder som hade använts är av ett slag som varit kända i årtionden. De resultat som dessa metoder gav användes av Expressen bland annat till att hänga ut privatpersoner för sina rasistiska kommentarers skull, samtidigt som man skyddade identiteten på personer misstänkta för grova brott.

Det är värt att fråga sig vilka det är som egentligen utför det arbete som Researchgruppen tar åt sig äran för. Jag tvivlar på att det är Martin Fredriksson och My Vingren som sitter och letar kreativa sätt att få tillgång till MD5-hashar, mer sannolikt är snarare att de köper in denna form av tjänster från annat håll.

Klart är att Researchgruppen – med kopplingar till AFA och med flera medlemmar med ett våldsamt förflutetöppet skryter om sina metoder och hur de åsiktsregistrerar sina politiska motståndare. Det är dessa människor som fick ett prestigefullt pris då Belinda Olsson fick ett antipris.

Vad säger detta om samhällsklimatet egentligen? Det säger att den som sakligt argumenterar mot de åsikter som är förhärskande i åsiktskorridoren möts av hån, samtidigt som den som går konsensuskulturens ärenden alltid är välkommen in i värmen, även om vederbörande vurmar för våld, tvivelaktiga metoder och odemokratiska rörelser.

Nu meddelar Researchgruppen att de kommit över Flashbacks medlemsdatabas. Det är så gott som uteslutet att detta har skett med lagliga metoder. I och med detta har de inte bara möjlighet att se vilka det är som har skrivit rasistiska kommentarer, utan även vilka det är som har berättat om sina problem med missbruk, psykisk ohälsa och så vidare. Andreas Ericson, redaktionschef på Magasinet Neo, kommenterar det hela så här:
"Förstår ni vidden? Platsen där hundratusentals svenskar skrivit om ensamhet, psykisk sjukdom, missbruk, barnlöshet, olycka har hackats? Fan, vad ledsen jag blir. vad är det egentligen för politisk klimat vi har skapat?"
Ja, vad är det egentligen för politiskt klimat vi har skapat? Kanske har Aftonbladet trots allt rätt när de upprepar sitt mantra om "det nya kalla Sverige", för detta epitet beskriver det politiska klimatet alldeles utmärkt.

Minst en tidning är intresserade av Flashbackmaterialet enligt Researchgruppen själva, och det ligger nära till hands att tro att det är Expressen det handlar om. Trots detta existerar det som bekant ingen konsensuskultur eller åsiktskorridor, det existerar ingen medial likriktning, vänstervridning eller ryggdunkerikultur. Journalistkåren är objektiv och motsvarar ett tvärsnitt av väljarkåren och den mediala Södermalmskoncentrationen är för det första inget problem, för det andra en ren myt.
DN1, DN2, SvD1, SvD2, SvD3, Sk1, Sk2, Sk3, Sk4, Sk5, Sk6, NSk1, NSk2, NSk3, NSk4, NSk5, LT1, LT2, LT3, SMP1, Re1, Re2, Re3, NT1, IDG1, IDG2, IDG3, Ab1, Ab2

23 kommentarer:

  1. *Trycker på gillaknapppen*

    Det ÄR någonting som gått sönder i Sverige. Vi HAR fått ett nytt kallt Sverige. Bara inte som "dom" beskriver det.

    SvaraRadera
  2. Vi har således ett privat Stasi med en förmodat gedigen databas som innehåller personuppgifter om hundratusentals svenskar, redo att användas mot dem närhelst RG finner lämpligt. Och detta ser myndigheterna och politikerna mellan fingrarna åt. Det är inte värdigt en stat som ska kalla sig fri och demokratisk.

    SvaraRadera
  3. Tur att undersökningsgruppen arbetar i mesiga Sverige,i andra länder skulle de bli lagförda,eller i sämsta fall få ordentliga bulor i huvudet....

    SvaraRadera
  4. Jag kommer att bojkotta alla tidningar som samarbetar med Researchgruppen.

    Jag kommer även att undvika att köpa produkter och tjänster från de företag som annonserar i dessa tidningar.

    SvaraRadera
  5. Peter Nicklasson10 september 2014 22:17

    Japp, Sverige håller på att gå sönder....
    Bra skrivet.

    Fyller på med detta.
    Så här opartiskt (?) beskriver SVT "föreningen" Researchgruppen:

    "Researchgruppen är en ideell förening som utgörs av skribenter och researchers. På sin hemsida skriver gruppen att man bland annat vill arbeta med grävande journalistik med fokus på samhällsfrågor, demokrati och jämställdhet samt att man avser att värna det demokratiska samhället och de pressetiska reglerna."
    http://www.svt.se/kultur/flashback-identiteter-uppges-rojda

    Stämmer väl ganska bra :)

    Ps. rösta rätt på söndag

    SvaraRadera
  6. Skrev också tidigare på em om detta.

    Anledningen till att detta är möjligt är att "vi" inte har gjort upp med kommunismen.

    Detta skulle vara helt omöjligt om det var gjort.

    Åsiktsregistrering, "jakt" på oliktänkande, angiveri, uteslutningar från arbete och/eller sociala sammanhang, "märkning" = ren fascism.

    Grejen är ju, att det inte räcker med att sätta åt, korrigera och bestraffa. Man måste till slut rensa ut! Hur det går till finns tillräckligt med exempel.

    Att läsa tex Mathias Wåg på twitter är som att kliva in i en film som är en korsning mellan en svartvit hightecversion av DDR och SAW

    SvaraRadera
  7. Som jag säger till mina barn ... "skriv inget på internet,som du inte också kan sätta upp en på en anslagstavla vid vår brevlåda"

    Nu lever jag inte helt som jag lär, för just i min stad ska man nog vara extra försiktig med all kritik inom ett visst område om man ska se till vad folk röstar på ... man har ju sett hur tjejen i KDU blev behandlad. Billström för "volymer" ....

    Att Resarchgruppen mest verkar vara ute efter mer kända namn som bräker ut sig dumheter må vara en sak, men det går båda vägarna. Fler partier och fler områden. Hatiska s.k feminister finns det gott om också. Som exempel. Något säger mig alla icke-SD/SvP lär hoppas över. De kan vara lugna.

    Men för farao ... resten ... har aldrig besökt några avdelningar för ensamhet/missbruk/etc, men de finns uppenbarligen. Fi faen säger jag bara. Måtte de kunna lagföras den här gången.

    SvaraRadera
  8. Den ovetande fredagsmyssvensken tror att Flashback är ett forum enbart för rasister och nazister. Men Flashback innehåller forum om allt mellan himmel och jord, och är ett andningshål för folk som vill kunna diskutera vad som helst på ett totalt förutsättningslöst sätt.

    Att gå in och hacka sajten för att sedan godtyckligt kunna avslöja vad olika individer skrivit är ett förödande slag mot den lilla yttrandefrihet som ännu finns kvar. Det fanns en tid när dagstidningarna stod på den vanlige medborgarens sida, en motvikt mot myndigheter och politiker... "Den tredje statsmakten".

    När Expressen och andra medier nu börjar använda dessa olagliga metoder för att åsiktsregistrera och avslöja vanliga medborgare, då är vi illa ute. Då finns det ingen kvar som kan stå upp för medborgarnas rättigheter.

    Det är en mycket oroande utveckling som påminner om dagens Ryssland, Kina och Nordkorea där alla kritiska och oliktänkande röster effektivt tystas. Samma sak hände i Tyskland på 30-talet, i Sovjetunionen under 70 år, i Östeuropa under 50 år, för att inte nämna ett antal andra diktaturer (Kina, Nordkorea, etc.).

    Nu är det på väg att hända i Sverige, ett land som alltid beskrivs av politiker och journalister som världens friaste och mest demokratiska land.

    Hur ser det ut om fem år? Om tio år? Själv är jag tyvärr mycket pessimistisk...

    SvaraRadera
  9. ps! Jag förmodar att du har tillgång till IP-adresser till de kommentarer du får.

    Ett tips bara, men om du har möjlighet att tömma dina loggar och spara undan för eget behov (just i fall de skulle kunna behövasomnågon idiot dyker upp och kan bakspåras) så gör det. Backuper finns alltid, men det är mindre troligt att de kommes åt.

    Vem vet vad de vill bryta sig in i härnäst.

    SvaraRadera
  10. "Den enda anledningen till att den tilldelades antipriset "Skämskudden" var att den utmanade åsiktskorridoren och den radikalfeministiska diskurs som idag är vedertagen i den svenska kulturvärlden. Att hämnas för detta genom att tilldela den ett antipris som "Skämskudden" är så småsint, förgrämt och ynkligt att det är direkt pinsamt."

    Så med den logik du beskrev i föregående inlägg ska du nu rösta på FI på söndag - av strategiska skäl!

    Muhahahahahahahah!

    V

    SvaraRadera

  11. Apropå ditt förra inlägg:

    Fattar jag rätt att du har ungefär samma uppfattning som Widar Andersson i Folkbladet?

    http://www.folkbladet.se/opinion/ledare/default.aspx?articleid=7314479

    SvaraRadera
  12. Mnja. Widars text innehåller helt klart några intressanta poänger, men det var inte det jag menade. Jag antar att kärnan i vad jag försökte säga med det förra inlägget var att även om man gillar SD så måste man ta med det faktum att valet i praktiken kommer resultera i antingen en rödgrön regering eller en Alliansregering i ekvationen.

    SvaraRadera
  13. Och snälla, ingen mer tjafsdiskussion om förra inlägget nu. :)

    SvaraRadera
  14. Förtydligande: Ovanstående kommentar skall inte tolkas som gnäll på Stina.

    SvaraRadera
  15. Peter Nicklasson11 september 2014 13:07

    Widars text tar upp det jag själv också hävdat: att en röst på SD ger kommunal påverkan även om SD exkluderas på riksplanet. Rikspolitiken idag är mest symbolpolitik, det är i din kommun pragmatismen syns. Reinfeldt kan yla om att vi ska skämmas för att vi inte vill ta emot invandrare i våra trädgårdar. Reinfeldts (och Löfvens) partikamrater ute i kommunerna vill bli omröstade och stoppar därför asylboenden om de kan. Och det kan de genom att samverka med SD (passivt eller aktivt, spelar roll).
    Närdemokrati.

    Rösta rätt på söndag.

    SvaraRadera
  16. Peter Nicklasson:
    Ett tips! Om du vill att jag skall rösta "rätt" på söndag så sluta tjata. För varje gång du upprepar detta mantra så minskar sannolikheten för att jag röstar som du vill en smula. Jag reagerar sällan konstruktivt när andra har åsikter om vad jag bör göra. :)

    Riksdagen har för övrigt sänkt skattesatsen med ungefär fem procentenheter för arbetande svenskar under de senaste åtta åren, någonting som nog få kommunpolitiker kan skryta med. Kommunvalet är definitivt viktigt, men man skall inte tro att riksdagsvalet mest är symbolpolitik.

    Apropå vad Reinfeldt ylar om var det för övrigt intressant att se honom i TV4:s utfrågning häromdagen. Då ställde han sig helhjärtat bakom Täbys rätt att slippa ta emot asylsökande. Intressant kontrast mot det förakt han visade för andra, vilkas inställning när det kommer till kritan är praktiskt taget identisk med Täbypolitikernas, när han "diskuterade" "integration" med Löfven i SVT i söndags.

    SvaraRadera
  17. Peter Nicklasson11 september 2014 14:51

    Det är bara 4 procent.
    Och vill du sänka kommunalskatten är det ju bara att flytta till en sådan kommun (som t ex Täby).
    Det handlar om vad du får ut av kommunalskatten. Möjligen får täbyborna mindre med konserthus, men även mindre med asylboenden. I Täby skulle nämligen fler asylboenden innebära att folk (Reinfeldts egna röster) skulle flytta till en annan kommun. White flight, kallas det.
    Alltså, därför köper Täby och andra rika kommuner sig fria från massinvandringen - därför att de (fortfarande) kan.
    När nu fler "normala" kommuner tycker att de redan tagit sitt ansvar (med viss rätt) och börjar protestera kommer detta att antingen leda till tvångslagar för kommunerna eller jättelika flyktingläger (a la Jordanien, Turkiet, osv som vi vant oss att se på Rapport) i Migrationsverkets regi. Eller både och.

    Din egen sista mening styrker väl bara mitt påstående att rikspolitik = symbolpolitik?
    Reinfeldt vet att det skulle bli kaos om han beslöt att Tantolunden skulle bli asylläger, istället placeras de i inre Norrland t ex.
    Löfven vet att medelklassen skulle lyncha honom om han stoppade friskolorna. Om svenska skötsamma barn skulle tvingas gå i samma skola som kaoz-invandrarna skulle det bli revolution.
    Båda blocken tiger och döljer sakens tillstånd. De sminkar grisen.
    Men det kommer inte att hålla i längden. När välfärdens sprickor inte går att dölja, när man tvingas till tvångslagar för att upprätthålla deras politik kommer folk att protestera. Inte bara läsa din blogg och sedan ändå rösta som vanligt.

    Som sagt, du röstar som du vill. Jag bryr min inte. Om det innebär en röst på samma politik, samma Reinfeldt - då är det rätt för dig.
    Men, trovärdigheten och logiken känns urvattnad minst sagt.

    Rösta rätt på söndag.

    SvaraRadera
  18. Så du har alltså slutat läsa min blogg och du bryr dig inte om hur jag röstar, är det korrekt uppfattat?

    SvaraRadera
  19. Peter Nicklasson11 september 2014 17:17

    "Så du har alltså slutat läsa min blogg och du bryr dig inte om hur jag röstar, är det korrekt uppfattat?"

    Eftersom jag skriver på din blogg (fortfarande) så läser jag din blogg.
    Du lär väl märka om jag inte besöker din blogg?

    Eftersom jag skriver att jag inte bryr mig om vad du röstar på - MEN, finner att din argumentation för att rösta på något du ständigt kritiserat på din blogg inte håller, inte är trovärdig, inte känns rakryggad eller verkar genomtänkt trots du har haft alla chanser att förklara dig ytterligare - så är det rätt uppfattat.

    Alltså:
    På fråga A svara jag Nej, på fråga B svarar jag Ja, och på fråga C varför du ställer fråga A och fråga B svarar jag Vet inte.

    Hade det inte varit mer konstruktivt om du slutade reagera så emotionellt och lägga dina tolkningar i min mun?
    Det handlar ju om din bloggs trovärdighet.
    Jag vet inte vem du är, var du bor, vad som fått dig att börja skriva en blogg. Inget av det är relevant heller för mig. Det som är relevant är vad du säger och hur du försvara dina åsikter. Jag vill helst inte sluta läsa din blogg, men om jag gör det så ska du få veta varför: att jag delar dina åsikter, men inte tror på dina förklaringar. Jag läser andras bloggar där jag inte alls delar deras åsikter, men deras förklaringar är genuina för mig. Därför är de intressanta.
    Hoppas du ser skillnaden, hoppas du ser sambandet.
    Trovärdighet är det väsentligaste.
    Varför skulle jag tro på dina kritiska ord om invandringspolitiken, när du säger att du ändå ska rösta på Reinfeldts & Ullenhags politik?

    Jag har hittills läst dig för att jag tyckt du skriver bra. Det har jag skrivit åtskilliga gånger.
    Därför är det tråkigt att notera att du inte röstar som du tycker utan
    och försvarar det genom att kritisera de som kritiserar detta.

    Jag hade väntat mig mer av dig.

    SvaraRadera
  20. Ja, du har alltså invändningar mot vad jag sade i förrgår om hur jag kanske kommer rösta, fine. Jag har förstått. Du har framfört detta, klart och tydligt. Budskapet är mottaget. Jag har noterat din åsikt, och i åtskilliga inlägg bemött din kritik och förklarat hur jag resonerar.

    Innebär detta att jag är intresserad av dina förolämpningar? Innebär detta att att det är fritt fram för dig att anklaga mig för att inte lyssna på dina argument samtidigt som det är alldeles uppenbart att du inte lyssnar på mina? Innebär detta att jag är intresserad av att läsa den ena arga och förgrämda kommentaren efter den andra, samtidigt som du anklagar mig för att reagera emotionellt? Innebär detta att jag är intresserad av att kommentarsfältet på ett inlägg om Researchgruppen blir fullständigt söndertrollat av dig och din totala brist på förståelse för att andra människor kan överväga att rösta på ett annat parti än du?

    Om min blogg ger dig inte ger dig den hundraprocentiga confirmation bias du är ute efter, tough luck! Läs nån annan jävla blogg då, eller ännu bättre, starta en egen! Du kan skriva kommentarer på dina egna inlägg där du är fullständigt enig med dig själv!

    Well, nu får det dessvärre bli modererade kommentarer framöver. Jag är genuint ointresserad av att ha en otrevlig tölp trollande i kommentarsfältet.

    SvaraRadera
  21. Nu har jag läst Expressen för absolut sista gången,jag finner inte ord längre för vad den tidningen står för.

    SvaraRadera
  22. Äh, nu var du väl hård mot Peter N. Det vore tråkigt om han slutade skriva här, jag har stor behållning av hans kommentarer. Angående vilket parti man ska rösta på om man är kritisk till den förda invandringspolitiken så medger jag att det är ett dilemma. En röst på sd innebär mer invandring eftersom de andra partierna är så snara att markera mot sd. Hellre fler invandrare än att gå sd till mötes. Därför kan det vara legitimt att rösta på kandidater i andra partier som är kritiska till politiken och som ser till verkligheten, som Skyttedal. Problemet är att de är så få i dagsläget att de sannolikt har minimalt med inflytande. Men verkligheten kommer ändå att komma ikapp alla politiker och alla svenskar. Förresten borde det vara obligatoriskt för Ullenhag och Billström m.fl. att läsa Merit Wagers blogg, det är att betrakta som tjänstefel från deras sida om de inte håller sig uppdaterade som vi vanliga medborgare gör.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.