2012-01-24

Är du Nordeakund? Byt bank!


När Nordea idag presenterar sin kvartalsrapport visar det sig att banken tjänar ungefär 100 miljoner kronor om dagen.

VD Christian Clausen berömmer sitt eget arbete, och finner vinstnivån rimlig. I synnerhet, påpekar Clausen, i dessa hårda dagar då Sverige och EU har skärpt kapitalkraven på bankerna, så att risken för bankkollapser som tar hela länder med sig i fallet skall minska något. Clausen tycks upprörd över att fått sin rörelsefrihet kringskuren på detta vis, och svarar därför med sämre service och fler avgifter så att bonusar och aktieutdelning under inga omständigheter skall bli lidande av nya spelvillkoren.

Clausen själv drabbas därför inte särskilt illa av kapitalkraven. Tvärtom kan han skratta hela vägen till... banken, då han lämnar den lägenhet för 26 miljoner han fått av sin arbetsgivare. Nordeas finske styrelseordförande Björn Wahlroos tycker detta är fullt rimligt. Det kan vara svårt för er svenskar - "idioter" - att minnas att Christian faktiskt inte är svensk utan har ett hem i Köpenhamn. Människor behöver faktiskt bo påpekar Wahlroos.

Sanningen om Nordea är dock att de är den storbank i Sverige som förvaltat sina kunders pensionsfonder sämst. Sanningen om Nordea är att man ökat sina räntemarginaler och konsekvent släpat efter med att följa Riksbankens räntesänkningar. Sanningen om Nordea är att 60 procent av bankens fonder har gått sämre än sitt index det senaste året. Sanningen om Nordea är att man har tjänat miljarder i fondförvaltningsavgifter för att "förvalta" fonder som störtdykt under räkenskapsåret.

Sanningen om Nordea är att 60 procent av deras fonder har gått back räknat över en tioårsperiod! Så mycket för det "långsiktiga sparande" bankernas fondrådgivare (det vill säga provisionsavlönade fondförsäljare) så ofta påpekar för oss kunder - "idioter"? - att fondsparandet är.

Som en slutgiltig förolämpning erbjuder dessutom Nordea sin typiske kund nollränta på insatta pengar och passar därefter på att ta betalt för Internetbank och betalkort - det vill säga, man tar i praktiken betalt av sina kunder för att låta Nordea låna deras pengar.

Är du kund hos Nordea? Byt bank direkt! Du kommer bli lurad av din nästa bank också, men inte riktigt lika ohämmat och hänsynslöst som du blir av Nordea.

SvD, SvD, SvD, DN, SVT, SVT,SR, Ab, Ab, E24, E24, E24,

2 kommentarer:

  1. Tänkte bara kommentera några av dina saker som du har skrivit i din text. För det verkar som om du bara tar saker som har skrivits i media och gör till dina egna åsikter. Man ska alltid vara en del kritisk vad som skrivs och alltid försöka undersöka saken mer och bilda en egen uppfattning. Vanligtvis svarar jag inte på liknande inlägg som dina, men jag tänkte att jag skulle göra ett undantag, och då kanske du får en annan synvinkel på det hela.

    För det första så får inte Christian Clausen en lägenhet. Det är banken som köper en lägenhet där deras VD får bo och representera företaget. Den dagen då Christian Clausen slutar som VD för Nordea kommer han inte att få bo kvar där. Det är en investering för Nordea (precis som vi vanliga människor ser fastighetsköp som en investering), och faktumet är att det är billigare för Nordea att köpa en egen lägenhet istället för att hyra en som de har gjort ett tag. Sen att Björn Wahlroos spyr ut sig idiotkommentarer är väl bara att beklaga.

    Den riktiga sanningen med räntemarginaler är att de har stått stilla på samma nivå sedan 2008. Om man ser direkt på ränteskillnaderna så ser det ut som om marginalerna har ökat. Däremot har kostnaden för funding ökat också. Bankerna idag måste låna upp på allt längre tider, och när det skall då göras om till en 3 månaders rörlig ränta så uppstår en kostnad för t.ex ränteswappar.

    De fonder som har gått sämst de senaste 10 åren är de gamla fonderna från Nordbanken. Om man har varit inne på rådgivning så skall man ha blivit rekommenderad att byta dessa till nyare fonder. Däremot vet Nordea om att fonderna inte har presterat tillräckligt och har gjort om en hel del på den fronten. På de senaste 5 åren ligger Nordea på medelsnittet, och tittar man på de senaste 3 åren så ligger de bättre än medel. Man får inte heller glömma att Nordea har några fonder som är bäst i sin klass. Sen är Nordeas fondavgifter varken lägre eller högre än andra fonders avgifter.

    Sen att bankens rådgivare har en provisionslön är rent sagt felaktig. De som jobbar som rådgivare tjänar varken mer eller mindre om du skulle välja att placera dina pengar i fonder, konton eller aktier. Jag kan garantera att alla rådgivare vill dig bara väl och att du ska få en portfölj som matchar din tidshorisont, kunskaps- och risknivå. Det är fakta att de som har följt råden skall ha haft en positiv avkastning de senaste 10 åren, däremot är det inte speciellt många som följer det som sägs.

    Ett personkonto är tänkt att användas som ett transaktionskonto, och det skall inte finnas mycket pengar på det. Skall du ha mycket pengar på ett konto så skall det ligga på ett s k Förmånskonto, där du får en hyfsad ränta jämfört med andra storbanker. Då majoriteten av kunderna i Nordea är Förmånskunder, så betalar inte den typiske kunden något för internetbanken, och har 50% rabatt på ett bankkort samt får ett kreditkort gratis. Så det enda som en Förmånskund betalar varje år är isåfall 144:-.

    Jag jobbar som en Personlig Bankman i Nordea, men det som jag har skrivit nu är inga vinklade saker utan ren fakta. Visst, vi är inte bäst på allt, det är inte det jag försöker säga, men vi som jobbar som rådgivare vill alltid försöka göra det så bra som möjligt för kunderna.

    Hoppas att du kan försöka vara mer kritisk till vad medierna skriver framöver.

    Mvh
    En som vet hur det ligger till

    SvaraRadera
  2. Jag uppskattar ditt inlägg! Som personlig bankman på Nordea är du självfallet bra mycket mer insatt än jag i många detaljer, och jag skall därför såklart inte försöka förklara för dig hur bankvärlden fungerar.

    Jag är rent generellt väldigt kritisk mot vad media påstår, men liksom alla andra så finns det en gräns där jag tvingas lita på vad som sägs. Man kan helt enkelt inte sätta sig in i alla detaljer själv. Däremot har jag relativt stort förtroende för till exempel Cervenka. Inte minst därför att han är väldigt kritisk utan att för den sakens skull ha en bakgrund bland dem som tycker allt marknaden gör är fel. Och på samma sätt som jag inte medias budskap knappast kan tas för objektivt eller agendalöst kan en Nordeaanställds inlägg knappast heller tillskrivas dessa egenskaper.

    Vad lägenheten beträffar så skiter jag egentligen i löneförmåner som sådana. Jag har före finanskrisen alltid försvarat företagens rätt att ge sina anställda vilka löner de önskar. Jag tycker däremot finanskrisen med all önskvärd tydlighet har tydliggjort hur farlig bankväsendet kan vara om det inte regleras. Jag är rent principiellt emot denna sorts regleringar, men exemplet Irland gjorde det smärtsamt tydligt vilken skada ett bankväsende som tar stora risker kan åsamka ett land. Därför ogillar jag hur banker med kortsiktiga vinster för ögonen tar stora risker. Löneförmåner, bonusar och framför allt höga avkastningskrav eldar på denna utveckling. Därför stör jag mig på företeelser som "Clausens" lägenhet.

    Angående provisionslönen så kan jag bara återigen säga att du såklart här är mer insatt än jag. Intygar du att jag har fel så är det säkert så. Kan bara försvara mig med att jag har sett väldigt många till synes kunniga ekonomijournalister påstå motsatsen. Däremot tycker jag fondförvaltningsavgifter som inte baserar sig på värdeökning är direkt skamligt. Jag har också hört väldigt många aktieanalytiker skratta åt frågan om huruvida de själva sparar i fonder, och sagt att det är alltför riskabelt. Därutöver har vi Europas, Amerikas och Japans statsskulder som är tidsinställda bomber och gör vår finansiella framtid extremt osäker. Jag befarar därför att vi i bästa fall har årtionden av dålig börsutveckling framför oss, och att fonder därför är en usel investering. Och jag misstänker att många i bankvärlden är av en liknande åsikt.

    Vad olika konton och räntesatser beträffar så köper jag inte riktigt dina argument. Bankerna erbjuder förvisso konton med hyfsade räntor, men upplägget är gjort så att den "bekväma" kunden inte skall få tillgodogöra sig denna. SEB har till exempel en kontoform med ~1,6% ränta och obegränsade uttag, men du kan inte koppla något kort till dessa konton varför man själv får se till att flytta pengar fram och tillbaka från lönekontot för att tillgodogöra sig räntan. För högre räntesatser krävs som regel alltid att pengarna måste låsas på en viss tid.

    Jag köper inte argumentet att dessa begränsningar beror på att det är kostsamt/besvärligt för bankerna att hantera kort eller obegränsade uttag. Att de vill maximera beloppen på räntefria konton och ordna så att den late behåller sina pengar på sådana låter betydligt troligare. Min bankkontakt har gett mig många "goda råd" om fonder, men påpekade aldrig de hade börjat tillhandahålla konton med ränta. Att sedan bankkort och Internetbanker som leder till stora besparingar för bankerna rubriceras som "tjänster" som man tar betalt för är enligt mig... magstarkt.

    Sedan är det såklart inte ni vanliga anställda som är bovarna i dramat. Att cheferna kräver fantasilöner är såklart stötande, men det handlar nog om relativt försumbara belopp om man ser till helheten. Ägarnas krav på hög avkastning är såklart den stora boven, och där är såklart de pensionsfonder vi alla vill skall gå bra en viktig orsak...

    Sambanden är såklart inte helt enkla. Men jag tycker likväl att väldigt mycket i dagens bankväsende är ett rent hån mot såväl kunderna som de skattebetalare som får gå in och städa upp när det hela går åt skogen.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycke. Kommentarer löper stor risk att gå direkt ned i papperskorgen om de är sossiga, progressiva, grötmyndiga, ignoranta, deprimerande förutsägbara, överdrivet långa eller trollande. Blogginnehavaren är fullständigt ointresserad av debatt med personer som förfäktar förkastliga ståndpunkter. Kommentarer i vilka direkta felaktigheter framförs kommer i regel inte publiceras, såvida inte blogginnehavaren råkar ha lust att lägga tid på att skriva ett dräpande svar.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.