2013-10-30

Klädsam medelklassindignation

Högstadieskolan jag en gång var elev på lärde mig ganska mycket om Sverige. Lektionerna i samhällskunskap gjorde såklart sitt till, men verkligheten på skolan i största allmänhet lärde mig betydligt mer om det svenska samhället än dessa lektioner gjorde.

Idag ser såväl skolsystemet som Sverige delvis ganska annorlunda ut än då. En konsekvens av detta är att väldigt få föräldrar från området jag bodde i skickar sina barn till samma högstadium idag. Det skulle helt enkelt vara för negativt för deras barns utbildning och framtid att låta dem gå på den skolan.

Varje rubrik, varje artikel och varje debattör som under dagen ventilerat ilska över de rektorer som ville slippa stökiga barn på sina skolor, har fått mig att tänka på just min gamla högstadieskola.

Att skolor försöker slippa stökiga elever och de merkostnader detta innebär strider såklart mot lagen och rör sig förmodligen om en cynisk vilja att tjäna pengar. Den krassa verkligheten är dock att det också inneburit bättre stämning, lugnare klassrum, mindre mobbning och bättre möjligheter för eleverna att följa med i undervisningen.

Denna krassa verklighet är också precis vad de flesta föräldrar och elever är ute efter när det är dags att välja skola. De väljer måhända inte bort enskilda elever, men för varje skola de väljer bort väljer de också bort grupper av elever. Inte sällan grupper av elever som är stökiga, som skapar oro i klassrummen, som... ja, ni förstår.

När samma föräldrar visar upp sin medelklassindignation över vad rektorerna gjort uppfattas detta som klädsamt. Man behöver dock inte skrapa särskilt mycket på ytan för att stanken av dubbelmoral skall börja göra sig påmind.




Abuseanmält inlägg

DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SR, Sk1, Sk2, Sk3, Sk4, Sk5, Sk6, LT1, LT2, Re, SMP, Dag