2013-10-30

Klädsam medelklassindignation

Högstadieskolan jag en gång var elev på lärde mig ganska mycket om Sverige. Lektionerna i samhällskunskap gjorde såklart sitt till, men verkligheten på skolan i största allmänhet lärde mig betydligt mer om det svenska samhället än dessa lektioner gjorde.

Idag ser såväl skolsystemet som Sverige delvis ganska annorlunda ut än då. En konsekvens av detta är att väldigt få föräldrar från området jag bodde i skickar sina barn till samma högstadium idag. Det skulle helt enkelt vara för negativt för deras barns utbildning och framtid att låta dem gå på den skolan.

Varje rubrik, varje artikel och varje debattör som under dagen ventilerat ilska över de rektorer som ville slippa stökiga barn på sina skolor, har fått mig att tänka på just min gamla högstadieskola.

Att skolor försöker slippa stökiga elever och de merkostnader detta innebär strider såklart mot lagen och rör sig förmodligen om en cynisk vilja att tjäna pengar. Den krassa verkligheten är dock att det också inneburit bättre stämning, lugnare klassrum, mindre mobbning och bättre möjligheter för eleverna att följa med i undervisningen.

Denna krassa verklighet är också precis vad de flesta föräldrar och elever är ute efter när det är dags att välja skola. De väljer måhända inte bort enskilda elever, men för varje skola de väljer bort väljer de också bort grupper av elever. Inte sällan grupper av elever som är stökiga, som skapar oro i klassrummen, som... ja, ni förstår.

När samma föräldrar visar upp sin medelklassindignation över vad rektorerna gjort uppfattas detta som klädsamt. Man behöver dock inte skrapa särskilt mycket på ytan för att stanken av dubbelmoral skall börja göra sig påmind.




Abuseanmält inlägg

DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SR, Sk1, Sk2, Sk3, Sk4, Sk5, Sk6, LT1, LT2, Re, SMP, Dag

10 kommentarer:

  1. Men snälla du!! SÅ får man väl inte säga .. eller skriva?? :-O

    SvaraRadera
  2. Förmodligen inte. Räknar kallt med fint Twinglybesök från Varberg ganska snart. :]

    SvaraRadera
  3. Vi har en unge på Minervaskolan som ska figurera i UGs program i kväll sägs det. Kommer att sitta som klistrad då vi fått läsa skolans version (de är fly förbannade av 'någon' anledning ....). Till saken hör att skolan har ca 20% invandrarbarn mot kommunens ca 8% och kön är lång. Kommer DET att nämnas tro? Vi lockades av uppförandekontrakt, arbetsro och rätt högt tempo och de har då levererat.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar mycket med UG, speciellt att de slår åt alla håll. Men ibland är de skolboksexempel på allt som Hanne Kjöller kritiserar media för.

    Inte riktigt bestämt mig för om jag själv kommer att titta eller ej. Risken är att det inte vore riktigt bra för mitt välmående. :]

    SvaraRadera
  5. Anybody: Verkar faktiskt som att man fick skriva så! Fick en abuseanmälning precis, men inlägget tycks ha fått vara kvar på SvD.

    SvaraRadera
  6. Kors i taket!! Underverkens tid är ännu inte förbi .. halleluja!! :-)

    Jag har precis fått en tänkvärd kommentar av Margo inne hos mig. Den behöver nog tid för att falla på plats .. men jag tycker du ska läsa den.

    SvaraRadera
  7. Ah, ja. Jag tror det är en lite förenklad bild av en del av problemen i och för sig, men rätt mycket i den kommentaren träffar mitt i prick. Jag skall göra som du, och låta min hjärna suga lite mer på den karamellen. :)

    SvaraRadera
  8. "en lite förenklad bild" .. visst, men är inte det det enda sättet att göra sig hörd bland de stora krigsrubrikerna som media målar upp??

    Det är väl det vi gör både du och jag .. försöker använda så få ord som möjligt för att beskriva den verklighet som vi upplever att vi lever i och de risker som vi tycker oss se när media får bestämma låtvalet medan politikerna dansar?

    Du gör det förvisso effektivare .. men jag gör mitt bästa. Du skulle läsa allt som jag raderar innan jag publicerar. Ingen skulle orka läsa ens hälften .. :-)

    SvaraRadera
  9. Absolut!

    Vad jag menade var att jag ser vissa problem med just skolreformerna. Min gamla skola gav eleverna från utanförskapsområdet i upptagningsområdet en chans, på den tiden jag gick där. Idag går det nog istället käpprätt åt skogen för de allra flesta. Efter vad jag har hört är det tragiskt mycket Rosengårdsskolan över alltihop numera.

    För de barn som istället går på andra skolor nu går det istället bättre. Och här ser jag ett dilemma!

    Det är synd - för både eleverna och samhället - med situationen som råder på den skolan idag. Men å andra sidan är det väldigt magstarkt att kräva att vissa barn skall offra sig så att andra barn får det bättre. Jag ser inte någon självklar lösning på den problematiken.

    Utöver det är jag i grund och botten väldigt positiv till friskolekonceptet som sådant. Men när konsekvenserna blir religiösa friskolor och andra former som i praktiken aktivt bidrar till att bygga murar mellan grupper i samhället, så är detta enligt mig högst olyckligt.

    Jag tycker (utan att ha sovit på saken ordentligt) att vad Margo säger verkar väldigt klokt. Men det täcker inte in alla aspekter av dilemmat tror jag. "Förenklat" var nog fel ord, vad jag menade var kanske snarare "inte riktigt hela bilden".

    Just nu börjar jag för övrigt bli lite för trött för att moderera mig själv, och då blir passande nog längden på svaret därefter. :)

    SvaraRadera
  10. Peter Nicklasson31 oktober 2013 00:42

    Det är bara att konstatera att vi har inte kommit längre - och aldrig kommer längre heller för social utslagning skedde även på min mors och på min mormors tid. Samma mekanismer fast det var lärarens själv som sållade bland genpolen/socialgruppen.... Det kan nästan varje äldre människa bekräfta (i vart fall de med arbetarklassbakgrund).
    Fast ärligt, föräldrarna har mer makt idag (så det har blivit bättre) för de kan välja skola åt sina barn. De som gör det är de som förstått att de måste göra det för sina barns bästa - social darwinism.... Jag klandrar dem inte.

    Funderar istället på hyckleriet. Att de flesta så fördömande sätter sig på sina höga moralhästar och proklamerar allas lika värde när de ändå i handling visar att de inser att alla INTE har samma värde. Det är inte ens rasistiskt tänkt, det är bara att inse att vi värderas olika. Zlatan, lokföraren, Reinfeldt och den nerknarkade horan har på pappret samma värde, men de har olika grader av talang och de värderas därför olika av de som vill köpa deras tjänster. Det vet samtliga parter, och de som har övertaget slår mynt av det också. Så varför hyckla till det?

    I UG ikväll såg jag flera hycklande rektorer. Fast det var bara en som föll igenom och det var Greger. Han som rimmar på neger...
    Greger uttryckte säkert den ärligaste åsikten som de flesta kan backa upp inofficiellt när han pladdrade på under en anställningsintervju inför en vilt främmande människa (!).
    Greger framstår därmed som otroligt korkad. Det bevisade han om igen när Janne Josefsson hälsade på. Om JJ skulle sätta sig mittemot någon normalbegåvad så skulle nog denne inse att han satt i sitt eget kiss. Att JJ hade det inspelat/bevisat. Då skulle han bara hållit sin käft. Eller pudlat som de övriga rektorerna gjorde.
    Grejen är att även Greger försökte förneka sin innersta åsikt tills han blev överbevisad. Han var kanske inte lika mediatränad som de övriga, han hade kanske inte samma förmåga att hantera situationen. De tycker/handlar identiskt, men men bara Greger trillar dit.
    Greger förtjänar det största föraktet. Inte för hans innersta tankar, utanför att han hycklar med dem.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycke. Kommentarer löper stor risk att gå direkt ned i papperskorgen om de är sossiga, progressiva, grötmyndiga, ignoranta, deprimerande förutsägbara, överdrivet långa eller trollande. Blogginnehavaren är fullständigt ointresserad av debatt med personer som förfäktar förkastliga ståndpunkter. Kommentarer i vilka direkta felaktigheter framförs kommer i regel inte publiceras, såvida inte blogginnehavaren råkar ha lust att lägga tid på att skriva ett dräpande svar.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.