2014-03-03

Parentes 14-03-03

Jag har försökt att blogga disciplinerat på sistone. Minst ett långt och genomarbetat inlägg varje dag har varit ambitionen, vilket jag jag inte bara lyckats väl med, jag har därtill blivit riktigt nöjd med merparten.

Och nu... nu mer än någonsin borde jag blogga. Blogga om en regering som totalt tappat greppet. Blogga om den fascistiske – ordet är faktiskt välmotiverat här – store ledaren i öster som oprovocerat invaderar grannländer, samtidigt som stora grupper svenskar på fullt allvar försvarar hans imperialistambitioner. Blogga om en valrörelse som tycks bli en smutsig men totalt avideologiserad kamp om makt, en valrörelse som mer än någon annan jag upplevt tycks desillusionera väljarkåren.

Men just nu så ids jag inte. Den verklighet media beskriver har väldigt få likheter med den jag dagligen möter, och just nu framstår skönlitteraturen som en bra mycket angenämare verklighet att sjunka ned i. Den anglosaxiska och eskapistiska skönlitteraturen, det vill säga, inte de där södermalmska navelskådande kortnovellsamlingarna som man då och då kan läsa nepotistiska recensioner av i kultursidorna mellan de politiska plakatbudskapen om Stalins förträfflighet, vita mäns vidrighet, israeliska organstölder och amerikanska massmord på oskyldiga barn.

Så jag fördjupar mig istället i en trilogi böcker på 1 200 sidor vardera. De är fyllda av fiktiva människor, men de fiktiva människorna är bra mycket mer levande än alla nyheternas vänstervridna statsvetare, knäpptysta eller klenbegåvade socialdemokrater, söndertriangulerade nymoderater, verklighetsfrånvända folkpartister, lallande miljöpartister och horder av kränkta nånannanister som får gråta ut i snyftreportage varenda gång de för ovanlighetens skull förväntas leva upp till någon ynka liten sketen skyldighet.


Svensk "debatt" i ett nötskal

4 kommentarer:

  1. Förväntas leva upp till nån ynka liten skyldighet-Jäklar vad bra du sammanfattar.Allt detta gnäll och kränkhetsanmälningar står en upp i halsen.Och jag tycker att vita,sansade,svenska män är dom finaste i världen.Det är något att hålla i när åskan går.

    SvaraRadera
  2. Tackar!

    Ja, det ironiska är ju att de som älskar att vuxenmobba andra för att vara "vita kränkta män" är de mest lättkränkta i hela världshistorien. En stor andel andel av dem FÖRSÖRJER sig till och med på att vara kränkta. Och allting skall vara gratis, ingenting skall ta emot och Nån Annan skall betala, samtidigt som Nån Annan såklart också skall bli spottad i ansiktet.

    Nej tack.

    SvaraRadera
  3. "Så jag fördjupar mig istället i en trilogi böcker på 1 200 sidor vardera."

    Får man av ren nyfikenhet fråga vilka det är?

    SvaraRadera
  4. The Night's Dawn Trilogy av Peter F Hamilton. Är du intresserad skulle jag dock rekommendera Pandora's Star + Judas Unchained av samme författare, som är ännu bättre.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycke. Kommentarer löper stor risk att gå direkt ned i papperskorgen om de är sossiga, progressiva, grötmyndiga, ignoranta, deprimerande förutsägbara, överdrivet långa eller trollande. Blogginnehavaren är fullständigt ointresserad av debatt med personer som förfäktar förkastliga ståndpunkter. Kommentarer i vilka direkta felaktigheter framförs kommer i regel inte publiceras, såvida inte blogginnehavaren råkar ha lust att lägga tid på att skriva ett dräpande svar.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.