2014-03-26

Patetiskt, Billström!

Tobias Billström följer idag upp gårdagens dubbeltänk om invandringen med ett utspel om att ställa hårdare krav.

I det hyperkänsliga Sverige har detta givetvis inte gått obemärkt förbi. Miljöpartiets Mehmet Kaplan – tidigare ordförande för en förening som vid ett flertal tillfällen figurerat i islamistiska och antisemitiska sammanhang – reagerar med samma gamla vanliga rabiata ryggmärgsreflex som vi lärt oss att förvänta oss av miljöpartister. Han anklagar Billström för att "sprida myter".

I SvD:s analys väljer Göran Eriksson att dra flera växlar på Billströms uttalande. Eriksson finner det signifikativt att Billström fått ansvaret för Moderaternas integrationspolitik i valrörelsen, trots att Billström tidigare använt sig av djupt rasistiska ord som "blåögd" och "volymer". Erikssons analys är att detta djärva drag från Moderaternas sida handlar om att fånga upp väljare som annars riskerar att gå till Sverigedemokraterna.

Om vi för tillfället bortser hur bisarrt det i grund och botten är att det dras så stora växlar på att en minister anser att landets elever skall följa läroplanen – och hur institutionaliserad av det absurda kackel som utgör den svenska offentliga "debatten" uppenbarligen även jag, som knappt först ens reagerade på detta har blivit, har blivit – så är det förstås faktiskt fullt möjligt att Göran Eriksson har rätt.

Jag vill i så fall väldigt gärna tro att tidigare moderata väljare är för smarta för att gå på detta, även om jag inte är helt övertygad. För min egen del övertygas jag hur som helst inte för en sekund av Billströms utspel. Dels är jag fullständigt övertygad om att Billströms uttalande aldrig kommer att omsättas i någon som helst form av praktik, men vad mer är, även om Billström menar blodigt allvar så räcker inte det.

Regeringen har tappat kontrollen över utvecklingen och Moderaterna saknar numera all trovärdighet i frågan. Billströms patetiska utspel snarast stärker min motvilja mot det parti som jag tidigare alltid varit trogen.

Lästips: Merit Wager




SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, SvD8, SvD9, SvD10, DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, Ab1, Ab2, Dag1, Dag2, Dag3, Dag4, Ex1, Ex2, Ex3, LT1, NSk1, NSk2, Re1, Re2, Sk1, Sk2, Sk3, SMP1, SMP2, SMP3, SR1, SR2