2014-05-04

Att förtjäna väljarnas uppmärksamhet

Det är partiledardebatt ikväll. Den som bemödar sig med att följa denna kommer få höra partiledarna kläcka ur sig följande:

  • Rösta på oss så skall vi styra upp skolan!
  • Rösta på oss så skall vi fixa integrationen!
  • Rösta på oss så skall vi rädda miljön!
  • Rösta på oss så skall vi fixa bostadsbristen!
  • Rösta på oss så skall vi få bukt med arbetslösheten!
  • Rösta på oss för ett vassare EU!

Vilka som till slut vinner valet vet vi så klart inte ännu. Vad vi däremot vet är att i slutet av den mandatperiod som inleds i september så kommer följande med allra största sannolikhet vara sant:

  • Den svenska skolan kommer fortfarande hamna på jumboplats i internationella undersökningar. Förslag om att ge lärare rätten att ta ifrån stökiga elever deras mobiltelefoner kommer generera indignerade ramaskrin.
  • Integrationen kommer vara ett lika olöst kapitel som idag. Partiledarna kommer likt papegojor upprepa att invandringen är lönsam och berikar Sverige.
  • Koldioxidhalten i atmosfären kommer vara högre än idag.
  • Bostadsbristen kommer vara ett ännu större problem än idag. Hyresregleringarna och de stelbenta reglerna för nybyggnation kommer inte att ha luckrats upp.
  • Den svenska arbetslösheten kommer vara hög eftersom regeringen inte förmått genomföra några av de reformer som krävs för att skapa en förändring. Mängder med statistik kommer dock ha publicerats som genom väl valda urvalskriterier bevisar att den såväl har stigit som sjunkit kraftigt.
  • EU:s byråkrati kommer vara såväl mer omfattande som dyrare än idag. Sverige kommer vara en av de absolut största nettobetalarna.

Så nej, jag kommer inte att titta på partiledardebatten. Deltagarna förtjänar helt enkelt inte min uppmärksamhet.

Lästips: Motpol, Östersunds-Posten
DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, DN9, DN10, DN11, DN12, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, Ab1, Ab2, Ab3, Ex1, Ex2, Ex3, LT1, NSk1, Re1, Sk1, SVT

7 kommentarer:

  1. Nej fixa integrationen är en fråga som kommer att som vanligt sopas under mattan och om Jimmy tar upp den frågan så kommer framförallt Fredrik att vräka otidigheter och hat över honom,så trist och förutsägbart hela soppan.

    SvaraRadera
  2. Jag vågar vägra partiledardebatter för att travestera en känd radikalfeminist. Jag har vågat drygt en hel mandatperiod nu.

    SvaraRadera
  3. Peter Nicklasson4 maj 2014 23:22

    Spontan reaktion efter tiki-taka debatten ikväll:
    Jag efterlyser en paragraf 7-utredning av sjuklöverns politik.

    Sedan kan stora delar av Rosenbad flytta ut till Beckomberga, det blir bäst så.
    Beckomberga står tomt nu med 250 platser redo...

    SvaraRadera
  4. Ja, jag kan tänka mig att det hade varit mitt intryck också om jag hade sett den. Men jag har lärt mig att jag mår så mycket bättre om jag låter bli. :)

    SvaraRadera
  5. Tänk om det var en riktig debatt...
    - vi vill göra x bättre..
    Fråga: varför är x dåligt... Nästa fråga ,vad beror detta på då?
    Och sedan hur vill ni göra x bättre....varför är det bästa metoden..

    Innan dessa låtsas debatter innehåller frågor som tar fram hur de tänker och varför är det papegojskoj...
    Inget att titta på.

    SvaraRadera
  6. "Jag vill inte kalla mig EU-skeptiker. Det låter så främlingsfientligt. Jag är hellre EU-kritisk".

    Ulvskog i tv-programmet om eu-politiker.

    Orden skall alltså matas med betydelser så hårt att de sedan knappast kan användas annat än till snedvridna och inskränkta tolkningar? Så fort man säger ett ord så är det i sig själv tillräckligt för att dra slutsatser?

    Jisses vad anti-intellektuellt.

    SvaraRadera
  7. Ulvskog har även beskrivit valförlusten 1976 som att "det kändes som en statskupp", vilket kanske säger om hennes analysförmåga och demokratisyn i största allmänhet.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycke. Kommentarer löper stor risk att gå direkt ned i papperskorgen om de är sossiga, progressiva, grötmyndiga, ignoranta, deprimerande förutsägbara, överdrivet långa eller trollande. Blogginnehavaren är fullständigt ointresserad av debatt med personer som förfäktar förkastliga ståndpunkter. Kommentarer i vilka direkta felaktigheter framförs kommer i regel inte publiceras, såvida inte blogginnehavaren råkar ha lust att lägga tid på att skriva ett dräpande svar.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.