2014-10-04

Muppministär eller kretinkabinett?

I gårdagens inlägg skrev jag om den "muppministär" – eller om man så vill, det kretinkabinett, den fjortisförvaltning och det snuttestyre – som sedan igår utgör Sveriges regering. Dessvärre fångade inte detta inlägg vidden av den nya regeringens inkompetens, det hela visade sig vara betydligt värre än så.

Sveriges nya utrikesminister Margot Wallström har ofta beskrivits som ett av socialdemokratins tyngre namn. Igår publicerade Svensk Tidskrift en artikel av vilken det framgår att Margot Wallström i princip inte betalade någon skatt alls på de närmare 30 miljoner kronor hon tjänade under sin tid som EU-kommissionär. Detta var förvisso helt enligt reglerna, men eftersom upplägget ser allt annat än snyggt ut har de flesta svenska EU-dignitärer valt att frivilligt betala svensk skatt på sina EU-inkomster. Wallström valde emellertid att inte ansluta sig till detta system.

När Wallström – via sin pressekreterare – idag försvarar sig går detta försvar ut på att hon bara följde de regler som finns. Att detsamma gäller för till exempel räntesnurror och moderbolag i skatteparadis bekommer uppenbarligen inte Wallström. Vad värre är, i valrörelsen sade hon så här:
"Vi är inte bara individer som är intresserade av lite mer i plånboken, utan vi är också intresserade av hur vi utvecklas som land."
När det kommer till kritan tycks Wallström emellertid väldigt intresserad av att få "lite" mer i plånboken. Vi som inte tjänar närmare tre miljoner om året bör däremot, enligt Wallström, sluta tänka så mycket på våra egna plånböcker.

Som de flesta har noterat blev Sverige igår även berikat med en framtidsminister, eller för att vara exakt, "minister för strategi och framtidsfrågor samt nordiskt samarbete". Framtidsministerns fokus verkar emellertid snarare ligga på dåtiden. Enligt framtidsministern själv har hon i tidigare liv blivit ihjälslagen som 19-åring på 1300-talet, varit torparhustru i Finland på 1800-talet samt hunnit med att vara man någon gång under 1900-talet.

Till ny sjukvårdsminister utsågs en 29-årig SSU-ordförande. Till civilminister utsågs Ardalan Shekarabi, en annan tidigare SSU-ordförande. Från denna post fick Shekarabi emellertid avgå efter att han hade använt 76 000 kronor ämnade för integrationsarbete till sin egen personvalskampanj.

Vår nya regering är en skam för Sverige.

Lästips:
Toklandet, Fredrik Antonsson, Dick Erixon, Per Gudmundson, Kravmaskinen


Margot Wallström förklarar varför folkviljan bör köras över


Alice Bah Kuhnke vill hellre betala "tjugonde" än "tionde", men tycks
ovetande om att svenskar idag snarare betalar "varannan" (4:02).

DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, DN9, DN10, DN11, DN12, DN13, DN14, DN15, DN16, DN17, DN18, DN19, SMP1, SMP2, SMP3, SMP4, BT1, Sk1, Sk2, Sk3, Sk4

14 kommentarer:

  1. Ganska oroväckande som pågår i Sverige, och det kommer att bli värre!
    Löfven verkar göra vad som helst,borde läsa på lite vad diplomati innebär.
    Gapar hela tiden att "svenska folket gjorde sitt vall" - INTE sant!
    Inte ens tredjedel som röstade på de. Heja demokrati!

    SvaraRadera
  2. En klassisk socialdemokratisk blandning av inkompetens kryddad med miljöpartistiska nötter .. inget nytt under solen ;-)

    Men jag blir inspirerad av dina fantastiska tweets .. snyggt jobbat!:-) *applåder och hurrarop från bloggpöbeln!!!* .. och bidrar med ...

    Rövypolitik .. för politiker med bakåtblickande visioner.

    Saldomasochistdepartementet .. av självklara budgetskäl ;-)

    Segregeringen .. långsamt arbete utan integration. (möjligen liiite långsökt, eller?

    SvaraRadera
  3. Seg-regeringen är ju lysande! :D Jag måste nog sno den.

    Jaså, börjar du också bli Twitterberoende? Jag svor att aldrig bli det, men började som ett sätt att få fler läsare till bloggen. Och sen plötsligt insåg jag att jag tyckte det var riktigt roligt. :)

    SvaraRadera
  4. Du är mer än välkommen att knycka vad du vill som tack för den trafik som jag får från din blogg . *böjer huvudet i ödmjuk tacksamhet* :-)

    Nej, jag har inte Twitter själv, det är en omöjlighet för mig att uttrycka mig så kortfattat .. men jag läser dina tweets och njuter .. vilket i och för sig är beroendeframkallande.

    Det ÄR roligt och underhållande .. och OM jag skulle ge mig in i det skulle jag förmodligen försumma hela familjen .. vilket skulle ge siamesen fritt fram att siamesanpassa hela huset. Det får INTE ske .. eftersom det förmodligen skulle innebära dödsstöten för vårt äktenskap. :-P

    Så jag nöjer mig med att ingå i din fanclub ..

    SvaraRadera
  5. Jag har tjuvtittat på vad Twingly säger om din blogg. Jag misstänker att jag får mer trafik från dig än vad du får från mig. Men oavsett vilket så är det väl ett arrangemang vi båda kan vara nöjda med. :)

    Siamesen ja. Det låter lite som att ha en trotsig tonårsunge i huset? :)

    SvaraRadera
  6. En trotsig tonårsunge?? Om det vore så väl ändå. En siames är som en oberäknelig terrorist-alien .. i bästa fall ;-)

    En katt som jag tror skulle passa dig lika perfekt som den passar mig. :-D

    SvaraRadera
  7. En till katt vore fint. Men kattungar tar onekligen en smula på krafterna. :)

    SvaraRadera
  8. "Tionde? man borde öka till tjugonde"

    Wow, det är ju som det där gamla boxarcitatet "En femtedel? Nä jag ska minst ha en tiondel." Vi har en minister som inte kan elementär bråk.

    SvaraRadera
  9. Läste om väntade förändringar - om (!) budgeten för s+co går igenom... Detta med pensionernas skatt: Ute i Europa folk tror inte att pensionärer betalar mer skatt än övriga. Iallafall två länder som har bra mindre resurser än Sverige : Ungern, Slovakien, där pensionärer betalar INGEN skatt, dessutom åker kommunalt gratis, /i Ungern även fjärrtåg!/ och gäller för ALLA över 65 i EU !!!

    SvaraRadera
  10. En 'nordisk framtidsminister' som har hunnit med att vara både man och kvinna, finne och svensk och uppleva grovt våld måste ju vara utmärkt. Det sägs att man ska se bakåt på historien för att kunna sia om framtiden. Hon kanske dessutom är synsk utöver sina andra 'övernaturliga gåvor'.:-)

    SvaraRadera
  11. Inte sant? Genusperspektiv och allt. :D

    SvaraRadera
  12. Alla har sina åsikter, jag tycker så här: I dagens Sverige - när det gäller politik! - har blivit en väldigt soppa. En efter det andra läcks: vilka maffia metoder har pågått bakom kulisserna. Det faktiskt varken moderaterna eller socialdemokraterna har ärliga, vettiga idéer! Att krysta fram olika "samarbete" - det är det värsta. Det borde vara en (1!) stark vänster och en (!) stark höger, då skulle kunna folket ta ställning. Inte konstigt att många (nästa gång mycket fler!) väljer SD, som må vara bra eller dålig, men enda som talar rak!jajGati

    SvaraRadera
  13. Nu går fram detta regeringsamling som idioter med motorsåg: stoppar Slussen, Förbifart /med konsekvens som mångmilljards förlust!!!!!/, lägger sig in i andras länder politik! Jag hoppas att hon till utrikes någonting tar och gör själv som säger: inte en dag tidigt, men kanske för sent.. /alltså hennes avgång!!!/

    SvaraRadera
  14. Detta med attkalla sd för nynatistisk av etablerade politiker - det var det värsta!
    Ni - sossar - ni som gapar mest efter demokrati!
    Visa då respect, och spotta inte i ansiktet de 800.000 sd-väljare!
    Jag tycker inte sd!
    Men några spelregler borde man hålla!
    Inte undra att det blev så här:
    vi har en vicestatsminister som inte kan säga två meningar i sträck utan att stamma!

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.