2015-02-08

Om Per Wirtén och ett paradexempel på dubbeltänk

I en kulturartikel om islamismen bjuder Per Wirtén idag på flera nyktra observationer. Wirtén skriver till exempel att islamismen är utbredd i den muslimska världen och att ett demokratiskt system av västerländskt snitt därför är svårt att införa i regionens länder.

Det är emellertid mycket som skaver i Wirténs artikel. Han säger sig ha kommit till en "besvärlig slutsats" (nämligen att en arabisk demokrati inte är möjlig utan dominerande islamistiska partier) men i sin analys visar sig Wirtén snarare ovillig att dra de obekväma men relevanta slutsatserna. Enligt Wirtén har nämligen det starka stödet för islamismen i Mellanöstern ingenting med stödet för islamismen i Europa att göra.

Att muslimer i Europa dras till islamismen beror enligt Wirtén på att de är offer för "massarbetslöshet och rasdiskriminering" och har "ringats in som demokratifientliga samhällsproblem". När människor utvandrar från den muslimska världen tycks de således enligt Wirtén kasta det islamistiska tankegodset överbord, bara för att väl på Europeisk mark därefter återradikaliseras på grund av den rasism och den islamofobi som håller vår kontinent i ett järngrepp.

Att människor från en radikaliserad region invandrar till Europa blir därmed oproblematiskt i Wirténs tankevärld. När människor från en del av världen där sekulär demokrati enligt Wirtén inte är möjlig invandrar till Europa blir de till västerlänningar. Att det därefter uppstår problem med radikalisering är euroéernas fel, någonting som Wirtén exemplifierar genom skrivningar som "Charlie Hebdos förakt för islam", att terrorism skulle vara en "europeisk specialitet" och genom att antyda att Frankrike under den månad som gått sedan attentatet mot Charlie Hebdo skulle ha utvecklat en drakonisk register- och övervakningsapparat.

Vad som skulle kunnat ha blivit en bra text spårar därmed ut fullständigt. Istället för att dra obekväma slutsatser av det allvarliga problem med radikalisering han själv erkänner att den muslimska världen dras med, är det den västerländska demokratin och européerna som enligt Wirtén tycks vara det huvudsakliga problemet. Istället för att dra obekväma slutsatser om vad det utbredda stödet för islamism bland muslimer får för konsekvenser för Europa, väljer han att dra helt olika slutsatser om vad radikaliseringen av europeiska respektive icke-europeiska muslimer beror på.

Wirténs text blir därmed inte bara till ett exempel på postmodernt nyvänstertestuggande av klassiskt snitt, den blir också till ett skolexempel på vad George Orwell en gång skrev om "dubbeltänk":
"To know and not to know, to be conscious of complete truthfulness while telling carefully constructed lies, to hold simultaneously two opinions which cancelled out, knowing them to be contradictory and believing in both of them, to use logic against logic, to repudiate morality while laying claim to it, to believe that democracy was impossible and that the Party was the guardian of democracy, to forget, whatever it was necessary to forget, then to draw it back into memory again at the moment when it was needed, and then promptly to forget it again, and above all, to apply the same process to the process itself – that was the ultimate subtlety; consciously to induce unconsciousness, and then, once again, to become unconscious of the act of hypnosis you had just performed. Even to understand the word 'doublethink' involved the use of doublethink.

The power of holding two contradictory beliefs in one's mind simultaneously, and accepting both of them... To tell deliberate lies while genuinely believing in them, to forget any fact that has become inconvenient, and then, when it becomes necessary again, to draw it back from oblivion for just as long as it is needed, to deny the existence of objective reality and all the while to take account of the reality which one denies – all this is indispensably necessary. Even in using the word doublethink it is necessary to exercise doublethink. For by using the word one admits that one is tampering with reality; by a fresh act of doublethink one erases this knowledge; and so on indefinitely, with the lie always one leap ahead of the truth."
Relaterat:
Myten om islamismen som promillerörelse
DN1, Sk1, NSk1, Dag1, Dag2, Dag3, Dag4, Dag5, SMP1, Re1, Av1, SVT1, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, Ex1, Ex2, Ab1

7 kommentarer:

  1. Det han egentligen säger är att muslimer inte klarar av att bygga demokratiska samhällen. Kan du tänka dig vilket liv det skulle bli om någon ur kd sade något sådant?

    Och den här killen har klippkort på GMV:s panel. O tider, o seder.

    SvaraRadera
  2. Sedan tror jag inte på idén att vissa kulturer eller religioner är oförenliga med demokrati. En gång i tiden hävdade många att den kinesiska kulturen inte var förenlig med demokrati, men den idén vederlades en gång för alla när Taiwan blev demokratiskt. På sikt tror jag att vi kommer att se något liknande i den muslimska världen.

    SvaraRadera
  3. Ja, fast det är knappast någon slump att demokrati på Taiwan inte infördes direkt efter inbördeskriget. Behövdes nog en mognadsfas först.

    Sen finns det också en lång tradition av fungerande centralstyre i den kinesiska kulturen. I Mellanöstern gör det inte det och i dess frånvaro har klankulturen vuxit sig stark. Tror det där är en väldigt, väldigt försvårande omständighet.

    SvaraRadera
  4. Hemulen är nog på rätt spår här. Arabers hjärnor (för inte tror vi väl att bosniska muslimer är inkapabla till demokratiska tankar?) är inte genetiskt annorlunda än våra. Däremot lever de i diktaturer som öser hatisk propaganda över medborgarna och gärna håller dem i okunnighet, liksom vi gjorde under häxbränningarnas tid.

    Wirténs tankar leder väl till att det är bäst att inte utsätta muslimer för västvärldens nedbrytande inflytande, utan istället hjälpa dem i närområdet? Synd bara att den idén är upptagen av de spetälska redan.

    Själv tror jag att ett måttligt inflöde av islamister till Sverige är hanterbart, då de ganska raskt vid möte med informationsfrihetens och åsiktsfrihetens (hm...) land borde se fördelarna med att få tänka fritt. Borde funka, bara vi inte kommer på stolliga idéer som att trycka in dem i utanförskapsområden där ingen har jobb och den enda svensk de träffar är socialassistenten. Och om vi sedan vore så stolliga att vi legitimerar de mest extremistiska brödraskapstokarna genom att låta ministrar bjuda in dem till möten och ta selfies med dem, ja då skulle det vara kört. Tur att vi inte är så tokiga.

    SvaraRadera
  5. "Charlie Hebdos förakt för islam". Nu var det sa att just därför att Charlie Hebdo anser att islam är en religion som finns Frankrike sa är det legitimt att skämta med den.

    SvaraRadera
  6. @Fnordspotter. Fast vi ska inte glömma bort att Kina var mycket splittrat under en stor del av 1900-talet, då regionala krigsherrar kontrollerade landet. Och många kinesiska nationalister klagade på att det kinesiska folket saknade nationalkänsla och var lika sammanhållet som lös sand. det är mycket tillfälligheternas spel som gjorde att Kina fick en stark centralmakt efter kriget, inte minst sovjetisk hjälp spelade stor roll.

    Jag tror och hoppas att det muslimska världen hittar sin väg till demokratin, även om allt ser mycket mörkt ut efter den arabiska våren. Och vi västvärlden bör hålla oss utanför nya stora interventioner. Det oroar mig att så många lockrop höjs för att västvärlden ska ge sig in i Syrien för att stödja kurderna mot ISIS. Hela det här flödet av förföriska bilder på kvinnliga krigare mot svartklädda islamister gör mig misstänksam.

    SvaraRadera
  7. Nja och njo, när jag härom dagen läste en text skriven av en invandrare som gick ut på att "svenska medelålder män som heter Andersson" ska så längst ner i samhällsordningen så kände jag hur min tolerans för invandrare sjönk ännu ett snäpp och om man då tänker sig in i hur en invandrare som hamnat "utanför" skulle kunna känna så kanske Wirténs text inte är helt fel ute. Om du hamnar i ett tänk där du ser minsta motgång som diskriminering och en attack mot dig på grund av ditt ursprung och religion så kanske tonerna från moskén låter lockande.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.