2015-06-06

Om nationaldagen, neuroser och Weltschmerz

Den svenska traditionen att inte fira nationaldagen över huvud taget har på senare år utvecklats till någonting helt annat. Den svenska nationaldagen har kommit att bli identitetsvänsterns högtidsdag.

Den svenska nationaldagen har blivit en dag då vi problematiserar det "svenska" (vad man nu menar med det) lite extra. En dag då tidningarna fylls av ängsliga krönikörers ängsliga krönikor om den Weltschmerz frågan om huruvida de bör eller inte bör fira nationaldagen åsamkar dem. En dag då vi skruvar på oss lite till mans (hens), och frågar oss själva om vi inte trots allt är slöseri med skinn.

Den svenska nationaldagen är en dag då vi i första hand firar mångkulturen. En dag då rapversioner av folksånger framförs på Skansen inför en stelt leende publik. En dag då personer som fått en fristad i Sverige kräver en ursäkt för att de fått uppehållstillstånd och medborgarskap i landet.

Den svenska nationaldagen har blivit till en dag då vi gör allt för att vidga de klyftor som uppstått i landet. En dag då man inom den postmoderna vänstern tävlar om vem som kan stå för det mest spektakulära haveriet. En dag då räddhågsna socialliberaler med världssamvete – efter viss tvekan – med ett nervöst leende på läpparna väljer att göra gemensam sak med identitetsvänstern.

Den svenska nationaldagen har blivit till en dag då vi fortsätter ägna oss åt allt det där skruvade vi ägnar oss åt under årets övriga 364 dagar, fast med skillnaden att vi denna dag gör det lite extra. En dag då vi likt årets övriga 364 dagar tar avstånd från allt som liknar nationalism, fast med skillnaden att vi denna dag gör det ännu mer än vanligt. En dag då vi låter den nationella neuros som allt mer har kommit att utmärka den svenska kultur som inte sägs existera kulminera.

Glad nationaldag, alla "svenskar" och världsmedborgare. Jag vill särskilt passa på att be Somar Al Naher om ursäkt för det näthat den foliehattsförsedda tokhögern har utsatt henne för, efter att hon framförde det balanserade och eftertänksamma kravet på en ursäkt. Ett agerande som inte alls fick henne att framstå som en utåtagerande och ouppfostrad skitunge som, efter beskedet att hon inte kunde få allting hon pekade på, drabbades av ett vredesutbrott i leksaksaffären.

Jag vill även passa på att tacka Aftonbladets ledarredaktion (en ledarredaktion som till skillnad från vissa andra ledarredaktioner utmärker sig för sin måttfullhet och klokskap) för att de, genom att publicera denna text, valde att slå ett slag för minskad polarisering.

Läs även:
Motpol, Den sjätte mannen, Anybody's Place, Toklandet

På Aftonbladets ledarredaktion arbetar man oförtrutet vidare för att få alliansväljare att gå över till Sverigedemokraterna samt för att skapa splittring mellan socialliberaler och debattörer som till exempel Adam Cwejman. Kan man inte längre vinna val på egen hand är detta den förment antirasistiska metod man väljer att ta till istället.

DN1, DN2, DN3, DN4, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, Ex1, Ex2, Ex3, Ex4, Ex5, Ex6, Ab1, Ab2

4 kommentarer:

  1. Som det rasistsvin jag är tar jag mig en malötrtsnubbe till min sillunch och försöker få till du gamla du fria på mitt gamla dragspel. Lägger dessutom fram mina böcker om timmerkörning och malmbrytning för att påminna mig om det helt omänskliga slit som byggde detta land fram till för mindre än 50 år sedan. De människor som sitter idag sitter krumma och stelfingrade på våra ålderdomshem och ofta behandlas som skit.

    SvaraRadera
  2. Vi var några som satt och grillade igår kväll. Exat på bokstaven när var det dessa ord jag yttrade. Mao instemmer till punkt och pricka.

    Jag hade tänkt fira vår dag idag genom att träffa vänner och gå på en tillställning anordnad av min komun.. Jag var dum nog att först lyssna på radio P1 och sedan så på nyhetsmorgon på tv. Det fick mig att tappa lusten. Jag stannar hemma och tvättar både hår och kläder idag istället. Idag av alla dagrar så vill jag inte höra om multikulturens lov. Jag ville lyfta fram de långa traditioner och värden som Sverige står för. Inte andra kulturer. De kan vi som sagt göra 364 dagar om året. Idag borde vara fredad för att sammansvetsa oss alla runt det som är allas Sverige. Inte andras kulturers Sverige.

    Jag undrar vad de säger på dessa välkomst ceremonier de senaste åren tilll dem som nu blivit svenskar. Säger de, så bra att ni kom. Vi har inget av värde att ge er. Tur för oss. Konstigt att ni ville komma till oss alls när vi tänker efter.

    Mina nära och kära som inte är födda i detta land känner en mycket större angelägenhet att fira nationaldagen. De förstår att uppskatta den svenska kulturen. Det var faktiskt därför som de kom.

    SvaraRadera
  3. Som ett ljus i mörkret lyser Cornucopias förslag till "avkristnad" svensk flagga .. och alla förslag och tolkningar som finns kommentarsfältet.

    Jag har inte haft så här roligt sedan Juholts dagar .. och älskar slutsatsen att det enda raka är att ha en transparent flagga av plast, formad som en vindstrut för att se hur vindarna blåser .. möjligen med ett rakt EEG-streck som symboliserar den enda vägen i landet Lagom, utebliven hjärnverksamhet eller den unikt svenska åsiktskorridoren. :-D

    SvaraRadera
  4. .. och så var det då länken till hela härligheten - http://cornucopia.cornubot.se/2015/06/trevlig-nationaldag-pa-er-allihop.html

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.