2015-10-13

De goda människornas tystnad

De senaste sju dagarna har 9 603 personer sökt asyl i Sverige. Detta motsvarar ett asyltryck på över en halv miljon människor om året. Detta är ingen statistisk anomali, det är den logiska fortsättningen på en utveckling som nu har pågått en längre tid. Det är, helt enkelt, en ny verklighet som vi nu har att förhålla oss till. En verklighet som inte försvinner, alldeles oavsett hur ofta eller högt vi än sjunger Kumbaya och We Shall Overcome.

Jag vet av olika anledningar att denna blogg har ett flertal påfallande namnkunniga läsare. En del av dem gör en storartad insats för att hyfsa den pinsamt låga samhällsdebatten. Andra undviker emellertid kliniskt att göra några kontroversiella utspel, eller framför aldrig någon kritik utan att först linda in, spä ut och villkora den så mycket att budskapet blir praktiskt taget meningslöst.

Jag antar att jag inte kan klandra någon för detta, det finns trots allt en anledning till att jag själv har valt att vara anonym. Med ett asyltryck som på årsbasis motsvarar över en halv miljon människor kan vi emellertid inte längre fortsätta som vi har gjort de senaste åren. Vad som pågår är fullständigt vansinnigt, och alla opinionsbildare med vett nog att inse detta måste nu ta bladet från munnen.

Alla med en medial plattform har nu en förbannad skyldighet att ta ställning. Inte genom inlindade och vaga utspel, inte genom att ängsligt anpassa sig till en alltmer rabiat och verklighetsfrånvänd poststrukturell vänster, utan genom att berätta hur det faktiskt ligger till. I ett läge då Sverige "leds" av en svamlande statsminister som inte förmår ta ens grundläggande ansvar, i ett läge då en akut kris med närmast sovjetisk precision konsekvent tonas ned i nyhetsflödet, kan ni inte längre kosta på er lyxen att vara tysta.

Samtidigt bör alla rasister, näthatare, konspirationsteoretiker och rabiata sverigedemokratiska partister ligga lågt. Ni hjälper inte, ni bara stjälper och förstör för alla andra. Ni tillhör inte någon klarsynt elit som såg ljuset långt före alla andra, tvärtom bidrog ironiskt nog många av er till den situation som nu har uppstått genom att rösta in Sverigedemokraterna i riksdagen 2010 (även om ansvaret för vad som sedan hände, märk väl, i första hand ligger på en småsint Fredrik Reinfeldt och ett skogstokigt Miljöparti).

De enda som har glädje av er kommentarsfältstourettes, av era trådbombningar, av era smaklösa skämt och och av era länkar till rasistiska och konspirationsteoretiska hemsidor, är den postmoderna vänstern. Genom att peka på och göra en stor sak av ert förkastliga beteende lyckas samma postmoderna vänster gång på gång ducka för den egentliga debatten. Då samma postmoderna vänster fullständigt saknar hållbara argument, och därför inte heller kan vinna debatten på rent spel, kommer givetvis också dessa distraktioner som en skänk från ovan.

Läs även:
Motpol, Göran Fröjdh, HAX
DN1, DN2, DN3, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SR1, Exp1, Exp2, SVT1

15 kommentarer:

  1. Så är det. Hade inte SD kommit in i riksdagen vilket man inte kan beskylla dem för - hade dagens kaos aldrig inträffat och vi inte suttit med Europas Svarte Petter. Fredrik Reinfeldt delade ut kortet.

    SvaraRadera
  2. I den marxistiska likhetsdoktrinen innefattas inte bara individer utan även kulturer och etniciteter. Delar man dessa värderingar är den monumentala migrationen till Sverige inget problem ty vi är ju "alla lika, lika värde etc". En kombination av kollektiv hybris över rekordåren (som tog slut på 70-talet) och dåligt samvete över 200 år av fred (fredsskadade) bildar en häxbrygd för dekonstruktion av det egna samhället. Kom även ihåg att Sverige är "nånannanismens" land, där vi avhänt oss individuellt ansvar och förväntar oss att offentlig förvaltning lägger allt till rätta...

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Väl sagt, får nog känna mig lite träffad, för så blir det när sinnet rinner till, och det gör det när jag får höra på ett möte sanktionerat av landets elit att jag, min familj, min släkt, och mitt folk inte finns för att de inte ploppat opp som svampar i dagens form. Du har dock helt rätt som uppmanar till moderation av ens kommenterande: visst känns det kanske som att man plockar poäng, men endast åt motståndaren. Rättfärdigandet kommer ändå verkligheten att stå för, och gör den inte det så är jag glad om jag har fel.

    Frågan är väl vad man skall göra? Valet verkar ju stå mellan identitetsvänstern och SD. Alliansen? De hade ju åtta år på sig, och åstadkom mindre än Carl Bildt gjorde på tre. Känns som att välja mellan vänster eller höger tumme, eller brunt papper, för att torka sig...

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet.

    SvaraRadera
  5. Jag har inte hittat någon bloggare som reflekterat mina egna åsikter mer än du. Näst intill 100 procentigt! Du har en osedvanlig talang för att uttrycka dig skarpt och koncist. Trogen läsare sedan nåt år tillbaka.

    Men idag vänds allt på huvudet. Tyvärr röstade jag på ett annat parti 2010, men rådde bot på detta genom att ge SD min röst 2014.

    Jag tror knappt mina ögon när jag läser vad du skriver! Hur kan du bara sitta och ge delar av skulden till detta fullständiga sammanbrott till dem (enda!) som varnade för det innan DU tyckte det var en bra idé att varna för det? Att sen uppmana till "man ur huse" nu i slutskedet av fullbordad kollaps, och samtidigt säga åt SD:are att hålla klaffen, visar prov på svårslaget hyckleri.

    Utropstecknen räker inte till! Jag är så upprörd att jag skakar.

    Fattar inte du att det antagligen redan är för sent? Eller att åtminstone generationsbestående skador åsamkats Sverige? När kursen för ett eller två år sedan fortfarande kunde läggas om, var det jag och några hundratusen andra (av den "upplysta eliten" *fnys*) som tyckte exakt det du tycker nu. Där har aldrig funnits något tvivel hos "oss" om att denna stits skulle uppnås förr eller senare. Du är kanske inte så fritänkande som du tror att du är. Kanske sitter det nåt gammalt moderat-spindelnät i hjärnan och hämmar insikten, men alldeles uppenbart är det att du faktiskt pissar i eget bo, hur mycket du nu än hatar oss Sverigedemokrater.

    Hur skall man driva opinion i en demokrati ifall man senare får reda på att man är skuld till att det gått åt motsatt håll!? Ja, du säger att det är ironiskt, men du står samtidigt på dig. Att politikerna i detta land är på nivå med dagisbarn och att vissa t.o.m hämnas med landet som instats är faktiskt inte mitt ansvar. Och det VET du.

    SvaraRadera
  6. Gillar din blogg skarpt och dina texter är en frisk fläkt jämfört med vad de etablerade medierna har att erbjuda. Dock tycker jag att du riktar din vassa udd åt helt fel håll denna gången. Vi kan med stor säkerhet säga att vi hade haft ett asylkaos även utan SD i rikstan. Detta började redan inna SD kom in. Att du på detta sätt baktalar många av dina följare som nyttiga idioter anser jag är onödigt, fast det är din blogg så du bestämmer.
    Istället tycker jag det vore smakfullt med en hyllningstext till alla SD-sympatisörer som i eget namn stått längst fram på barrikaderna väl medvetna om att de riskerar både familj och jobb. Jag håller med om att de inte alltid är de smartaste av personer men de är iaf modigare än både dig och mig. För det är jag dem evigt tacksam!
    Med det sagt så vill jag passa på att tacka dig för dina dagliga texter. TACK!

    /Bankmannen

    SvaraRadera
  7. Är det bara du som får vara besk i tonen, är det här den sortens blogg? Eller kom min ursprungliga kommentar inte med pga tekniskt fel? Hursomhelst- Vi som röstade in SD i riksdagen var betydligt mer klarsynta än er som envist fortsatte ge förtroende åt Reinfeldt och hans gäng. Jag förstår om det känns förbannat skämmigt så här i efterhand men så är det. Sedan måste jag ge dig en reprimand för att du likställer SD-väljare med rasister och näthatare, läs igenom din egen text så ser du det svart på vitt hur den direkta kopplingen görs mellan folk som utnyttjar sin rösträtt och "rasister" som "näthatar". Osmakligt och osakligt. Alla som röstar på SD är inte ens sverigedemokrater. Det vore som att påstå att alla som röstar på S är socialdemokrater, eller att alla som röstar på MP är någon sorts... jag vet inte, fältbiologer? Kan avsluta med att jag instämmer fullkomligt i det du skriver fram tills du drar (det av vänstern så omhuldade) rasistkortet.

    SvaraRadera
  8. Du skriver bra och väl tänkt i en fråga som media censurerar eller propagerar kring. Därav övertrampen från kommentatorer. Någon annan möjlighet att komma till tals ges inte till många som inser vanvettet men inte kan kan berätta vad de tycker ens inför vänner.

    SvaraRadera
  9. Hej då Fnordspotting,från en som hade det enligt dig mindre goda omdömet att reagera på Expressens SD valsedel i rännstenen.

    SvaraRadera
  10. Fnordspotting, din dröm om att dina namnkunniga, vältaliga och balanserade läsare skall göra sina stämmor hörda är ganska elitistisk, t o m lite förmyndaraktig. Verklighetens folk kan nog upplevas som lite rabiata och konspirationsteoretiska. Men deras känsla är att Sveriges mediala och politiska elit ensidigt sagt upp samhällskontraktet och solidariteten inom nationen (och denna nation inkluderar dem som har sitt ursprung i andra länder och kulturer, bara vi ser att dessa nya svenskar är beredda att ta på sig förpliktelser och ansvar som vi andra).

    Du får nog finna dig i att vi som argumenterar för att bevara Sverige som nation och välfärdssamhälle kan upplevas som kantiga och inte alltid helt balanserade.

    SvaraRadera
  11. Precis som bloggaren tror jag, är jag egentligen, typ liberalkonservativ - vad nu det betyder idag?

    MEN f r o m dagens passus kan man spåra något annat!?
    Är det nu alltså de personer som har visslat( och därför förtalats, förlöjligast, mobbats, uteslutists, avskedats) som har felat?

    Jag anser att det "taktiska", spelteoretiska resonemanget numera helt har förlorat all relevans!Det är högst rimligt att se på nuvarande situation med stor t o m """skadeglädje""!

    Enligt vad du nu skriver,får alltså alla sympatisörer till SD dela skulden till nuvarande situation!!!!!!

    Häpnadsväckande!! Vem är du arg -och varför?


    SvaraRadera
  12. Jag likställer inte SD-väljare med rasister och näthatare. Jag skrev om en delmängd av SD-väljare som blir helt rabiata när någon har fräckheten att inte se SD som lösningen på allt. Quod erat demonstrandum, som man säger.

    SvaraRadera
  13. Fnord du är bäst! Och om Ivar A och Per G hänger här så gör de sitt jobb, men det kan bli bättre. Var syns krisen på svenskans första sida? Ingenstans. Och om Tove L och Sanna R är här, så gör de precis som du beskriver, spär ut, lindar in, så allt blir tandlöst. Sluta med det! nyval nu!
    Pellafant

    SvaraRadera
  14. Varför röstade folk på SD? Var det för att de ville ha en numerärt högre invandring eller numerärt mindre invandring?
    Alla vet naturligtvis svaret och då är det väl magstarkt att anklaga SD för den situation som i dag råder i landet.
    Ansvaret för den rådande situationen ligger helt på föregående och den nuvarande regeringen. //tompas11

    SvaraRadera
  15. Tror det är dags att stänga kommentarsfältet nu. :D

    PS: Lämnar som en övning till läsaren att fundera över hur en del av det bröl som har hörts här ikväll påverkar bilden av Sverigedemokraterna, samt hur detta hör ihop med vad jag skrev ovan.

    SvaraRadera
Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.