2016-11-15

Om Kakan och kulturkampen

Mitt första intryck av gårdagens upprörda protester mot Audis beslut att anlita Kakan Hermansson i sin marknadsföring var att dessa var överdrivna. De framstod för mig som en onödig distraktion, som en marginell företeelse som tilläts stjäla fokus från alla de oräkneliga betydligt mer angelägna missförhållanden som inte föranleder i närheten av lika passionerade protester.

I princip tycker jag fortfarande detta. Regeringens långt framskridna planer på att omstöpa museer till statliga propagandacentraler och att åsiktsvillkora presstödet är betydligt allvarligare. De skyhöga skatterna borde orsaka betydligt argare protester än vad någon bilreklam tillåts göra.

Att jag trots det nu skriver ett blogginlägg om saken beror på att det oväntade inträffade – Audi fick kalla fötter och avslutade abrupt sitt samarbete med Hermanson. När det kommer till kritan är nämligen inte frågan det viktiga här, utan att de som protesterade vann. Gap- och skrikvänstern led plötsligt och oväntat ett svidande nederlag i vad som länge varit dess paradgren, nämligen Kulturkampf.

Den postmarxistiska gap- och skrik-vänstern kunde länge inte bara grisa ostört, den blev dessutom belönad för det. I fallet Hermanson blev detta extra tydligt. Hade någon debattör på högerkanten ägnat sig åt samma osmakliga aktivism som Hermansom hängav sig åt, hade vederbörande kunnat se sig i stjärnorna efter fler högprofilerade mediala uppdrag. Hermanson, däremot, bjöds in att medverka i publice services flaggskepp Sommar i P1 och På spåret.

Detta bör förstås för vad det var, nämligen en maktdemonstration från den vänster som marscherat genom institutionernas sida. Vi bryr oss inte om era protester, löd budskapet. Vi skiter i era invändningar och vi koketterar gladeligen med våra dubbla måttstockar. Vi har vunnit kulturkriget, och vi kommer göra det väldigt klart för er att det är ni som har förlorat. In your face.

Man nöjde sig emellertid inte heller med detta. Efter man hade vunnit slaget om det offentliga rummet var det den privata sektorns tur. Genom att dreva och skrika högst skulle även företagen pressas att gå det vänsterradikala makt- och åsiktsetablissemangets ärenden. Vi fick ett mycket tydligt exempel på detta tidigare i månaden, då Grand Hôtel böjde sig för kraven på att vägra acceptera de personer som inte passerat gap- och skrik-vänsterns nålsöga som betalande kunder.

Kort sagt, postmarxismens fotsoldater framstod alltmer som en barbarhord vars plundingståg ingen kunde stoppa. Precis när ännu en stad såg ut att vara på väg att falla fick den dock plötsligt inte bara smaka på sin egen medicin, utan förlorade dessutom under förnedrande omständigheter hela slaget. Det är en mycket glädjande utveckling.

Vad detta visar är att vänsterns metoder kan användas mot den. Vad detta visar är att gap- och skrik-vänstern kan besegras. Vad detta visar är att våra pengar är (minst) lika viktiga för näringslivet som de pengar den parasitära vänstern tillskansat sig. Vad detta visar är att kulturvänsterns skräckvälde står och faller med att vi andra går med på att spela efter de regler den gjort upp i syfte att cementera sin egen ställning.

Det är en väldigt viktig lärdom, som ingen av oss bör dra sig för att omsätta i faktiskt motstånd.
DN1, SvD1, SvD2, Exp1, Ab1

10 kommentarer:

  1. Det är alltså bilindustrin som bryter trenden!

    På 80-talet Mercedes med reklamkampanjen "det är inte fult att vara bäst" - en chock i folkhemmet.
    Nu Audi med att sparka Kakan dit peppern växer.

    SvaraRadera
  2. Vilka reella förbättringar kan tänkas komma av att ingen vågar sticka ut hakan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antingen går allt åt skogen eller så lyckas man besegra vänstern med deras egna metoder... Skrik och skränvänstern är betydligt färre än svenssons så de kommer förlora även om de sitter i SVT SR AB DN SvD Expr osv. Svensson har fått vittring, pass upp ni i vänstern för nu blir det åka av på ett sätt ni aldrig vågat drömma om!

      Radera
    2. Inget, men däremot är det bra att vänsterdräggen får en knäpp på näsan och inte längre tror att de kommer undan med sitt skit.

      Radera
  3. Kanske kan detta fungera som ett wake up call för hela reklam- och PR-branschen. "Oj då, stora delar av svenska folket delar inte våra värderingar och har en helt annan syn på polishat och radikalfeminism".

    Mest sannolikt kommer inte Audi att vända sig till samma reklambyrå en gång till eftersom de inte förstår hur bilköparna resonerar. Hur många av dem som köper en Audi tycker att Kakan är en bra förebild?

    Det är inte en vågad gissning att reklambyrån ligger i Stockholms innerstad och att dess anställda inte direkt har örat mot rälsen vad som händer utanför dess fyra väggar.

    SvaraRadera
  4. Men hur tänkte Audi när dom anlitade kakan ?
    Audi är ju knappast en bil som radikalfeminister åker om kring i...Det är väl snarare en bil som har en målgrupp av välbärgade medelålders män....Snacka om självmål.

    SvaraRadera
  5. Det här med att sticka ut hakan borde kanske vänsterpöbeln ha tänkt på innan de drabbades av sin egen medicin? Don't do the crime if you can't do the time. Eller den svenska versionen. Den som sig i leken ger...

    SvaraRadera
  6. Men har hon verkligen bett om ursäkt som SVT hävdar, ser ut som omvändelse under galgen och en läpparna bekännelse:

    http://cdn02.nyheter24.se/722752ab01d8020000/2016/11/15/1336258/kakan-hermansson-tweet-ursakt.png

    http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/867708-audi-kakan-hermansson-kritk-polis-reklam

    SvaraRadera
  7. Audi var redan bortvald i vår familj efter strulet med avgasreningen. Vi är mer vana vid att tyst rösta med fötterna. Det har ju viss effekt det med.
    Att sen Audi vill bli representerade av Kakan bekräftar bara att vi inte delar deras värdegrund��.

    SvaraRadera
  8. Om ingen sticker ut hakan mot vänsterns åsiktsmonopol så fortsätter de att bestämma vad vi får tycka. Det vill jag ha ett slut på.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.