2011-11-11

När obetalt arbete blev till service

Hela bankidén står och faller med att bankernas kunder sätter in pengar på banken. Utan pengar in, inga pengar att låna ut, inga pengar att investera i italienska statsobligationer. Man skulle därför kunna tro att bankerna är tacksamma för sina kunder. Men så är uppenbarligen inte fallet. Att vi inte längre får någon ränta har vi börjat vänja oss vid det här laget, men Swedbank tar inte bara betalt för att deras kunder sätter in sina pengar hos dem, nu höjer de dessutom avgiften.

Swedbank försvarar sig antagligen med att det faktiskt är gratis att sätta in pengar hos dem, det är Internetbank och Visakort som kostar pengar. Och det är helt rätt i sak. Men vem klarar sig utan Internetbank och Visa dessa dagar? Internetbanken presenteras såklart som en "service" för kunderna, men vad det egentligen handlar om är att tvinga kunderna att göra bankens jobb så att banken slipper göra det själv, och på så sätt kan tjäna ännu mer pengar genom att stänga ned bankkontor och slimma de som blir kvar. Vad korten beträffar så ligger även detta i bankernas intresse, på så sätt sparar de pengar genom att de slipper hantera värdetransporter med alla risker och utgifter det medför. Men det hindrar såklart inte banken att ta betalt både av kortinnehavare och affärer för denna "service".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycke. Kommentarer löper stor risk att gå direkt ned i papperskorgen om de är sossiga, progressiva, grötmyndiga, ignoranta, deprimerande förutsägbara, överdrivet långa eller trollande. Blogginnehavaren är fullständigt ointresserad av debatt med personer som förfäktar förkastliga ståndpunkter. Kommentarer i vilka direkta felaktigheter framförs kommer i regel inte publiceras, såvida inte blogginnehavaren råkar ha lust att lägga tid på att skriva ett dräpande svar.