2012-02-14

Egalia åker till Budapest?

Genuspedagogik på förskolan har debatterats flitigt i nyheterna de senaste dagarna. Exempel har lyfts fram på förskolor där man tagit bort leksaker som dockor och modellbilar då de är starkt förknippade med könsroller. På förskolan Egalia använder man inte begrepp som pojke eller flicka, och säger "hen" istället för "han" och "hon".

Jag är helt övertygad om att en vetenskapligt förankrad genuspedagogik för skolor och förskolor skulle kunna göra underverk för jämställdheten. Jag är dock också ganska övertygad om att en stor del av den genuspedagogik som praktiseras idag har avsevärt mer med ideologi än vetenskap att göra. Efter att ha hört ett antal intervjuer med förespråkare för genuspedagogiken - förvisso oftast genom medias glasögon - så förefaller det mig som om stämningsläget bland en påfallande stor andel av genuspedagogikerna är närmast sektliknande.

Vad gäller han, hon och hen så behövs dock inga sociologiska experiment med dagisbarn för att utröna vilken effekt ett könsneutralt pronomen har. Ungerskan skiljer till exempel inte mellan de två formerna. Före man tvärsäkert basunerar ut det ena eller andra resultatet kanske en studieresa till Budapest skulle kunna vara på sin plats? Mitt förhandstips är att de skulle finna att ungerska pojkar inte lekte med dockor i större omfattning än svenska.

DN, DN, DN, DN

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är en yabba. Varken han, hon eller hen. Respektera vänligen detta.

Ok om ni kallar mig Sak. Mina framtida småsaker kommer alla ha fyra yabbisar som päron, med fokus på yabbisarna med tillfällig evolutionär med ovidkommande haneutväxt.

Varje yabba jag har kär kommer få bidra med 25% DNA för att skapa den perfekta lilla kärleksyabban mellan oss. Titta han har ditt öra och min näsa, din fot och mitt öga specialanpassat för bättre syn enligt tilläggstjänst EagePro1726 för 29 000 SEK. Rasbiologi är fantastiskt!

Jag anlitar LifeScience AB som kan kombinera DNA och installera allt i en köpt äggcell, sedan beställer jag mig surrogatmamma från RentAMother.com som får timersättning men inte har rätt till barnet eftersom hon inte bidragit med någon procent till vår blivande lilla yabba.

Barn är en rättighet! Vem ifrågasätter den truismen. Lika värde för alla familjetyper! Allt är kärlek! Och ingen vet vad kärlek är! Ifrågasätt mig och jag organiserar ett rally mot dig. Ingen ska få förtrycka min sak eller sakförhålladen.

In Yabbah!

Anders sa...

Vissa i denna debatt verkar rädda för ordet hen för han/hon, varför som blogginlägget säger en blick över tallriken kan vara av godo. Inte bara ungrarna, utan också finnarna har könsneutrala pronomen och de verkar ju vara väldigt osäkra och förvirrade på det här med könen!

http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsneutrala_pronomen

Anonym sa...

Det verkar finnas en uppfattning här om att så fort pronomen inte är könsbestämda så är inget i språket könsbestämt......föreslår att ni frågar en finne om de kan könsbestämma en sats där en kvinnlig motorcyklist bland 10 manliga, exempelvis följande sats:

"Hon som ligger i mellangruppen förare leder den totala tävlingen ".

Och se, det kunde de tydligen! Lo and behold.

Varför? Därför att de flesta språk är rationella i den meningen att kommunikation skall vara tydlig och enkel, och i många fall så är det enklaste sättet att "singla" ut någon att hänvisa till kön. Frånvaron av könsbestämda pronomen bevisar inte ett smack (men jag förstår varför könsmotståndarna gärna försöker hitta något värde i det argumentet).

Anonym sa...

Men har ungerskan en motsvarighet till han eller hon? Om inte är jämförelsen inte bra då hen är ett tredje pronomen.

Fnordspotter sa...

De använder ett ord som motsvarar (och ersätter) både "han" och "hon". Om det används för "det" också vet jag inte men jag antar det, men poängen är att när de säger "han går i skolan" och "hon går i skolan" så blir det samma sak.

Unknown sa...

Ja, sektliknande kan det se ut som när "sektmedlemmarna" kan bra mycket mer om sitt område och varför deras sanningar fungerar än de som står utanför och dömer. Så funkar det i ALLA vetenskaper, men mig veterligen är det bara genusvetenskapen som folk har mage att kritisera utan att veta någonting om det.

För övrigt är det ingen som tror att själva ordet är en mirakelkur. Det är ett verktyg för att kunna tala om människor utöver känsgränserna bara.

Fnordspotter sa...

Unknown: Jag säger inte att alla beter sig sektliknande, men det finns en väldigt höjdljudd grupp som gör det.

Vad utomstående som kritiserar beträffar så är det ungefär samma argument som hemeopater och teologer använder. Det innebär inte att de har rätt. Att till exempel hävda att kön endast är sociala konstruktioner är inte vetenskap, det är ideologi.

Sanningen är att vetenskapen inte vet hur mycket som är arv och hur mycket som är miljö när det kommer till könsroller. Att få ett entydigt svar på denna uråldriga fråga är väldigt svårt utan att genomföra etiskt högt tvivelaktiga experiment.

Att båda två spelar in är dock en ganska kvalificerad gissning, men beroende på folks agendor så har de en tendens att lägga allt fokus på det ena och avfärda det andra.

Anonym sa...

Själv vill jag ha mina barn på en socialkonservativ förskola där de lär sig svenska folkvisor och seder. De skall få läsa om TinTin i Kongo om de vill, likaså skall de få leka med både dockor och bilar.
Våra förskolor är överbefolkade med femitrister som ser indoktrinering av unga som sin uppgift här i livet. Nu har de sett att få har nytta av sina universitetsstudier till genuspedagoger, många utbildningar ger inte lärarlegitimationer (som tur är) och då drar den här debatten igång. Plötsligen slog det mig att få klagade på Hitlerhjugends när dessa uppfostrade vårt uppväxande släkte och därför kommer troligen få att ifrågasätta våra dagistanters strävan till en pk-profilerad genusuppfostran idag. Kom bara ihåg att barnen inte själva väljer hur de skall bli indoktrinerade och det har inte varit helt ovanligt att makthavare blivit kritiserade för att de varit på Hitlerjugend som barn. Men hade de egentligen något val?
Vad skall dagens unga i framtiden svara en rekryterare som frågar dem om deras tid på dagis? Jag skulle aldrig rekrytera någon som gått på genusdagis, hen skulle troligen bara skapa problem bland kollegorna.

Alice sa...

Jag har fått intrycket att de inte ersätter han eller hon med hen utan endast använder i fall där man inte vet om personen är en man/pojke eller kvinna/flicka.
T.ex

- Jag var hos min kusin i helgen!
- Jaha, var bor hen?

Men om den första sagt t.ex

- Jag var hos min kusin Lisa i helgen!
- Jaha, var bor hon?

eller

- Jag var hos min kusin Linus i helgen!
- Jaha, var bor han?

Jag använder inte hen själv, men jag förstår inte heller varför det vållar sån stor uppståndelse.

Fakta om invandringen
  • 111 000 personer fick uppehållstillstånd i Sverige 2012. [Källa]
  • Av de 111 000 uppehållstillstånden som delades ut 2012 var endast 50 st tidsbegränsade (TUT).
    Den högsta andelen av uppehållstillstånden som varit tidsbegränsade under ett år är cirka 1 procent (635 av 62 463 år 2005). [Källa]
  • Av alla världens i-länder har Sverige, sett till folkmängden, den största invandringen. [Källa]
  • 60 procent av socialbidragen går till invandrare. [Källa 1, 2]
  • 43 procent av de långtidsarbetslösa i Sverige är utrikesfödda. [Källa]
  • Nettokostnaden för invandringen uppskattas till mellan 40 och 90 miljarder kr årligen (8 600 - 19 400 kr per arbetande svensk och år). [Källa 1, 2, 3, 4]
    Jämför med maximalt jobbskatteavdrag, cirka 21 000 kr per person och år. [Källa]
  • Var fjärde invandrare från Nordafrika har tagits av polisen för brott. [Källa 1, 2]
  • Gärningsmännen vid samtliga överfallsvåldtäkter i Oslo under en femårsperiod visade visade sig vara invandrare. [Källa]
  • 90 procent av de asylsökande har inga eller icke godkända
    id-handlingar. [Källa 1, 2]
  • År 2012 stod Sverige för över 9 % av i-ländernas totala asylmottagande.
    Mätt i asylsökande per invånare var detta mer än något annat i-land förutom Malta. [Källa 1, 2]
  • Mer än hälften av somalierna och afghanerna är analfabeter. [Källa]
  • På Rosengårdsskolan går 72 procent av eleverna ut utan gymnasiebehörighet. [Källa]
  • Klyftorna i Sverige ökar mest i västvärlden. [Källa 1, 2]
  • Diagram över utdelade uppehållstillstånd mellan 1980 (12 669 st) och 2012 (111 090 st). [Källa]
  • 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12