2013-11-04

Tvenne finansministerkandidater

Dagens inrikespolitiska toppnyhet är att Anders Borg numera är korthårig.

Media väljer därmed att reducera en skicklig ekonom och politiker till ett objekt, som bedöms för sitt utseende.

Och nej, jag har inget emot rapporteringen om Borgs hästvans. Jag tror den i grund och botten har varit av ett slag som det i övrigt så uppiskade och polariserade svenska samtalsklimat mår bra av.

Det är bara det att hade det istället varit Magdalena Anderssons frisyr som diskuterades på samma sätt, hade det tagit hus i helvete. Läxan vi kan lära oss av detta är att allt behöver inte ses genom intersektionella dårfinksglasögon. Ibland är en cigarr bara en cigarr. Men för all del, vill man likt Kristin Lundell larma och göra sig till istället är Sverige såklart som vanligt the place to be.

Magdalena Andersson, som likt Borg är en duktig ekonom, visar sig däremot idag vara en allt annat än en trovärdig politiker. Tillsammans med Stefan Löfven har hon skrivit en debattartikel i vilken de hävdar att Sverige om sju år kan ha EU:s lägsta arbetslöshet, bara vi inte sänker världens högsta skatter och istället fortsätter med socialdemokratiskt more of the same.

I egenskap av såväl civil- som nationalekonom vet Magdalena Andersson naturligtvis mycket väl att detta är komplett nonsens, men det hindrar henne uppenbarligen inte från att skriva under. Men jag kan lova – lova! – att även om Socialdemokraterna vinner de två kommande valen så kommer Sverige inte ha EU:s lägsta arbetslöshet 2020. Det vill säga, såvida inte sossarna börjar föra en politik långt till höger om den nuvarande regeringens, men i så fall vore det kanske läge att öppet redovisa detta i så fall.

Jag tyckte det var kul när Magdalena Andersson blev ekonomisk talesperson för Socialdemokraterna. I min enfald trodde jag att valet av Andersson skulle leda till en intressant debatt kring den ekonomiska politiken. Det visade sig att jag hade varit naiv, såklart, precis som det alltid gör när jag känner en gnutta optimism över den svenska politikens tillstånd.

I medieskuggan av Anders Borgs frisörsbesök publicerar idag för övrigt tre forskare en debattartikel i vilken de anklagar den svenska migrationspolitiken för att leda till människohandel. De har rätt såklart, men låt oss för Guds skull istället diskutera finansministerns avsaknad av hästsvans.
SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, Re, DN, LT1, LT2