2014-02-04

Snömos, samer & kontradiktioner

Dagens Förnumstigheter rapporterar idag att SD vill släppa renskötseln fri så att inte bara samer får ägna sig åt den.

Huruvida detta är bra eller dåligt kan man diskutera, men klart är att förslaget innebär att man vill avskaffa bestämmelser som på etnisk grund ger folk olika rättigheter. Bestämmelser som, med en samtida svensk fäbless för nyspråk, bombastiska överdrifter och avsiktliga missförstånd, skulle kunna kallas för "rasifierad särlagstiftning" och "apartheid".

Hur kommenterar då Dagens Förnumstigheter detta? Jo, Dagens Förnumstigheter drar slutsatsen att "SD skiljer alltså mellan svenskar och samer". För den som inte hängde med: När SD vill avskaffa lagar som på på etnisk grund reglerar olika människors rättigheter påstår DN på fullt allvar att detta innebär att SD gör skillnad på svenskar och samer.

Som invånare i det dårhus som kallas för Sverige borde jag kanske vara immun mot den här sortens absurda trams, men likväl lyckas "debatten" få mig att tappa hakan gång efter gång. Man vrider och vänder på begrepp, man relativiserar och dekonstruerar, man vränger argument ut och in tills ingenting av mening eller substans återstår.

När den hårt prövade läsaren av DN trodde att tidningen inte kunde sjunka lägre kläcker så en "politisk kommentator" på fullaste allvar ur sig att att när någon säger "sluta göra skillnad" så betyder detta att man vill börja göra skillnad.

Samtidigt upplåter public service sändningstid till att låta Alexandra Pascalidou bedriva flagrant tendentiös opinionsjournalistik och det officiella Sverige har visat sig sorgligt oförmöget att stå upp för en konstnär som hotas av terrorister.

Sverige 2014 är ett land fast i hysterins klor, långt bortom all rim och reson. Det gör mig illamående.
DN1, DN2, DN3, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, LT1, LT2, LT3, NSk1, Sk1, Sk2, Sk3, SMP1, SVT

9 kommentarer:

  1. Det där är väldigt vanligt förekommande. Att man avslutar en inledning eller kort genomgång i stil med "alltså betyder det...".

    Där själva sammanfattningen efter genomgången inte alls är riktig eller ens tillnärmelsevis liknar innehållet i genomgångens mening. Och så blir det istället utgångspunkten för den fortsatta diskussionen eller artikeln. Istället för den ursprungliga genomgången. Inte minst i etermedia är detta jättevanligt.

    Det är ju också en fara med dessa "analyser" som kommer efter en debatt eller diskussion på framförallt tv. Där man ibland kan häpna över slutsatser och kommentarer som slungas iväg. Är det alls bra med sånt? Bör man verkligen ha efteranalyser, där den bekväme får sig iproppat åsikter så han slipper tänka själv.

    Om det görs borde man alltid ha två personer som analyserar. Där den ene helst alltid ska vara Åke Ortmark;)

    Att sätta Pascalidou som programledare för en politisk diskussion är som att sätta Goebbels som programledare för Agenda.

    SvaraRadera
  2. Peter Nicklasson4 februari 2014 18:57

    Du har så rätt så... vill egentligen leta efter positiva signaler på att den här LSD-trippen vore över, men nej.
    Merit Wager uppmärksammar oss också i dagens bloggpost om att de nyaste nya moderaterna slår fast att "Sverige är ett land byggt på migration". Glöm vad våra mor- och farföräldrar har gjort för tokigt för landet har räddats av våra invandrare. Tack för det, piska mig hårdare är ni snälla! Alltså, jag kan inte bara med diverse vänster- och miljöpartisters galenskaper, men kan leva med det då det är deras natur. Men hur fan kan ett konservativt parti förvanskas och försjunka på bara 15-20 år till detta pippiresonemang?
    Jag skäms, jag skäms för att jag röstade på dem i förra valet!!
    Reinfeldt har som ingen annan lyckats vänstervrida landet till oigenkännlighet. Jag håller honom ansvarig, jag föraktar honom för hans svek.

    SvaraRadera
  3. Den trumpna jättebäbisen med ledsna hundögon mitt i ansiktet har placerat sig väldigt högt även på min shitlist kan jag intyga. Han fick även min röst 2010 (och 2006) men idag är ett avgrundsdjupt förakt det enda han får av mig. Har väldigt svårt att bestämma mig för vilka jag känner mig mest äcklad av just nu, regeringen eller de rödgröna.

    SvaraRadera
  4. Om man alls ska rösta så är det som att välja mellan pest eller kolera.Fast sen finns förstås andra alternativ och det är inte alls omöjligt jag lägger min röst där i ren j..la protest mot vansinnet som pågår.Det tål att fundera på.För aldrig mer Reinfeldth.

    SvaraRadera
  5. Just nu känner jag mig som om jag tittar på en märklig film där handlingen inte riktigt hänger ihop? Vart är de på väg? Vilka är vilka? Hur är det tänkt? Vad ska hända och vad hände med det som hände nyss och vem sa vad när då??

    När jag läser tidningarna kommer jag på mig själv med att sitta och stirra tomt på texter som är så märkliga att jag nästan tror att jag sover?

    Hur i helsike ska jag rösta i höst? Det finns ju bara alternativ som jag verkligen, verkligen INTE vill ha?

    Ett nytt parti skulle inte vara i vägen .. säger Maken som tycker att jag kastar bort värdefull tid på att försöka läsa in innehåll i texter som någon gett allt för att befria från just det.

    Urk!!

    SvaraRadera
  6. Reinfeldt är en ond man, men hur kan alla andra? Alla mina döda anförvanter vrider sig i sina gravar när de ser detta, och vad tror ni Per-Albin och Erlander hade sagt om samarbetet med sådana som Maria Ferm?

    Och vad hade alla landsbygds- och arbetarförfattare som gick på kvällskurser för att kunna skriva i tidningen tänkt idag? Jag tror inte en enda av dem hade velat skriva i DN eller Kvällspatrasket ialf.

    SvaraRadera
  7. Mona: Går i samma tankar själv:

    Anybody: Ja, har läst dig blogga om det där. Har helt slutat se på TV-nyheterna, för då kan man inte lika lätt undvika de värsta idiotierna. Läsa tidningarna på nätet är illa nog. Idag gör jag det mest för bloggandets skull tror jag...

    Malin: Ja, ja och sparkat bakut. Vad gäller arbetarförfattarna så hade såvitt jag förstår dock rätt många av dem alla möjliga konstiga sovjetsympatier och liknande, så dem skall man kanske inte hoppas på...

    SvaraRadera
  8. Reinfeldt och nyanya m står nog och balanserar mellan verklighetens verklighet och massmedias verklighet. Det är två helt olika saker.

    Man genomförde nog valsegern 2006 efter ett klyftigt och långt gånget analyserande av läget i landet. Där man insåg hur media fungerar och anpassade sig till det.

    Nu har media "utvecklats" lite till. Man driver de rätta frågorna ännu hårdare. Ännu tydligare. Att ensamma stå som motkandidat till hela mediekulturen kostar på. Det är helt omöjligt. Om man kräver en nyanserad debatt om och av sig själva. Det blir meningslöst och man gör sig då själva till totempåle för ondska. I ett mediestyrt samhällsklimat. Där skygglappar är merit.

    Endast från grunden hatade losers utan något att förlora törs utgöra motvärn.

    SvaraRadera
  9. Anonym: Ja och nej skulle jag vilja säga. Självklart är det så att om regeringen skulle försöka sig på att verklighetsförankra politiken lite så skulle media vara på dem som en flock utsvultna lejon.

    Men regeringen har också kraftigt förändrat politiken i en ansvarslös riktning. Den skulden är helt deras egen.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.