2014-03-29

Earth Hour och Godheten

Så här års förkunnar ofta människor från marknadsvänliga tankesmedjor att de tänker tända alla sina lampor ikväll. Samtidigt kommer ditt Facebookflöde lusas ned av inlägg i vilka notoriska elslösare förklarar hur Goda de är som tänker släcka. Jag börjar bli rätt less på båda sidor faktiskt.

Att sluta slösa energi är en viktig fråga, men debatterna och metadebatterna om att släcka ljuset under Earth Hour missar som vanligt sakfrågan. En hel del el går såklart åt till belysning, särskilt om du fortfarande använder glödlampor, men dåligt planerad matlagning och dåligt konfigurerade vitvaror, hushållselektronik och datorer är ett betydligt större problem.

Om Earth Hour sprider kunskap och får en och annan att börja fundera över sin egen förbrukning är detta såklart bra. Men min erfarenhet av företeelsen är att för de flesta som sjunger Earth Hours lov är denna timme mest ett tillfälle att briljera med sin egen Godhet. Detta trots att deras elförbrukning i regel är flera gånger så stor som min egen – inte bara under Earth Hour utan även under årets övriga 8759 timmar.

Därför kommer jag under Earth Hour tända varenda lampa som finns att tända här hemma. Inte främst för att såga Earth Hour som sådan, utan i den plumpa förhoppningen att mina upplysta fönster kommer reta gallfeber på någon vänsterpajas som använder mycket mer el än jag, men som likväl känner sig moraliskt överlägsen mig eftersom vederbörande under en ynka timme varje år reducerar sin höga elförbrukning med någon tiondels kilowattimme.

Det kommer att svida lite när jag, notoriskt snål som jag är, får min elräkning, men det får det helt enkelt vara värt.
SvD1, DN1, DN2, Ab1, Ab2, DN1, Ex1, LT1, NSk1, Sk1, SMP1

4 kommentarer:

  1. *Fniss* Jag är likadan som du och tänder varenda lampa jag har. Glyttigt säger en del. Jamenvisst är det det men jag tillåter mig att vara lika glyttig som pajasarna en gång om året. Jag gillar dessutom inte att sitta i mörker, och det är inte hälsosamt att göra det heller i vår mörka del av världen under vintern. Jag ser hellre till att ingenting står på standby som det gör hos många andra. En nisse jag känner berättade stolt att han tack vare Earth Hour kommit på att man kan stänga av datorn när man åker bort en längre tid. Halleluja!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är väl lite på den nivån det är. :)

    SvaraRadera
  3. Earth Hour är en posörfestival som stör mig mer än det borde göra. Jag är inte mot miljömedvetenhet, tvärt om. I sanning så är jag aningen snål gällande resurs användning. Jag blir t ex glad när det äntligen slitits ett ordentligt hål i ett klädesplagg då jag med gott samvete kan slägga detta och införskaffa ett nytt. Jag sitter dessutom alldeles för ofta i ett relativt mörker - så pass att mina grannar ofta frågar mig ifall jag varit bortrest. Inte för kostnadens skull - El ingår in min månadsavgift. Jag får dåligt samvete av att slösa med resurser, t ex. genom att ha belysning på i rum där jag ej befinner mig.

    Men under Earth Hour brukar jag då och då "ge igen" på alla dessa posörer vars beteende retar mig årets övriga timmar. Alla lampor i min lägenhet är tända. Ska jag åka bort för kvällen tänder jag mina lampor innan jag åker.

    Jag bestämde mig för detta för 3-4 år sedan. Händelsen som "triggade" mig var att lyset i den matvarubutik jag då befann mig plötsligt slocknade. Det blev beckmörkt! Med hjälp av nödutgångsbelysningen så navigerade jag till kassan och frågade vad som hänt. Vad som hänt var givetvis att klockan hade slagit Earth Hour och den här butiken ville visa hur jävla miljömedvetna man var! Jag blev så förvånad att jag inte hann bli arg innan jag lämnat butiken. Samma jävla butik som slänger säckvis med butiksbakat bröd vid slutet av varje dag - istället för att sälja det samma till rabatterat pris (samma med kött etc) väljer alltså att släcka ljuset en timme - med kunder i butiken - för miljöns skull?!

    SvaraRadera
  4. Jag har ändrat mig. Jag skrev i inlägget ovan att jag skulle tända alla mina lampor under earth hour, men det visade sig att efter att jag skrivit ur mig den ilska som jag haft uppdämd, så försvann all den passion som earth hour väckt i mig. Jag firade earth hour genom att glömma bort earth hour. Jag tror jag ska fira earth hour på samma sätt nästa år.

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycklighet. Kommentarer löper stor risk att hamna i papperskorgen om de är sossiga, hätska, foliehattiga, besserwissriga, vilseledande, överdrivet långa, trollande eller faktamässigt tveksamma.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.