2014-06-05

Desinformation fungerar

Hej Twinglycensor!
Notera att mina uppgifter är belagda med källor. Om du ändå väljer att censurera detta inlägg får du gärna meddela mig vad det är du tycker jag har gjort fel. Om du inte vill använda gästboken står min e-postadress lite längre upp på sidan.

Bland DN:s mest lästa artiklar de senaste dagarna återfinns artikeln om att Sandviken hade tjänat en halv miljard på invandringen samt Borzoo Tavakolis debattinlägg "Jag har sett Sverige bli unikt på fel sätt". Detta är intressant, för båda artiklarna sprider en felaktig bild av verkligheten.

"I vilket annat land väger man de gamlas blöjor för att se om de har kissat ner sig tillräckligt mycket för att få en ny", frågar sig Tavakoli i sin debattartikel. Han syftar såklart på den så kallade Caremaskandalen. Problemet är bara att rapporteringen om blöjvägning var felaktig – vägning av inkontinensskydd är ett standardförfarande inom äldrevården. När Carema hade sparkats ut från Koppargården och driften hade övergått i kommunal regi berättade den nya verksamhetschefen att "Koppargården har köpt in 24 nya vågar för vägning av blöjor".

Tavakoli är emellertid inte ensam i sin syn på Caremas blöjvägning, jag har personligen hört åtskilliga människor ondgöra sig över detta långt efter att korrekt information i saken blivit allmänt tillgänglig. Efter att felaktig information hade format människors bild av vad som egentligen hände på Koppargården tycks bilden av blöjvägning i girighetens namn ha bitit sig fast i det allmänna medvetandet.

Vad Sandviken beträffar gick nationalekonomen Tino Sanandaji och M-politikern Per Hagwall tidigt ut och pekade på allvarliga metodfel i rapporten. Därefter har bland andra Måns Norberg från SKL och SvD:s ledarskribent Tove Lifvendahl stämt in i kritiken, och Sanandaji har utvecklat sin kritik ytterligare.

I DN har såvitt jag kan se ingenting av detta nämnts med ett enda ord. Risken är såklart högst påtaglig att det är den felaktiga och initiala informationen som, precis som i fallet med Carema, blir den som lever kvar i det allmänna medvetandet.

Det här belyser på ett högst påtagligt sätt riskerna med felaktiga journalistiska uppgifter, av den enkla anledningen att det visar att desinformation fungerar. Högst sannolikt kommer ett icke-försumbart antal människor lägga sina röster i höstens riksdagsval på grundval av vad de läst om Carema och Sandviken. Detta är någonting som åtminstone jag finner djupt oroande.

Lästips: Merit Wager om utanförskapsområden


Ett till exempel

25 kommentarer:

  1. Alltså .. nu känner jag att jag börjar närma mig den gräns där jag helt förlorar fattningen och gör någonting jag kommer att få ångra.

    Jag är så in i helsike trött på detta meningslösa vanvett som bara går ut på att göda det egna egot. Jag vill skänka bort Stockholm, som ändå blir mer och mer en "gated community" till åsiktsmaffian och satsa på en fria huvudstad där människor kan umgås förutsättningslöst som likvärdiga medborgare .. medan de övriga grötar vidare med rasifiering, feminist, hat, hot och kollektivt skuldbeläggande på alla som inte finns i den innersta, utvalda kretsen.

    Jag mår uppriktigt illa och vill göra något våldsamt .. grrrrrrrrrrr

    SvaraRadera
  2. Nog många som känner precis så nu. Att piska upp hat och polarisering är onekligen att leka med elden...

    SvaraRadera
  3. Detta är tyvärr resultatet av att de journalister som fattade vartåt det brakar redan har lämnat det sjunkande skeppet och ersatts av andrasorteringen. Sämre kvalitet och en oförmåga att erkänna fel och brister verkar gå hand i hand.

    SvaraRadera
  4. Desinformation funkar

    Jag har också vaga minnen av att psykologisk forskning visat att människors minne har en jobbig tendens att tappa bort negationer.

    Så går man ut med en dementi av typen "Sandviken tjänar inte på invandringen" kommer människor ändå att minnas "Sandviken tjänar på invandringen".

    SvaraRadera
  5. Jag undrar nog ändå om inte flertalet förstår att visst kanske Sandviken tjänar på invandringen men att det är skattebetalarna som står för fiolerna. Kanske är jag för optimistisk.

    SvaraRadera
  6. Annars så kanske det är du som kommer med desinformation. Köpt av Vårdföretagarna?

    SvaraRadera
  7. Anonym 22.23
    Om du inte är nån som trollar är du en postmodernistisk sekterist som föredrar din fantasivärld framför verkligheten. Det är inte mitt problem.

    Mona: Många gör säkert det, men många andra använder det säkert för att bekräfta sin egen världsbild. Det är så folk fungerar, särskilt i ett polariserat klimat. Enligt SKL har dessutom inte ens Sandvikens kommun tjänat på det, den har gått plus/minus noll: http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.7143150-rapport-sagas-av-expert

    SvaraRadera
  8. Förlåt att jag skrev Vårdföretagarna, menar " köpt av Mats Edman på Dagens Samhälle?". Såg att de finansierar din sida...

    SvaraRadera
  9. Nä, den finansierar faktiskt av rymdödlor, Rotschilds, Bilderberggruppen och Illuminati.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med tanke på dina svar så var det tydligen mitt i prick... Hoppas att du kan njuta av dina blodspengar

      Radera
  10. Yeah, du är en värdig nemesis. :)

    SvaraRadera
  11. Viktigt inlägg- Tack!

    SvaraRadera
  12. Anonym-Förstår inte vad du är ute efter.Är det bara att vara negativ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

      Radera
  13. Men alltså din jävla foliehatt, lägg ned nu. Om du har så svårt att respektera verkligeten så fine, var en lallande dåre och lev i lalalalandet då. Men sprid för fan inte din postmodernistiska dynga här.

    SvaraRadera
  14. Förstår inte vad som är desinformation här.Fnord skriver-Problemet om blöjvägning var felaktigt.Vägning av inkontinensskydd är ett standardförfarande.Att sen detta blev uppblåst och fick stark kritik som ett exempel på dålig äldrevård och att Carema fick sitt namn förknippat med dålig äldrevård ( rättvist eller inte) och ett sånt klister är svårt att bli av med då det fastnar i folks medvetande.Det tror jag är poängen i det här inlägget.

    SvaraRadera
  15. Herr Foliehatt:
    Jag vet inte riktigt vilka bevekelsegrunder du har för att trolla i min gästbok. Kanske tror du på vad du säger, kanske vill du bara trolla för trollandet skull och kanske vill du få folk att tvivla på sanningen eftersom det passar din agenda.

    Oavsett vilket så vill jag inte ha någon freak show här. Om du belägger dina påståenden med källor kan jag tänka mig att bemöta dem. Och med källa menar jag inte länkar till vaken.se, Aftonbladet kultur och liknande.

    SvaraRadera
  16. Läs Erik Palms bok "Caremaskandalen" så kan du läsa sanningen och dessutom lära dig om källgranskning. Han kan mycket om desinformation..

    SvaraRadera
  17. Se där, ett sakligt argument till slut. Det var väl inte så svårt?

    Det begicks säkert fel på Koppargården på Carematiden. Det rapporteras ständigt om vanvård på kommunala äldreboenden också för den delen. Det var emellertid inte om detta jag skrev, jag skrev om blöjvägningen. Blöjvägningen var inte en parentes i sammanhanget, den blev till en symbol för Koppargården, det gjordes politisk konst av den och den är vad jag själv erfar vad många människor - inklusive Borzoo Tavakoli - främst förknippar Carema med. Problemetet är bara att den bild som förmedlades var helt felaktig.

    Jag har inget intresse av att försvara vinstdrivande företag, tvärtom är jag helt enig med Magnus Henrekson i hans kritik av friskolorna. Jag har emellertid inget intresse av att försvara dålig sensationsjournalistik heller, i synnerhet inte då man kan misstänka att det finns politiska förtecken bakom rapporteringen. Media har en agenda, vårdbolagen har en annan och ingen av dem är på något sätt identisk med min.

    Vad man dock behöver ideologiska skygglappar för att bortse från är att mycket av det som sades om Carema felaktigt.

    SvaraRadera
  18. Jag har under de nästan 10 åren jag arbetat inom äldreomsorg aldrig hört talas om blöjvägning, då har jag ändå arbetat i tre kommuner och 20-talet arbetsplatser. Minst.

    Man gissade helt enkelt vilken blöja som skulle fungera bäst, visade den sig inte vara tillräcklig provade man en annan. Det är inte så enkelt som absorptionsförmåga. En sort absorberar som bara den men sitter inte bra runt benen, en annan sitter inte kvar hela natten för vårdtagaren vänder sig ofta, några måste ha "up and go" modellen annars gräver de ut avföring...
    Det är inte helt enkelt det där med blöjor.

    När det räknas ut i sekunder hur lång tid ett hemtjänstbesök ska ta á la Nike-fabrik i kina låter det inte helt orimligt att Carema försöker spara pengar på blöjor. De har aktieägare och det enda de bryr sig om är avkastning, avkastning till varje pris.

    SvaraRadera
  19. Nu har inte jag själv jobbat i äldreomsorg, och det är såklart möjligt att rutinerna varierar, men när ordföranden i en ideell förening för urininkontinens & blåsproblem säger att "att Carema väger inkontinensskydden visar att de vet vad man gör" och att "förfarandet är korrekt" tycker jag det väger ganska tungt. Det faktum att Koppargården fortsatte med vägningarna även efter att driften övergick i kommunal regi med nyinköpta vågar visar dessutom med all önskvärd tydlighet att det här inte har något med privatiseringar att göra.

    Googla och läs själva, det finns hur mycket information som helst i saken om man är intresserad av fakta och inte bara att få sin världsbild bekräftad. Att det finns många som vill upprätthålla bilden av blöjvägning i profitens namn för att tjäna billiga politiska poänger blir rätt uppenbart när man ser rubriker av det här slaget.

    Man kan såklart vara emot privata äldreboenden ändå, jag har inga problem med den åsikten, men blöjvägningsargumentet håller inte!

    SvaraRadera
  20. Se Läkemedelsverkets riktlinjer:

    "Läckagemätning (blöjvägningstest): vägning av inkontinensskydd
    under ett par dygn är ett värdefullt komplement
    till den subjektiva värderingen."

    och

    "Urinläckagemätning (blöjvägningstest)
    Information om läckagets omfattning ger en uppfattning
    om på vilken nivå man bör lägga utredningen och vad som
    är realistiskt att åstadkomma med behandling."

    SvaraRadera
  21. Din logik blir då: Carema fick rätt gällande blöjbyt alltså fick rätt i sak? Att Carema ljög om bemanning, fick böta 11,6 milj. och att de gick ut och erkänner att de gjort fel har ingen betydelse? Att socialstyrelsen sågade Carema Koppargården efter fotknölarna och gav de våldsam kritik kan man bortse ifrån eftersom det finns riktlinjer för blöjvägning? Eller är blöjargumentationen en styrd desinformation från starka intressenter inom vård- och omsorg...

    SvaraRadera
  22. Har du måhända hört talas om halmdockeargumentation någon gång? Om inte så lägg ordet på minnet, för det är precis vad du håller på med.

    Du hoppar på mig med förolämpningar om att vara köpt, och försöker misstänkliggöra vad jag skriver genom att argumentera mot helt andra grejer än dem jag har skrivit om.

    Den där argumentationstekniken är så jävla låg att ja, jag kommer radera alla vidare inlägg från dig.

    SvaraRadera
Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.