2014-07-10

Sahlin, Arpi och extremismen (uppdaterad)

Mona Sahlin har vid upprepade tillfällen med nostalgi i rösten berättat om hur hon inledde sin politiska bana genom att stödja en krigisk kommunistisk diktatur som var villig att offra hundratusentals människorliv för att nå sina mål. Idag utsågs hon till "nationell samordnare mot våldsbejakande extremism".

Sahlins onyanserade inställning till Vietnamkriget är bara en av alla invändningar som kan göras mot detta. En annan är att tillsättningen cementerar en bild av politiker som hellre ger varandra högavlönade toppjobb än tillsätter tjänster efter kompetens. En tredje är hennes tveksamma val att anlita Masoud Kamali för att utreda diskriminering i Sverige. En fjärde är att en Googlesökning på '"Mona Sahlin" högerextremism' genererar 285 000 träffar, medan en sökning på '"Mona Sahlin" vänsterextremism' bara genererar 74 000.

Det senare är högst intressant eftersom Magasinet Neo idag – som av en händelse samma dag som Sahlins tillsättning blev offentlig – publicerade en artikel av Ivar Arpi om vänsterextremismens utbredning i Sverige. Artikeln i fråga är något av det mest intressanta – och kusliga – jag har läst i år. I artikeln upprepas inte bara det faktum att Säpo anser vänsterextremismen vara ett större hot mot demokratin än högerextremismen, av artikeln framgår precis varför detta inte är den gängse bilden som målas ut.

Här berättas om hur Janne Josefssons planer på ett program om vänsterextremismen väckte motstånd internt på SVT, eftersom hans public service-kollegor ansåg att vad vänsterextremisterna gjorde var bra. Här berättas om journalister som själva är engagerade i militanta vänstergrupper. Här berättas om journalisten på "en av Sveriges största nyhetsredaktioner" som säger följande:
–Jag känner mig tvingad att ta bort i mina reportage. Man måste ta bort jättemycket för att inte trigga vänsteretablissemanget. Tycker man inte exakt som den vänstern så brunmålas man. Jag är själv vänster, men dagens vänstervind gör mig orolig.

–Det har också gjort att jag själv inte orkar längre. En stor del av min nyfikenhet som journalist har försvunnit. Jag är livrädd för de reaktioner som Aftonbladets ledarsida och kultursida triggar.
Anna-Lena Lodenius – som skrivit om både höger- och vänsterextremism – går så långt att hon säger att sanningen har börjat bli betraktad som "kontraproduktiv information". Det låter melodramatiskt, ända tills man börjar läsa en i Arpis text omnämnd kulturartikel av Ann Heberlein. I denna kallas de vänsterextema såväl för hjältar som liknas vid syskonen Scholl och Nelson Mandela. Efter detta ter sig inte Lodenius beskrivning särskilt alarmistisk längre.

Vad Arpi beskriver gör mig mörkrädd. Jag visste att det var illa, men inte att det var så här illa.

Uppdatering:
Ännu mer mörkrädd blir jag efter att ha sett reportaget om och med Sahlin i Aktuellt (09:07). Vänsterextremism nämns en gång, och detta i förbigående och av programledaren. I övrigt är det fullt fokus på högerextremism som gäller. Mona Sahlin själv säger rakt ut att hon ser sitt uppdrag som att "bekämpa rasismen". Och samtidigt som liberaler misshandlas av vänsterextremister lovordas Sahlin av sin uppdragsgivare Birgitta Ohlsson.
DN1, DN2, DN3, SvD1, SvD2, SvD3, Sk1, NSk1, LT1, Ex1, Ex2, Ab1, Ab2

12 kommentarer:

  1. Det har jag vetat länge- helikoptersyn- å jag är inte ens journalist eller bor i Fjollträsk, men läser man mycket på nätet och sätter fikon i mungipan och folihatten längst bak på nacken får man bäring..

    Plan A plan B Plan ...osv

    plussa sen på de som pratar om "utveckling" om man klär kvinnor som kåldolmar och säger att det är normalt?!

    SvaraRadera
  2. Har just läst Arpis artikel. Kusligt. Jag anade faktiskt inte att det var fullt så här illa.

    SvaraRadera
  3. Ja, blev nästan illamående av att läsa den. Och heligt förbannad.

    SvaraRadera
  4. Fy fan! Detta land ÄR den sista kommuniststaten i Europa! På väg rätt ner i helvetet!

    Ibland blir jag bara så jävla uppgiven och tänker att det är inte lönt! Låt idioterna hålla på!
    Vad tjänar det till att försöka få en hjärntvättad idiot att fatta att det den håller på med inte är bättre?

    Pendeln kommer att svänga, desto längre ut till vänster den svänger nu desto mer ut till höger svänger den sen. Tyvärr är det så att pendeln inte svänger, den snurrar eftersom vänster- och högerextremism är samma sak i grunden. Så när pendeln svänger tillbaka så bir det mot mitten! Mes-mitten där ingen säger någonting!

    Jag hoppas innerligt att det snart avslöjas något riktigt jävla smaskigt som visar vilka svin det är även till vänster. Att det blir ett uppvaknande att media styrs av politiska dolda agendor! En gammal kollega till mig berättade vad hans kompis som jobbade på Sydnytt berättade.
    - Du ska bara veta hur mycket av det som händer i Malmö som vi inte FÅR rapportera. Det skulle skapa kaos menar man högre upp!

    Detta var nån gång runt 2004-2005, man kan ju bara gissa hur det är idag!

    Jag är inte religiös, jag rent av avskyr religioner eftersom de oftast är antidemokratiska. De placera människor i fack och behandlar dem olika därefter (oavsett vad de påstår).
    Men ibland undrar jag om inte livet på denna lilla blå planet faktiskt är helvetet! Tänk på vad skit människor hittar på mot varandra idag, hur mycket lidande det finns överallt. Svält, krig, pedofiler, våldtäkt, oljeutsläpp, hat, rasism etc. etc.
    Jag tror fan jag redan har dött och hamnat i helvetet!

    SvaraRadera
  5. Mycket bra skrivet av Arpi. Samtidigt väldigt beklämmande och riktigt skrämmande. Ibland känner jag bara för att flytta långt bort från detta dårhus till nation.

    SvaraRadera
  6. Emelie: Det där är en tanke som jag själv tänker oftare och oftare.

    SvaraRadera
  7. Jag håller tyvärr med Maja. Jag har blivit så härdad och cynisk att ingenting alls i Arpis artikel förvånade mig. Jag blev inte ens upprörd eftersom jag varit upprörd så länge att jag är utmattad och behöver en paus för att kunna fungera. Och det lönar sig föga att uppröras för vi kan ingenting göra. Jag kände så väl igen mig journalisten i Arpis artikel som ville skriva om trädgårdsodling istället, för så meningslöst hade hans jobb blivit. Nåt sånt var det han sa.

    Det är bara några veckor sen jag sa att ingenting kan förmå mig till att rösta på ett parti som är berett att ge Sahlin en ministerpost och tänkte då på (S), och så kommer det en utnämning, med åtföljande stor makt, från dem på andra sidan. Om man nu ens kan prata om sidor längre. Nu måste väl alla fatta varför det kallas sjuklövern.

    SvaraRadera
  8. För min del blev verkligen Aktuelltreportaget droppen. Det var ta mig fan perverst!

    SvaraRadera
  9. Sahlin sade också att hon "ville förändra demokratin" freudiansk felsägning måhända men väldigt väldigt talande..

    SvaraRadera
  10. Varför inte göra som jag och flytta till UK? Inte för att det är perfekt här heller men vi har åtminstone en fri press och mycket högre i tak. Jag tycker det vore stor humor om alla klarsynta gradvis lämnade Sverige så att de inkompetenta politrukerna och deras klienter blev ensamma kvar och fick sköta sig själva, typ som i Atlas Shrugged.

    /Eric Brand

    SvaraRadera
  11. Fanns det ingen kompetent person till detta arbete? Eller, var det en öronmärkt tjänst för henne? Varför i så fall?

    Varför skall vi fortsätta försörja just Mona? Vill ingen anställa henne får hon väl gå på de bidrag andra arbetslösa får.

    SvaraRadera
  12. Det är naturligtvis underförstått, eller utsagt, mellan Ohlsson och Sahlin att Sahlin skall använda sina underhuggare i Expo för att jaga sverigedemokrater. Valrörelsen rullar snart igång och sjuklövern vet att SD kommer att få ytterligare riksdagsmandat. För sjuklövern gäller nu att med alla medel undvika att SD blir vågmästare i den nya riksdagen.
    Ängelholmare

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycke. Kommentarer löper stor risk att gå direkt ned i papperskorgen om de är sossiga, progressiva, grötmyndiga, ignoranta, deprimerande förutsägbara, överdrivet långa eller trollande. Blogginnehavaren är fullständigt ointresserad av debatt med personer som förfäktar förkastliga ståndpunkter. Kommentarer i vilka direkta felaktigheter framförs kommer i regel inte publiceras, såvida inte blogginnehavaren råkar ha lust att lägga tid på att skriva ett dräpande svar.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.