2014-08-17

Bubblan sprack: Kejsaren är naken

Jag antar att jag borde vara glad. Jag har trots allt i flera år försökt belysa invandringens sorgligt nedtystade konsekvenser, jag har har försökt nöta in att Sverige är EU:s största asylland, jag har skrivit om hur oförenligt detta är med den svenska modellen och jag har efterlyst klarspråk om detta inför höstens val. Och så plötsligt höll Reinfeldt ett av historiens mest bisarra valtal på Norrmalmstorg.

Reinfeldt var bitvis föredömligt ärlig. Borta var hänvisningarna till den gamla vanliga söndermanipulerade statistiken som framställer invandringen som en ren vinstaffär. Pengarna är slut, var istället budskapet, det finns inget längre något budgetutrymme för reformer. Att vara en "humanitär stormakt", att stärka vår ställning som EU:s största asylland går före försvar, före skola, före sjukvård, ja, före allt annat.

Reinfeldt vädjade därefter om tålamod, han vädjade till folket att öppna sina hjärtan. Men nej Fredrik Reinfeldt, jag har absolut inget tålamod kvar med de politiker som försatt oss i denna situation. Och nej, Fredrik Reinfeldt, med de närmast surrealistiskt höga skattesatser jag betalar har jag ingen som helst lust att öppna mitt "hjärta" – med vilket du menar min plånbok – ytterligare.

Vi är ett litet land med färre än tio miljoner invånare, men vi är ändå EU:s största asylland. Att jag är kritisk till detta, Fredrik Reinfeldt, beror inte på att det är något fel på min människosyn eller på min värdegrund. Att jag är kritisk till detta, Fredrik Reinfeldt, beror på att situationen är surrealistisk. Att jag är kritisk till detta, Fredrik Reinfeldt, beror på att situationen tydligt visar på att du och dina kollegor fullständigt har tappat kontrollen. Men mest av allt, Fredrik Reinfeldt, visar det faktum att jag och andra ständigt blir misstänkliggjorda, förlöjligade och demoniserade för att vi är kritiska till detta hur förbannat dåligt det svenska samhället mår.

Men Sverigedemokraterna då, Fredrik Reinfeldt, borde jag kanske hålla käft för att inte legitimera dem? Well, i vilket annat europeiskt land som helst hade jag förmodligen hållit med. Sverige är emellertid, envisa rykten till trots, definitivt inte landet lagom. Nej, Fredrik Reinfeldt, Sverige är på gott och ont ett påtagligt extremt land.

Denna extrema hållning har idag dragits så till sin spets att det inte längre går att argumentera för att det är ansvarslöst att rösta på Sverigedemokraterna. En röst på den nuvarande invandringspolitiken, Fredrik Reinfeldt, är däremot såväl extrem som ansvarslös.

Lästips: Marika Formgren, Den sjätte mannen


DN1, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7, DN8, DN9, DN10, DN11, DN12, DN13, DN14, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, SvD8, SvD9, SvD10, Sk1, Sk2, Sk3, Sk4, Sk5, Sk6, Sk7, Sk8, Sk9, Sk10, Sk11, NSk1, NSk2, NSk3, NSk4, NSk5, LT1, LT2, LT3, LT4, LT5, Bar, SMP1, SMP2, Dag1, Dag2, Dag3, Dag4, Dag5, Re1, Re2, Av1, Av2, IDG1, Ex1, Ex2, Ex3, Ab1, Ab2, Ab3, SR1, SR2, SR3, SR4, SR5