2014-08-02

Postmodernistisk förskola

På Botkyrka kommuns hemsida kan man om förskolan Ugglan i Alby läsa följande (min fetstil):
Vi tar ställning för det postmoderna perspektivet på kunskap och lärande, även kallad det socialkonstruktionistiska synsättet.

​Det finns ingen absolut kunskap eller verklighet som väntar på att bli upptäckt ”därute”, det finns inga universella sanningar eller vetenskaplig neutralitet. Världen, och vår kunskap om den, är ett socialt konstruerat fenomen - som vi alla är med och bidrar aktivt till. Alla mänskliga varelser är engagerade i interaktioner med andra för att skapa mening/förståelse, snarare än söka sanningen. Världen är vår värld, förstådd och konstruerad av oss själva i samspel med andra, i detta specifika sammanhang. Därför finns det många verklighetsperspektiv i den postmoderna världen - därför är denna kunskap provosorisk och öppen för förändringar! Lärande ses som en kooperativ och kommunikativ aktivitet, i vilken människor konstruerar kunskap, skapar mening i sin värld, tillsammans med andra människor.
Att den svenska skolan enligt PISA befinner sig i fritt fall bör ses i ljuset av den institutionaliserade vetenskapsfientlighet som förskolan Ugglan är ett slående exempel på. Att den svenska debatten domineras av gapiga unga människor med radikala vänsteråsikter som tror att de vet allt – och som vill ha allt, gratis, här och nu – bör också ses i ljuset av detta, liksom det faktum att vi idag hellre diskuterar ordval än faktiska omständigheter.

Ironiskt nog är förespråkarna av den postmodernistiska syn på vetenskap och verklighet som förskolan Ugglan ger exempel på i regel väldigt selektiva när det kommer till när dessa principer skall tillämpas. Det lär, för att ta ett exempel, vara väldigt få av dem som skulle vilja flyga till semestermålet ombord på ett postmodernistiskt konstruerat flygplan. När det kommer till kritan förkastar de med andra ord själva postmodernismen, dess roll är snarare att vara en chic accessoar.

Lästips: "Postmodern Essay Generator" – genererar automatiskt postmodernistiska avhandlingar.

8 kommentarer:

  1. Festligt att just en förskola skulle ta fasta på postmodernistiska principer.

    Jag tänker på avante garde jazz. Där folk som kan "allt" vill utmana sig själv och sina kollegor, genom att spela "tokigt", utmana alla regler, principer och grunder som man ivrigt lärt sig genom åren. För att se vart man hamnar. Som en process i sin egen utveckling eller bara för kul. Eller hårdpluggande heltids akademiker som känner ett uppdämnt behov av att ifrågasätta "allt". För att se om det kan dyka upp några nya perspektiv eller vinklar på invanda frågeställningar.

    Där kan jag se att man, med distans och självinsikt, skulle kunna bryta ner och möjligen bygga upp fragment av intressanta komplement.

    Men förskolebarn? Ha ha. I bästa fall menar man helt enkelt att "pedagogiken" som man låtsas följa skall verka mindre "gammeldags sträng". Mer öppen. I tidens anda. Och inte så mycket mer än det.

    Men stolligt rakt av? Visst är det så. Trösten är väl då att pedagogik för förskolebarn inte är mycket att hurra för. Överhuvudtaget.Där brukar sunt förnuft vara kortaste vägen till kommunikation. Men det är ju inte så rafflande förstås.

    SvaraRadera
  2. Haha. Och det här är samma postmoderna svenska vänster som hånskrattar åt republikaner som tror på skapelseberättelsen eller vill stoppa stamcellsforskning. Jag har sagt det förut och säger det igen: den svenska vänstern är vårt hemkokta svar på tepåse-republikanerna.

    SvaraRadera
  3. Jag misstänker att detta är skrivet av någon som på universitetet gått någon kurs i postmodern teori och nu rabblar från kursboken utan att förstå vad de säger. Vilket gör att det blir lika stolligt som det som står i populärvenskapliga böcker om kvantfysik, speciellt när det återberättats via någon "vetenskaps"-journalist.

    Eller vad ska man säga om "Världen, och vår kunskap om den, är ett socialt konstruerat fenomen". Aha. Så när alla människor trodde att solen roterade runt jorden så gjorde den verkligen det? Är det OK att jag sticker en kniv i magen på dig - det är ju bara en social konstruktion?

    Jag misstänker att utbildningarna i postmodernism börjar med en genomgång av den andra, felaktiga, vetenskapen. Hur den gör exakta anspråk på allting. Som ingenjör kan jag hävda att den synen är helt felaktig. Klassisk vetenskap stämmer faktiskt rätt bra med hur postmodernismen beskriver sig själv!

    Jag har inte uppnått mycket till absolut kunskap i min forskning. Visst, en del saker kan jag mha matematik falsifiera. Men oftast funderar jag ut en hypotes, gör diverse mätningar och analyser som verkar stämma rätt bra med hypotesen, och säger därefter att "jo, det här verkade ju stämma". Och sen kommer nån annan jävel året efter och gör andra experiment som visar att min hypotes måste modifieras lite. Absolut kunskap, my ass.

    Även vi i "hard science" interagerar med världen i vår kunskapsuppbyggnad. I mättekniken lär vi oss att vi alltid påverkar när vi mäter. Om jag till exempel kopplar in ett oscilloskop på en mätpunkt där det går högfrekventa signaler, så är risken stor att jag närapå kortsluter signalen. Det innebär dock inte att den lögn jag mäter är lika bra som någon annans. Eftersom jag vet att jag påverkar omvärlden, kan jag skapa modeller för hur den påverkan kan kompenseras för. Känner jag impedanserna i kretsen, så kan jag räkna ut vilken spänning jag hade mätt om jag inte hade varit inkopplad. Eller så skaffar jag mätprober med högre impedans, som påverkar mindre. Jag hittar nog aldrig Sanningen, men jag hittar det som är mer sant än annat.

    SvaraRadera
  4. Hans Odeberg: Just. Men kan ju också peka på det faktum att kraftverk, tåg, flygplan, iPhones faktiskt fungerar och att det moderna jordbruket (Borlaug!) förmår mätta sju miljarder människor. Ett ganska gott betyg för vetenskapen, överlag.

    Hemulen: Ja, kreationister är en väldigt bra jämförelse. Jag har för övrigt faktiskt träffat på Södertörnsutbildade som dissat just Darwin. Just sayin'... :)

    SvaraRadera
  5. Gollum är sedan lång tid tebax min frälsare. Amen.
    http://blogg.vk.se/Mexan/2013/08/25/lapp-pa-lapp-men-ingen-som/

    SvaraRadera
  6. Och vips blev man så där mörkrädd igen.

    SvaraRadera
  7. Hans: Börjar blir ett permanent tillstånd tycker jag...

    SvaraRadera
  8. Ha ha, börjar tro att det är Hipsters som tagit sin ironi lite väl långt om jag skall försöka vara snäll.

    Jösses vilket mumbojumbo.

    /Henrico

    SvaraRadera

Kommentarsfältet modereras med varierande regelbundenhet och ett stort mått av godtycke. Kommentarer löper stor risk att gå direkt ned i papperskorgen om de är sossiga, progressiva, grötmyndiga, ignoranta, deprimerande förutsägbara, överdrivet långa eller trollande. Blogginnehavaren är fullständigt ointresserad av debatt med personer som förfäktar förkastliga ståndpunkter. Kommentarer i vilka direkta felaktigheter framförs kommer i regel inte publiceras, såvida inte blogginnehavaren råkar ha lust att lägga tid på att skriva ett dräpande svar.

Gå ur PKU-registret innan det är för sent!

Regeringen vill göra PKU-registret – i vilket de flesta svenskar födda 1975 eller senares DNA finns lagrat – tillgängligt för polisen. Du har fortfarande möjligheten att gå ur detta register, vilket du också bör göra:

  • För att du under en vanlig dag lämnar spår av ditt DNA över stora områden, inklusive på platser där brott senare kan begås.
  • För att din kropp och ditt DNA tillhör dig, inte staten.
  • För att din uppfattning om vad som bör vara lagligt respektive olagligt förmodligen emellanåt skiljer sig markant från statens.
  • För att du är oskyldig tills motsatsen bevisats, inte det omvända.
  • För att register alltid kommer att missbrukas.
Använd denna blankett för att skydda ditt eget DNA och denna blankett för att skydda dina barns.